Viaţa sănătoasă – Hipertensiunea arterială, mai periculoasă vara?

393

Hipertensiunea este o boală circulatorie în care sângele circulă cu viteză și exercită o presiune atât de mare încât pereții arterelor au de suferit, iar, pe termen lung, acest lucru poate conduce la afectarea mai multor organe: rinichi, creier, inimă, iar persoanele afectate pot risca infarct și atac vascular.
Tensiunea poate fi periculosă dacă este mare dar, în egală măsură, poate fi periculosă și dacă este mică. Atunci cand tensiunea nu este echilibrată, celulele albe, limfocitele și anticorpii, care fac parte din sistemul nostru imunitar, nu sunt distribuiți uniform în corp și apar îmbolnăviri mai dese.
Datorită faptului că sângele poartă prin corp și celule stem, care ajută organismul să se regenereze atunci când se produc deteriorări la nivelul anumitor țesuturi, o tensiune optimă este implicată și în vindecarea și păstrarea sănătății organismului. Dacă există dezechilibre la nivelul tensiunii arteriale, adică tulburări ale circulației sângelui, toate aceste roluri pe care sângele le împlinește în organism, sunt tulburate și au consecințe care, în timp, conduc la probleme serioase de sănătate.
Hipertensiunea poate provoca deteriorări ale organelor și boli severe precum insuficiența renală, insuficiența cardiacă, infarct miocardic, atac vascular cerebral.
Cauzele exacte ale hipertensiunii nu sunt pe deplin cunoscute, dar există câțiva factori care cresc riscul unei persoane de a suferi de hipertensiune. Aceștia sunt: fumatul, greutatea peste medie și obezitatea, colesterol mărit, diabetul, un stil de viață sedentar, consumul ridicat de sare, consumul insuficient de calciu, potasiu și magneziu, deficitul de vitamina D, consumul ridicat de alcoool, stresul, înaintarea în vârstă, o serie de medicamente precum pilulele anticoncepționale, predispoziția genetică, bolile cronice ale rinichilor, probleme ale glandelor adrenale și ale tiroidei.
Statisticile arată că, în jur de 33% dintre persoanele cu hipertensiune nu știu că au această boală. Tensiunea foarte ridicată poate avea simptome dramatice care includ: dureri severe de cap, oboseală și confuzie, amețeală, probleme de vedere, dureri la nivelul pieptului, probleme cu respirația, bătăi neregulate ale inimii și prezența sângelui în urină.

Vara, riscurile implicate de hipertensiune, sunt mai crescute
Hipertensiunea poate fi prevenită prin adecvarea stilului de viață, adică printr-o dietă cât mai sănătoasă și prin practicarea regulată a exrcițiilor care sunt esențiale pentru a menține circulația sangvină optimă. Este importantă, de asemenea, și menținerea unei greutăți normale, reducerea aportului de sare, consumul de alcool cât mai rar și eliminarea stresului.
Trebuie luat în seamă și faptul că, dacă suferi de hipertensiune, temperaturile ridicate acționează ca un factor de stres suplimentar și pot determina agravarea condiției celor aflați în această situație. Din pricina caniculei creșterea tensiunii poate să se manifeste și la persoane care știu că au această afecțiune și urmează tratament, dar și la cei fără istoric în privința bolilor circulatorii.
Criza hipertesivă (sindrom clinic caracterizat prin creșterea bruscă și persistentă a tensiunii arteriale) reprezintă o urgență medicală care implică ajutor de specialitate chiar dacă, deși urmați tratament, aveți dureri de cap, greață, vedere încețoșată, confuzie sau alte simptome îngrijorătoare, dar și dacă nu știți că aveți hipertensiune, dar transpirați excesiv, aveți crampe musculare, palpitații, urinări frecvente.
Pentru a evita fenomenele neplăcute produse de creșterea tensiunii pe caniculă, este indicat să te ferești de expunerea la soare, mai ales în intervalul orar 11.00-17.00, să porți haine deschise la culoare, pălărie și ochelari de soare cu protecție. O măsură de prevenție este să cosumi între 1,5 și 2 litri de lichide pe zi și, de asemenea, să consumați alimente cu puține calorii, alegând în favoarea legumelor și fructelor. Trebuie evitate băuturile care conțin cofeină (cafea, ceai, cola) sau zahăr (sucurile carbogazoase).

