O nouă anchetă la Transalpina

264

Corpul de Control al premierului a dat publicității, ieri, un raport cu privire la verificările pe care le-a efectuat la documentele care au stat la baza realizării lucrărilor de modernizare a DN 67C, cunoscut și ca Transalpina, rezultatele nefiind deloc unele favorabile pentru foștii miniștri liberali Ludovic Orban și Varujan Vosganian. Pagubele ajung la 388 de milioane de lei și vor face obiectul unei plângeri pe care Guvernul o va înainta către Direcția Națională Anticorupție, în trecut procurorii mai descoperind la această investiție un prejudiciu de peste 22 de milioane de lei, în dosarul respectiv fiind trimiși în judecată mai mulți angajați de la Direcția Regională de Drumuri și Poduri Craiova, precum și omul de afaceri Nelu Iordache, patronul de la Romstrade, firma care a executat lucrările pe Transalpina.
Inspectorii din Corpul de Control arată că fostul ministru al Transporturilor, Ludovic Orban, a fost cel care a dispus în 2008 ca lucrările să fie efectuate în baza unui credit –furnizor, ceea ce presupunea că firma lui Nelu Iordache să se împrumute și să modernizeze șoseaua, iar banii să fie returnați ulterior de Guvern, lucru care s-a și întâmplat, CNADNR achitând în ultimii ani o serie de facturi, deși lucrările pe munte sunt departe de a fi gata. Din nota întocmită de Corpul de Control rezultă că Orban a promovat o hotărâre de Guvern pentru finanțarea de la buget a acestor lucrări, deși nu exista un aviz în acest sens de la Ministerul Economiei și Finanțelor. Documentul a fost însă semnat de fostul ministru Varujan Vosganian, deși direcțiile de specialitate din minister nu își dăduseră avizul pentru actul normativ. Din partea Ministerului Transporturilor, hotărârea de guvern era semnată de fostul secretar de stat Septimiu Buzașu, deși Orban nu își delegase atribuțiile către acesta în perioada respectivă.
Actul normativ a fost în cele din urmă aprobat de Guvern, iar în baza lui Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România a efectuat plăți de aproape 50 de milioane de lei, suma fiind considerată acum prejudiciu adus la bugetul de stat. Inspectorii spun că hotărârea de Guvern, precum și o alta care avea același scop final, au fost adoptate ilegal și, ca urmare, sumele de bani cheltuite în baza celor două acte normative sunt considerate prejudiciu adus la bugetul de stat. Date fiind sumele mari vehiculate ca posibil prejudiciu în acest dosar, raportul Corpului de Control al premierului va fi înaintat către DNA, deschizându-se astfel calea unor noi anchete penale, care să îi vizeze pe foștii reprezentanți de vârf de la Ministerul Transporturilor și de la cel al Economiei și Finanțelor. Până atunci Transalpina rămâne tot în stadiul de drum în lucru, pe care nu se va circula nici vara viitoare, lucrările de modernizare a șoselei fiind oprite în 2012. De atunci și până acum au fost mai multe promisiuni de clarificare a situației investiției respective, dar, deocamdată, devine evident că drumul prin munți va fi făcut de șoferi doar pe cont propriu, cu asumarea riscurilor care sunt generate de lipsa sistemelor de siguranță de pe marginea șoselei sau a indicatoarelor rutiere.
Gelu Ionescu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here