Interviu Victor Aileni și Mădălina Neacșu: ,,Dacă Israelul propune un guvern de uniune națională, în schimb România se pregătește de o monstruoasă coaliție”

1636

În contextul recentelor alegeri generale din Israel și, totodată, în prag de alegeri prezidențiale în România, am luat legătura cu cei doi experți în politici NATO: Victor Aileni, coordonatorul departamentului de analiză și planificare strategică al firmei MabeInvest LLC SUA/Romania, fost consultant al bazei militare de la Mihail Kogălniceanu și pentru construcția scutului de la Deveselu și cu Dna Mădălina Neacșu, doctor în informații și securitate națională și care oferă expertiză în securitate și reziliență urbană, politici și strategii NATO/UE, NATO URBAN, analiză de intelligence, competitive intelligence, agrointelligence, juridic-administrativ etc.

1.Recent, Netanyahu l-a invitat pe Gantz să participe la formarea unui Guvern de uniune naţională. Cum comentați această posibilă alianță în contextul acutizării conflictului iranian în Orientul Mijlociu?
Victor Aileni: Într-adevăr, conform rezultatelor oficiale, coaliţia de centru-stânga Albastru & Alb, condusă de Benjamin Gantz, s-a clasat pe primul loc în scrutinul parlamentar anticipat din Israel, fiind urmată de partidul Likud (dreapta), al premierului în exerciţiu Benjamin Netanyahu. În acest context, decizia de a se forma un Guvern de Uniune Națională, permite statului israelian să evite o ,,criză politică”, mai ales pe fondul unei situații extrem de complicate în Orientul Mijlociu. Reamintim că, recent am asistat la un posibil atac direct al Iranului asupra Arabiei Saudite, unde potrivit secretarului de Stat al SUA, Mike Pompeo, exista probabilitatea unui ,,act de război”.
Acum, ca să revin la întrebarea dumneavoastră, consider bine venită această ,,cooperare”, anunțată recent de actualul premier Benjamin Netanyahu, în contextul probabilității izbucnirii unui ,,Război Total”, care ar putea destabiliza nu doar regiunea, dar și securitatea globală. În această nouă paradigmă de insecuritate, România devine furnizor de securitate regional prin Scutul de la Deveselu, care are capacitatea de a proteja inclusiv Israelul contra unui atac nuclear din partea Iranului, având în vedere capabilitatea tehnică a bazei care include un radar puternic ce permite interceptarea rachetelor cu rază scurtă și medie de acțiune pe o rază de aproximativ 2000 km, dar și interceptori de rachete și un echipament de comunicații echipat cu tehnologie inteligentă.
De asemenea, unicitatea României constă și în operaționalizarea la Sibiu a primului și singurului Comandament NATO de trei stele din Est-ul Europei, care alături de alte baze militare româno-americane, baze românești care sunt puse la dispoziția aliatului American (Baza Militară de la Kogălniceanu, Baza Militară Aeriană 71 ,,General Emanoil Ionescu” de la Câmpia Turzii și, totodată, Centrul Național de Instruire Întrunită GETICA de la Cincu/Județul Brașov etc) asigură apărarea și securitatea statelor membre UE, dar și NATO.
Însă, România este vizibilă în spațiul Euro-Atlantic și prin emergența unor leaderi pe poziții cheie decizionale, un astfel de exemplu fiind și Laura Codruța Koveși, recent avizată pozitiv în Consiliul European, pe funcția de procurer-șef al întregii Uniuni Europene. În acest context, frauda, corupția, spălarea de bani și frauda transfrontalieră în materie de TVA va face obiectul Parchetului UE, poziționând România strategic din punct de vedere decizional nu doar la nivel militar, dar și în materie de justiție europeană.

