Şcoala Generală Nr.1 Motru, în proiectul Matheus

560

pr.MatheusŞcoala Generală Nr.1 din Motru este implicată în Proiectul Matheus. Acesta face parte din cadrul programului Comenius şi are drept scop identificarea, motivarea şi sprijinirea talentelor matematice în şcolile europene.

În multe şcoli din Europa programa analitică la matematică este orientată doar înspre categoria elevilor de mijloc şi pentru cei cu deficienţe, fără a se avea în vedere identificarea şi sprijinirea elevilor potenţial talentaţi la matematică. Tocmai de aceea, scopul Proiectului Matheus este de a elabora metode şi instrumente educaţionale care sa ajute profesorii să identifice şi să motiveze elevii talentaţi la matematică precum şi să sprijine dezvoltarea acestora în cadrul Comunităţii Europene, fără nici o discriminare. Proiectul intenţionează să unească forţele şi să stabilească o reţea a Societăţilor de Matematică şi a universităţilor europene cu scopul de a sprijini obiectivele proiectului precum şi de a folosi noile tehnologii informaţionale pentru sprijinirea, diseminarea şi întărirea structurii de cooperare astfel dezvoltate.

Obiective din cadrul Proiectului Matheus

Proiectul Matheus are o serie de obiective ce trebuie îndeplinite. Principalele obiective din cadrul acestui proiect ne-au fost prezentate chiar de către directorul Şcolii Nr.1 Motru, Eduard Pîrvulescu: „analiza flexibilităţii programelor analitice existente în şcolile europene, cu prioritate cele din ţările partenere, şi accentuând pe aspectele legate de pregătirea elevilor talentaţi; analiza metodelor şi instrumentelor folosite în ţările europene pentru identificarea, motivarea şi sprijinirea elevilor talentaţi la matematică; elaborarea unor metode şi instrumente pentru identificarea elevilor potenţial talentaţi atât din gimnaziu cât şi de la liceu, precum şi pentru pregătirea profesorilor aşa încât ei să ştie să-i determine pe elevi să-şi exprime talentul lor matematic(prin talent înţelegem abilitatea de a face faţă unor situaţii problematice dar şi aspectele ce ţin de gândirea teoretică); elaborarea unor metode pedagogice speciale şi a unor materiale matematice necesare pentru dezvoltarea şi promovarea elevilor talentaţi din ţările europene; dezvoltarea de metode şi soluţii precum şi a unui program privind schimbarea atitudinii guvernelor, universităţilor şi fundaţiilor în legătură cu acordarea de burse şi sprijin financiar adecvat pentru a păstra “minţile” matematice în Europa; realizarea unui Web-site special pentru acest proiect care să asigure îndeplinirea scopurilor sale”.

Şcoala Nr.1 Motru motivează elevii talentaţi

Matheus CipruObiectivul principal este dezvoltarea de metode şi sprijinirea creării de materiale pentru identificarea, motivarea elevilor talentaţi în matematică. În acest sens, Eduard Pîrvulescu, directorul Şcolii Nr.1 Motru spune: „nucleul acestor materiale de sprijin este un set de „scări”, care trebuie să fie creat în timpul perioadei de lucru. Fiecare „scară” conţine text matematic, axat pe un anumit subiect matematic, care ar putea fi utilizate de către profesori sau de către elevi, la locul de muncă, în şi dincolo de sala de clasă. În esenţă „scara” este o secvenţă de probleme de matematică, explicaţii şi întrebări pentru auto-testare dispuse în aşa fel încât gradul de dificultate creşte lent. Lucrul cu astfel de materiale ar putea ridica nivelul de cunoştinţe matematice, în esenţă, la mai mare. Aceasta este în cazul în care numele de „scară” este derivat din: un dispozitiv pentru a escalada la un nivel superior, un instrument de facilitare a procesului de a depăşi dificultăţi diferite. Folosind „scara”, elevii (de asemenea, profesorii lor) ar putea îmbogăţi, aprofunda şi testa cunoştinţele lor pe anumite subiecte matematice. Partea de jos a scării este înrădăcinată în programa normală, în materialul studiat în clasă. În funcţie de abilităţile lor individuale, elevii vor avansa, „urca” la înălţimi diferite cu privire la scară. Gradul de avansare va departaja elevii cu mai mare capacitate faţă de cei mai puţin capabili. Prin urmare, aceste „scări” vor ajuta la identificarea de elevi talentaţi”. În cazul în care scara este bine proiectată şi constă din probleme interesante şi provocatoare, aceasta va atrage şi motiva elevii să aloce mai mult timp şi energie în studiul matematicii.

Matheus identifică şi motivează talentele matematice

Proiectul Matheus trebuie să producă, la etapa finală a acestuia un set de astfel de „scări”. Oferite elevilor în şi dincolo de sala de clasă manualul ce se va elabora, va servi toate scopurile proiectului: de identificare, motivare şi asistenţă a talentelor matematice. „S-a convenit a crea scări pentru două grupuri de vârstă de elevi: primul grup de 9-14 ani şi al doilea grup de vârstă 15-18 ani. Scări pentru fiecare nivel sunt pregătite în următoarele subiecte: Nivelul 1: Principiul lui Dirichlet, Matematici discrete, Geometrie, Teoria grafurilor, Inegalităţi, Invarianţi, Jocuri, Teoria numerelor, Polinoame; Nivelul 2: Numere complexe şi Geometrie, Principiul lui Dirichlet, Geometrie, Inducţie, Invarianţi, Polinoame, Statistică, Algebră liniară, Inegalităţi, Jocuri, Teoria numerelor, Ecuaţii funcţionale, Geometrie analitică”, explică directorul Şcolii Generale Nr.1 Motru. Eduard Pîrvulescu, directorul Şcolii Generale Nr.1, implicată în proiect, ne va ţine la curent cu activităţile desfăşurate, ultima dintre ele având loc în Cipru în cursul acestei luni. Este de apreciat faptul că Şcoala Generală Nr. 1 Motru vine mereu cu proiecte în sprijinul şcolii şi implicit al copiilor şi comunităţii.

Minodora Sucea

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here