Etnobotanicele, monitorizate online

440

Ţara noastră se află printre primele ţări din Europa unde se comercializează etnobotanice. Magazinele de „droguri legale” cu puncte de desfacere fizice au fost monitorizate până în prezent. Totuşi, spaţiul virtual de comercializare a acestor substanţe a rămas aproape imposibil de controlat. Din acest motiv, specialiştii Agenţiei Naţionale Antidrog (ANA) au dezvoltat o serie de indicatori de monitorizare online a evoluţiei fenomenului.

ANA, în parteneriat cu RHRN (Romanian Harm Reduction Network), a elaborat un proiect de cercetare mai amplu, respectiv, „Evaluarea riscurilor generate de abuzul noilor substanţe psihoactive comercializate sub denumirea de „droguri legale”, finanţat de UNICEF România. În cadrul acestui proiect s-a realizat o grilă de evaluare a riscurilor generate de „drogurile legale” ce include şi dimensiunea online a fenomenului. Indicatorii de monitorizare specifici mediului online se bazează pe analiza de conţinut a diferitelor surse de informaţii accesibile online. Ele pot fi website-uri care comercializează „etnobotanice”, interogări efectuate pe motoarele de căutare online, forumuri şi reţele sociale cu conţinut privind noile substanţe psihoactive, care se adresează populaţiei din România (fie ele înregistrate ca entitate online în România sau în alte ţări), surse media şi publicaţii ştiinţifice accesibile online. Datele obţinute cu ajutorul interogărilor efectuate prin motoare de căutare online şi programe de monitorizare a căutărilor au fost analizate şi clasificate descriind caracteristicile diferitelor substanţe, încercându-se, totodată, şi culegerea datelor privind profilul consumatorilor de droguri noi, riscurile asociate consumului pe diferite categorii de substanţe şi comportamentul de consum asociat (dozaj, etc.), respectiv efectele percepute de consumatori în urma utilizării diferitelor substanţe. Aceste date empirice au fost confruntate cu informaţiile deja disponibile pe baza activităţilor de cercetare a fenomenului la nivel internaţional.

Popularitatea etnobotanicelor

Pentru a observa tendinţele generate de diferite substanţe noi şi variaţia nivelului de interes pentru acestea, au fost efectuate interogări în mediul online şi au fost analizate datele privind „căutările” efectuate de utilizatorii de internet în cadrul motoarelor de căutare. Astfel, au fost obţinute date în ceea ce priveşte popularitatea fenomenului „drogurilor legale”. În anul 2008, se observă un interes timid pentru etnobotanice, un vârf de interes fiind înregistrat în prima parte a anului 2010. Tendinţa de creştere se reface spre toamna anului 2010, iar în ultimele luni ale anului 2010 există o uşoară tendinţă descrescătoare, urmată iar de o revenire puternică şi de o scădere în aprilie 2011. Cele mai multe căutări sunt din Iaşi, Cluj şi Bucureşti. Scăderile interesului şi revenirile corespund temporal cu anumite măsuri legislative de punere sub control a unor substanţe de tip „droguri legale”, respectiv ale unor intervenţii administrative ale comunităţilor locale şi centrale.

Fruntaşi la comerţul cu etnobotanice

Potrivit specialiştilor antidrog, „se observă destul de clar interesul manifestat în vederea obţinerii unor astfel de substanţe. Un interes crescut există şi pentru statutul legal al substanţelor psihoactive, dar şi pentru efectele pe care le provoacă. România apare între primele ţări unde se comercializează astfel de substanţe. În ancheta online desfăşurată în 2010, numărul magazinelor online care ofereau produse „spice” a scăzut brusc în comparaţie cu anul precedent”. De asemenea, în 2010 au fost emise mai multe măsuri legislative de punere sub control a unui număr mare de substanţe psihoactive, comercializate sub denumirea de “droguri legale”. Ca urmare, multe dintre magazinele online folosesc acum mai mult website-uri, care nu conţin codul de ţară al României, ci unul internaţional de tip „com” sau „net”, iar de multe ori prezentarea este foarte puţin explicită, neincluzând detalii privind preţul, modalitatea de utilizare şi eventuale efecte.

Minodora Sucea

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here