2.Dacă statul Israel a încheiat alegerile generale, România se pregătește de alegeri prezidențiale. Există indicatori care ar putea contura posibile scenarii cu privire la eventualele alianțe politice în prag de alegeri prezidențiale, locale, dar și parlamentare de anul viitor?
Mădălina Neacșu: Bună întrebare! Evident, că în urma analizelor strategice identificăm permanent, prin metoda scenariilor alternative, indicatori de avertizare timpurie, care ne permit să întrevedem în sistem de early warning anumite tendințe, chiar și politice.
Unul din scenariile rezultate din analiza strategică pleacă de la următoarea ipoteză: ,,Dacă Israelul propune un Guvern de Uniune Națională, în schimb România se pregătește de o monstruoasă coaliție“.În primul rând, în urma unei analize de context a mediului politic actual din România, rezultă o ,,predispoziție” a actualelor facțiuni politice către o ,,monstruoasă coaliție” care are ca obiectiv strategic eliminarea actualului președinte al României, Klaus Iohannis. Dacă în trecut Monstruoasa coaliție (11/23 februarie 1866) a reprezentat alianța dintre conservatori și liberalii radicali, adică o coaliţie politică între stânga politică (radicalii) şi dreapta politică (conservatorii), în scopul îndepărtării domnitorului Alexandru Ioan Cuza de la domnie, în prezent se conturează probabilitatea unei ,,monstruoase coaliții” între PSD-USR pentru ,,debarcarea” lui Klaus Iohannis. Mai mult de atât, pentru atingerea procentului de 51% există scenariul potrivit căruia ,,monstruoasa coaliție” să câștige majoritate prin motivarea aderării inclusiv a celorlalte partide politice contra PNL, după cum urmează: PSD+USR+Pro România+UDMR. Evident, validarea unui astfel de scenariu ar scoate ,,din cursa politică” ultimul partid cu rezonanță istorică PNL, care a fost și este simbolul Marii Uniri alături de Casa Regală. De asemenea, există probabilitatea ca în contextul în care PNL nu reușește susținerea pentru victoria lui Klaus Iohannis, să asistăm la o fuziune între PNL+PMP, prin absorția celui din urmă, astfel, istoria acestui partid tradițional, în cel mai pesimist scenariu, să fie eliminat după modelul PNȚCD-ului.
Aș mai adăuga că, potrivit ultimelor schimbări la nivel politic, se conturează Clujul ca ,,nucleu” al posibilei ,,monstruoase coaliții”, unde am putea asista la ,,un prim proiect politic pilot” de coabitare între USR-PSD, mai ales ca Transilvania poartă și istoria Unio Trium Nationum și, totodată, un teritoriu unde ,,dialogul intercultural, interetnic și politic” a devenit punct de referință în anumite perioade ale istoriei.
Mai mult de atât, o serie de indicatori de avertizare timpurie conturează un alt scenariu, potrivit căruia o posibilă plecare a actualului prim-ministru al României, Viorica Dancilă, la Bruxelles pentru funcția de Comisar European, ar face loc candidaturii actualului ambasador al României în SUA, George Maior, pe funcția de Prim-Ministru al României, anterior ales ca președinte PSD Cluj în locul actualului președinte interimar. Prin această nouă ,,repoziționare” și, totodată, prin operaționalizarea ,,monstruoasei coaliții”, există probabilitatea ca actualul candidat, Dan Barna, să fie desemnat viitor președinte al României cu un viitor Guvern USR+PSD.Oare la a treia mutare pe ,,table de sah” se pregătește pentru România revenirea monarhiei, având în vedere ca după abdigarea forțată din 11 februarie 1866 a lui Alexandru Ioan Cuza, pregătită de ,,monstruoasa coaliţie” (conservatori şi liberali radicali), la scurt timp Carol I a fost desemnat rege al României? Însă, să nu uităm că până la instaurarea monarhiei a funcționat o ,,Locotenentă Domnească” formată din trei membri: Lascăr Catargiu, reprezentant al Moldovei și al conservatorilor; gen. Nicolae Golescu, reprezentant al Țării Românești și al liberalilor; col. Nicolae Haralambie, reprezentant al armatei. Oare emerge, potrivit predicțiilor noastre, componenta militară ca pilon strategic al dezvoltării durabile a României, într-un astfel de scenariu alternativ?
Interviu preluat din Tomisnews

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here