Un film regizat de gorjeanca Ioana Mischie, singurul proiect românesc selectat în competiția imersivă a Festivalului de la Cannes

1398
Processed with VSCO with g3 preset

Festivalul Internațional de Film de la Cannes a anunțat prima competiție imersivă inclusă vreodată în programul festivalului. Doar 8 proiecte din întreaga lume sunt incluse în această competiție oficială, iar unul dintre ele este românesc – “Human Violins: Prelude”, scris, regizat și produs majoritar de gorjeanca Ioana Mischie, cineastă, artistă transmedia și lector universitar în cadrul UNATC. Proiectul expus ca instalație transmedia va avea premiera mondială în cadrul festivalului, deschizând astfel un Nou Val Imersiv.

Selecția reprezintă o performanță istorică pentru domeniul artelor imersive din România. Artiștii selectați în competiție sunt considerați trendsetters în domeniul audio-vizual, propunând o schimbare de paradigmă în domeniul artistic și noi gramatici de povestire holistică. Conform directorului de program imersiv Elie Levasseur, competiția va reuni proiecte virtuale, holografice, de realitate mixtă și realitate virtuală. Din selecție fac parte cei mai apreciati artiști VR ai momentului, reunind deopotrivă în rândul colaboratorilor nume iconice din domeniul cinematografiei precum: Cate Blanchett, Colin Farrell, Jessica Chastain, Terrence Malick. Lucrările de artă imersivă vor fi expuse într-un spațiu expozițional de 1300 m2 la Cannes Cineum – complexul cinematografic din Cannes La Bocca – și la Georges Méliès Campus.

Experiența creată de Ioana Mischie – „VR Human Violins: Prelude” – explorează puterea transformatoare a muzicii în momente devastatoare și excelează prin concept, poveste, direcție artistică și interactivitate. Proiectul aduce împreună profesioniști interactivi internaționali. Vocea protagonistei este semnată de talentata actriță Cabiria Morgenstern. Direcția vizuală inedită este aleasă de Alexandru Pop, design-ul interactiv și muzica originală sunt dezvoltate de Adrian Tăbăcaru, animațiile interactive sunt aduse la viață de Benoit Arbelot, Julie Vie, Antoine Pasquerault, Marguerite Tricaud elementele imersive de sound design sunt semnate de Pierre-Marie Blind și facilitate de Irina Bozdog, muzica de vioară fiind interpretată de Raluca Stratulat și Electra Drossos. UX design-ul este realizat în consultanță cu Allison Crank, cercetător al domeniului imersiv. Proiectul a beneficiat de mentoratul unor profesioniști de excepție precum Astrid Kahmke, Michel Reilhac și mulți alții.  

Firul narativ, deși ficționalizat, este inspirat de un fapt real: în timpul Holocaustului, mulți evrei au avut voie să aleagă o singură posesie înainte de a fi duși în lagărele de concentrare – și mulți și-au ales, fără a oscila, vioara, provenind din familii cu o infinită admirație pentru muzică. Unele viori au reușit să le salveze viața, în timp ce altele au rămas singura dovadă a rezilienței și a creativității umane.

În 2018, Ioana Mischie, cineastă, pe atunci bursieră Fulbright în Statele Unite a interacționat pentru prima dată cu una din expozițiile organizate în cinstea viorilor restaurate de Amnon Weinstein, în Nashville.

„Experiența în sine a fost o epifanie în urma căreia am conștientizat forța transformațională a muzicii. După pierderea tatălui meu, un arhi-îndrăgostit de muzica la vioară, mi-am dorit să spun pentru prima dată în VR o poveste inspirată de puterea acelor instrumente, care devin punți umane, trans-temporale, trans-spațiale, trans-spirituale. Demersul creativ este mai degrabă unul noetic, poetic, terapeutic. Mi-am dorit să creez o gramatică imersivă unică în lume, astfel încât VR-ul artistic, să  poată deveni, asemeni muzicii universale, un tezaur pentru următoarele decenii”, a mărturisit Ioana Mischie, artistă transmedia multi-premiată, cineastă și lector universitar în cadrul UNATC, la Masteratul de Tehnologii Interactive.

În centrul proiectului stă Alma (“sufletul”), o adolescentă de 15 ani aparent plăpândă, dar care se transformă sub puterea vindecătoare și elevatoare a muzicii de vioară. Atunci când cântă, modelează radical lumea din jur, întreaga arhitectură devine un instrument muzical augmentat în mâinile exploratorilor. Redate cu măiestrie în VR, durerea și întunericul unor momente cumplite devin puncte de start pentru vindecarea, creșterea și dezvoltarea generațiilor următoare. Este un proiect menit să avanseze o formă de conștiință colectivă, conform creatoarei conceptului, Ioana Mischie: “Prin acest proiect ne dorim să captăm fărâmele de optimism care pot fi culese chiar și din cele mai sumbre scenarii. În special în context post-pandemic, măcinat de conflicte sociale, avem nevoie mai mult ca oricând de a ne exersa privirea în direcții revelatoare. Muzica devine expresia supremă a păcii și a conexiunii umane.”

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here