Sfânta Biserică Veche de la Lainici se salvează!

322

Proiectul eleborat de preacucernicul Arhimandrit Ioachim Pârvulescu, starețul Mănăstirii Lainici, de salvare de la distrugerea structurii de rezistență a sfintei Biserici Vechi, monument istoric și cultural național, a primit, în sfârșit, aprobarea finală pentru realizare. Autorul acestui proiect a demonstrat prin expertize tehnice de specialitate că actuala intensificare a traficului auto greu, de pe DN66, produce unde seismice cu efecte ireparabile asupra zidăriei acestui valoros edificiu păstrător de istorie a neamului românesc. Proiectul a fost aprobat de Agenția Națională pentru Protecția Mediului.

Proiectul aprobat constă în realizarea unui nou traseu DN66, între kilometrul 106+220 și km 106+965 în zona Mănăstirii Lainici, prin devierea drumului pe toată lungimea hotarului Complexului Monahal și reamenajarea parcării la standarde moderne. Realizarea proiectului general a fost făcută de SC IRIMAT București cu trei ani în urmă, iar punerea lor în aplicare ar dura mai puțin de un an de zile. “Memoriul de prezentare al proiectului în vederea aprobării de către Agenția Națională de Protecția Mediului a cuprins aproape 500 de pagini, asupra cărora s-au solicitat, în decurs de trei ani de zile, în mod continuu, completări”, a declarat prof.dr.Dumitru Gheorghe, expert-evaluator pentru studii de Protecția Mediului. Se va face mai exact, translatarea axului existent al DN66, între kilometrul 106+220 și km 106+965 dinspre limitele mănăstirii către versantul Nordic cu valori cuprinse între 7,50 m și 20,00 metri. Potrivit proiectului, razele arcelor de cerc folosite pentru racordarea aliniamentelor au valori cuprinse între 70,00 și 250,00 metri, cu supralărgiri cuprinse între 0,60 metri respectiv 1,20 metri. Profilul longitudinal al drumului suferă modificări față de proiectul inițial ca urmare a corecției de traseu cu declivități cuprinse între 0,18% și 3,08%, razele folosite la racordarea declivităților fiind cuprinse între 1200 și 3200 metri. Profilul transversal pentru DN66 va avea o lățime a platformei propuse de 9 metri plus supralărgiri. Platforma între parapete va fi de 8,50 metri, partea carosabilă 7,00 metri, banda de încadrare 2×0,75 metri, iar trotuarele 1-1.30 metri. Elementele care compun profilele transversale curente sunt partea carosabilă, trotuar și parcare, cu lățime variabilă.

Implozie controlată
Se vor mai executa lucrări de dislocare a unei părți din corpul de rocă din granite, prin implozie controlată seismic. Forajele pentru derocare se vor efectua cu foreză pneumatică, iar materialele explozive sunt cele curente folosite în lucrările similare. Dimensiunile masivului derocat va fi de 10 metri înălțime, lățime 12 metri și lungime 180 metri, volumul estimat fiind de 10.500 mc. Roca dislocată va fi concasată și refolosită de constructor la infrastructura drumului. Reprezentanții Mănăstirii Lainici speră că anul viitor, pe vremea aceasta, proiectul de mai sus să fie încheiat.
ANAMARIA STOICA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here