Câteva obiceiuri sănătoase pentru reducerea hipertensiunii arteriale
Numeroase studii de specialitate au demonstrat că anumite obiceiuri sănătoase introduse în stilul de viață pot reduce hipertensiunea arterială. Aceste măsuri nu ajută doar pacienții diagnosticați cu această afecțiune să își țină sub control tensiunea arterială, ci constituie și căi sigure de prevenire a bolilor cardiovasculare și a obezității.
• Urmarea unei diete echilibrate
Există dovezi certe care atestă faptul că persoanele care respectă un regim alimentar sănătos sunt cel mai puțin predispuse hipertensiunii arteriale și au cel mai mare succes în reducerea ei, atunci când se instalează. Specialiștii recomandă o dietă constituită preponderent din fructe, legume, lactate degresate, cereale integrale, nuci și semințe, precum și alimente care furnizează proteine slabe. Grăsimile saturate și zaharurile adăugate trebuie să fie evitate.
• Reducerea consumului de sare
Recomandarea medicilor privind reducerea consumului de sare rămâne pertinentă. Hipertensiunea arterială poate fi ținută sub control sau prevenită printr-un aport de maximum 2400 mg. de sodiu pe zi, chiar mai puțin decât atât. Un studiu de specialitate a constatat că persoanele care au consumat sub 1500 mg. de sare zilnic au înregistrat cele mai semnificative scăderi în tensiunea arterială. Dozele zilnice de sare trebuie să fie calculate ținând cont și de sodiul conținut de majoritatea alimentelor care compun mesele principale și gustările zilei, inclusiv băuturile.
• Controlul greutății corporale
În cazul persoanelor supraponderale, până și pierderea a două-trei kilograme poate ajuta la reducerea hipertensiunii arteriale. În plus, reglarea greutății corporale nu doar că participă la reglarea tensiunii sângelui, ci diminuează și riscul dezvoltării altor afecțiuni grave, precum colesterolul mărit și diabetul, doi factori agravanți ai bolilor cardiace.
• Efectuarea de mișcare zilnică
Un stil de viață activ este cea mai sigură cale prin care se poate preveni și controla hipertensiunea arterială. Sportul nu reglează doar tensiunea arterială, ci participă și la menținerea unei greutăți sănătoase și la gestionarea eficientă a stresului. Dacă medicul aprobă un program riguros și regulat de mișcare, o jumătate de oră de exerciții de tip aerobic, de câteva ori pe săptămână, ajută sistemul circulator să funcționeze în parametri optimi.
• Reducerea consumului de alcool
Un pahar ocazional de alcool de calitate poate avea chiar beneficii pentru sănătatea cardiacă, însă dacă discutăm de un exces alcoolic regulat, apare riscul dezvoltării hipertensiunii arteriale și a altor afecțiuni grave. Femeile nu trebuie să consume mai mult de un pahar de alcool pe zi, în timp ce bărbații pot consuma maximum două!
• Renunțarea la fumat
Printre numeroasele beneficii ale renunțării la fumat se numără și sănătatea cardiovasculară. Fumatul nu este considerat a fi o cauză propriu-zisă a hipertensiunii arteriale, însă poate să afecteze pereții vaselor sanguine și să întărească arterele, viciul fiind deosebit de periculos pentru persoanele care suferă deja de hipertensiune arterială. Studiile arată că riscul producerii unui infarct se reduce în mod considerabil, după doar un an de la renunțarea la fumat.
• Monitorizarea tensiunii arteriale
Un alt obicei sănătos presupune verificarea regulată a tensiunii arteriale acasă, cu atât mai mult cu cât aceasta poate fluctua între o vizită și alta la medicul specialist. Notarea valorilor schimbătoare va furniza date prețioase medicului, care va ști să evalueze mai bine starea de sănătate și factorii de risc implicați, în cazul particular al fiecărui pacient.
• Gestionarea stresului
Cercetatorii nu pot estima cu certitudine măsura în care stresul poate afecta tensiunea arterială de-a lungul timpului, însă se știe că acesta o crește cel puțin temporar. De asemenea, gestionarea stresului este importantă în acest caz, întrucât stările stresante predispun excesului alimentar, fumatului, consumului de alcool și altor obiceiuri nocive, care conduc la apariția hipertensiunii arteriale.
C.R.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here