Şcoala Muzicală de Vară de la Târgu-Jiu şi-a închis porţile

203

La finalul săptămânii trecute, Şcoala Muzicală de Vară s-a încheiat. Finalul cursurilor a fost marcat de un extraordinar concert, ce s-a desfăşurat vineri seară la Teatrul Dramatic „Elvira Godeanu” din Târgu-Jiu. Pe scena teatrului, în asistenţa unui public cald şi receptiv, dornic de astfel de evenimente culturale, a fost prezentat un program ce a dezvăluit multiple faţete ale pianului şi al dialogului pian-vioară. Reacţia celor care au fost prezenţi în sală a demonstrat faptul că spectacolul a fost unul reuşit din toate punctele de vedere.

Concertul de gală a fost susţinut de cei 31 de cursanţi ai unităţii speciale de învăţământ şi de profesoarele lor, Veronique şi Claire Chauvel. Performanţa lor a constat în faptul că spectacolul, realizat în data de 24 august, a fost pregătit într-un timp record, de doar 8-9 zile. “În primul rând, spectacolul copiilor s-a desfăşurat sub egida Şcolii de Vară, parteneriat internaţional, încheiat în 2011 între Şcoala Populară de Artă de la Târgu-Jiu şi pianista Veronique Chauvel. Aş vrea să subliniez dăruirea directorului Viorel Gârbaciu care a intuit în această relaţie de parteneriat o modalitate de a observa exact locul şi nivelul pregătirii, raportat la cerinţele internaţionale. Sfera artistică s-a prelungit în momentul în care tânăra violonistă Claire Chauvel, fiica pianistei Veronique, a predat cursuri de măiestrie artistică la catedra de vioară”, a declarat profesoara de pian Mihaela Popescu, cea care a fost şi translatorul oaspeţilor francezi.

Metodă eficientă
Şcoala Muzicală de Vară a fost un succes şi în acest an, cursanţii fiind deosebit de încântaţi şi de receptivi, metoda aplicată de Veronique Thual-Chauvel – întâi interpretarea, apoi teoria – dovedindu-se extrem de eficientă. De altfel, Veronique a propus pentru acest an un repertoriu la 4 mâini, justificat din punct de vedere didactic, afirmând faptul că, pianistul prin structura sa posedă la un moment dat un „egoism solistic”, şi că pianul, la rândul său, este un instrument „suficient lui însuşi”. Prin urmare interpretarea la 4 mâini te face să îl asculţi pe cel de lângă tine, atitudine atât de necesară pentru epoca în care trăim, pianul devenind în acelaşi timp solist şi acompaniament.

Piese la patru mâini
“Repertoriul pianistic a inclus la propunerea lui Veronique, piese la 4 mâini de Theodor Kirchner 1824-1905, compozitor german contemporan cu Schumann Mendelssohn. Din punct de vedere didactic, elevii noştri fac cunoştinţă cu acest autor care, pentru şcoala franceză, este cotat ca fiind compozitorul ale cărui creaţii la 4 mâini dezvoltă muzicalitatea interpretativă la vârste mici, câteodată puţin prea pretenţios pentru timpul scurt de pregătire. Un alt autor abordat, la propunerea şcolii româneşti, a fost Antonio Diabelli, compozitor clasic austriac. Profesorii care au contribuit la pregătirea acestor elevi şi care au început studiul cu copiii cu o săptămână mai devreme faţă de data desfăşurării Şcolii de Vară au fost: la vioară- Iacob Narcis, la pian -Viorica Sârbu şi Aurel Popescu”, a mai precizat Mihaela Popescu.

Părinţii, în primul rând
Publicul participant la concert a fost format din părinţii copiilor invitaţi. O altă prezenţă deosebită a fost cea a invitatului de onoare, a profesorului universitar doctor Pavel Puşcaş, şeful catedrei de Muzicologie de la Academia de Muzică, „Gheorghe Dima”, din Cluj Napoca.

Aplauze la scenă deschisă
La finalul concertului extraordinar s-a aplaudat îndelung la scenă deschisă şi au fost felicitaţi tinerii interpreţi. Au fost înţelese, de asemenea, eforturile pe care elevii navetişti, unii venind chiar de la 50-60 de kilometri, le fac. Pavel Puşcaş le-a adresat acestora cuvinte de încurajare. “Noi toţi mai greşim, dar ce aţi realizat voi este un lucru minunat: bucuria de a învăţa”, a conchis prof. dr. Pavel Puşcaş.
Andrada Bărăitaru
 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here