Cauzele accidentelor de circulaţie de acasă şi, acum, din Muntenegru

327

Pentru astăzi, primul ministru al României, Victor Ponta, a cerut Doliu naţional. Accidentul din Muntenegru, de duminică, a luat prin surprindere ministerul de Externe. Mai preocupat de o întrecere fotbalistică între funcţionarii MAE. Toată mass-media din Europa vuia şi transmitea imaginile groazei, cu accidentul în care era implicat un autocar românesc, iar purtătoarea de vorbe diplomatice oferea comunicatul cu şuşa fotbaliatorilor externişti.

Ca în fiecare zi de navetă, în drumul meu spre Târgu Jiu, ne-a depăşit un autoturism DACIA LOGAN albastră, având un poliţist în uniformă la volan. Maşina nu avea girofar şi nu se afla în vreo misiune. Cu toate astea, şoferul poliţist ne-a depăşit pe linie continuă. C-aşa-i la noi. Legile ţării, inclusiv a circulaţiei, nu se aplică şi pentru cei cu legitimaţie de poliţist.
Se tot vorbeşte despre miliţienii din Bulgaria că sunt şpăgari. Îi opresc pe români doar de dragul unei şpăgi. Credeţi că la noi nu-i la fel? Îndoi-m-aş! Şi n-am cui. Despre modul în care se dau carnetele de conducător auto – tot pe şpăgi – ce să mai vorbim. Şcolile de şoferi amatori ori profesionişti au apărut – după anii ‘90 – precum ciupercile după ploaie. Teste psihologice nu-s luate în seamă, iar legea circulaţiei este extrem de permisibilă. Faptul că an de an avem cele mai multe accidente mortale din Uniunea Europeană nu deranjează pe nimeni.
Până mai ieri, deşi era marţea celor trei ceasuri negre, autorităţile din Muntenegru nu au izbutit să stabilească pricina producerii tragediei. În care au dispărut 18 turişti români decedaţi şi identificaţi, alţii sunt răniţi, iar câţiva se află în stare gravă. Dacă ministerul de Externe a percutat cu întârziere, doar ministerul Sănătăţii şi cel al Apărării au intervenit prompt. La faţa locului s-au deplasat două avioane militare româneşti, dotate cu echipament medical complet, inclusiv pentru terapie intensivă şi 25 de medici români. Dimpreună cu secretarul de stat al Sănătăţii, dr. Raed Arafat.
Toată lumea ştie acum că şoferul de pe „Autocarul Morţii” era poliţist. Cel de la volan, întrucât la curse lungi este obligatoriu să se schimbe şoferii între ei, deci să fie doi. Subofiţerul de la volan se afla, se pare, în concediu, în restul timpului fiind angajat la Direcţia Generală de Poliţie a Municipiului Bucureşti, la Serviciul de logistică. Comunicatele de genul că în momentul producerii accidentului „se afla în timpul liber” nu ajută la nimic. 18 morţi, printre care şi şoferul, e imens! Dumnezeu să-i ierte.
Despre morţi, numai de bine. La ce ajută că şoferul decedat era apreciat ca un bun conducător auto şi conducea de aproape 25 de ani? El a lăsat mai multe familii îndoliate, o soţie îndurerată, ca văduvă, şi un băieţel de câţiva anişori! Răposatul şofer fiind de 45 de ani. Eu ştiam că regulamentele poliţiştilor sunt mai aspre. Faptul că părăsise ţara şi lucra la o firmă privată, fără ştiinţa superiorilor, nu par a fi chestii prea cuşere.
Ion Predoşanu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here