Consultare CNE: Elevii ar prefera o altă formă de evaluare sumativă în locul tezelor

1529

O consultare lansată de Consiliul Național al Elevilor (CNE) a arătat că majoritatea elevilor ar prefera ca tezele să fie înlocuite cu o altă formă de evaluare sumativă. De asemenea, se pare că mare parte dintre elevi sunt de acord cu anularea olimpiadelor școlare, dar și cu trecerea la cursuri online, în contextul creșterii ratei de infectări cu COVID-19 în mediul școlar.

Consiliul Național al Elevilor a decis să lanseze această consultare deoarece, în ultima perioadă, opinia elevilor din România s-a orientat spre o dezbatere referitoare la propunerile Ministerului Educației și Cercetării privind posibilitatea înlocuirii sau anulării lucrărilor scrise semestriale și ale olimpiadelor școlare în actualul context pandemic. La consultare au participat peste 60.000 de elevi din clasele V-XII, marea majoritate provenind din mediul urban. Potrivit CNE, majoritatea covârșitoare a elevilor preferă înlocuirea tezelor în acest an școlar cu o altă formă de evaluare sumativă. În opinia a 15,3% dintre elevi tezele ar trebui susţinute în baza unei programări, astfel încât să fie evaluaţi ca şi până acum, în timp ce 8,1% cred că lucrările semestriale ar trebui transpuse în mediul online. În ceea ce privește olimpiadele școlare, aproape două treimi dintre respondenţi (63,3%) optează pentru anularea acestora în acest an. Totodată, aproximativ trei sferturi dintre elevi (70,5%) consideră că măsura tranziţiei la sistemul educaţional online este oportună în contextul creşterii ratei de infectări cu COVID-19 în mediul şcolar, în timp ce 29,5% ar prefera ca orele de curs să se desfăşoare fizic. În baza acestei consultări, CNE propune ca tezele să fie înlocuite cu un nou tip de evaluare sumativă, axat pe evaluarea gândirii critice şi a competenţelor deprinse de către elev. ,,Evaluările scrise semestriale reprezintă un mijloc prin care profesorul poate evalua cunoștințele și competențele pe care elevul le-a acumulat de-a lungul unui semestru însă nu reprezintă, sub nicio formă, produsul final al procesului de învățare. Rezultatul evaluării semestriale nu ar trebui să fie tratat drept un indicator absolut al nivelului la care se află elevul, ci ar trebui să fie însoțit de feedback individualizat din partea fiecărui profesor, pentru fiecare elev în parte, alături de sprijin în creionarea planului individual de învățare al elevului, conform art. 72, alin. (1) din Legea educației naționale nr. 1/2011, pentru a sprijini în mod real parcursul educațional al fiecărui elev. Mai mult, în acest an școlar nu putem pierde din vedere necesitatea aplicării unui plan de învățare remedială pentru fiecare elev, pornind de la rezultatele evaluărilor semestriale, indiferent de forma acestora. Teza, în forma ei actuală, reprezintă un instrument desuet, cu un profund caracter limitativ, care îngrădește în mod substanțial parcursul de învățare al elevului. Din acest motiv, Consiliul Național al Elevilor propune introducerea unor testări standardizate care să evalueze gândirea critică a elevilor și competențele acumulate, în funcție de materia și conținuturile curriculare studiate”, transmit reprezentanții CNE.
Roxana Lupu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here