Seminar dedicat persoanelor cu autism

280

Inspectoratul Şcolar Judeţean (IŞJ) Gorj a găzduit ieri seminarul „Să ajutăm copiii cu autism” din cadrul campaniei „Împreună să înţelegem autismul”, campanie ce se adresează în special părinţilor, educatorilor şi învăţătorilor dar, în egală măsură, publicului larg pe care şi-a propus să îi sensibilizeze cu privire la importanţa integrării sociale şi profesionale a persoanelor cu autism. Evenimentul a fost organizat de Casa Corpului Didactic (CCD) Gorj, Centrul Judeţean de Resurse şi Asistenţă Educaţională (CJRAE), Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă (CŞEI) Târgu-Jiu şi Complexul de Servicii Comunitare pentru Copilul cu Nevoi Speciale (CSCCNS).

La seminar au participat cadre didactice, specialişti, părinţi, copii şi reprezentanţi ai autorităţilor publice. “Scopul seminarului nostru şi al activităţilor noastre legate de campania pe care o avem în derulare a fost acela de a conştientiza această problematică gravă de către toate nivelele societăţii. (…) Nu în ultimul rând, ne-am gândit la un schimb de bune practici între noi, cadrele didactice, terapeuţi, consilieri, cei care lucrăm în mod direct cu aceste persoane, copii sau adulţi. (…)Aceşti copii, în special copiii care sunt practic în terapiile din cadrul centrelor interşcolare, sunt persoane ca şi noi, sunt persoane cu trăiri similare, cu emoţii; diferenţa este că dumnealor le transmit într-un mod diferit faţă noi”, a explicat Ileana Mitelea, directorul Casei Corpului Didactic Gorj. Printre cei care au participat ieri la seminarul dedicat persoanelor cu autism s-a numărat şi Ileana Frunză, o mămică al cărei băieţel a fost diagnosticat cu autism pe când avea doar 3 ani. “Am descoperit când avea trei ani. A fost şocul prin care trece orice părinte – o depresie, o cădere nervoasă şi apoi mergi mai departe. Ceilalţi părinţi care descoperă acest lucru trebuie să meargă mai întâi să-şi pună un diagnostic corect, trebuie să meargă să găsească medicamentaţia corectă şi să urmeze sfaturile specialiştilor, să urmeze un program de terapie, să urmeze o coordonare a programului respectiv şi să lucreze foarte mult cu copilul acasă. O zi normală pentru Andrei este ca pentru orice copil normal. Deşi din afară pare că este diferită, este acelaşi lucru: merge la şcoală la fel, se hrăneşte la fel, se joacă la fel, la fel doarme, este acelaşi lucru. Are nevoie de supraveghere permanentă, atât. Eu mă ocup de el. Nu e altă soluţie, cel puţin nu la nivelul ţării noastre. Teoria spune că da, că sunt şi că se asigură nişte programe şi nişte servicii; practic, nu”, spune aceasta.

Picture009Numărul persoanelor diagnosticate cu autism, în creştere
Numai în Gorj, din 1.000 de persoane care sunt încadrate în rândul persoanelor cu handicap, un procent de 15-16% îl reprezintă persoanele afectate de tulburări din spectrul autist. Un fapt îngrijorător este acela că numărul persoanelor diagnosticate cu astfel de afecţiuni creşte de la an la an. “Eu vin din partea Centrului Şcolar pentru Educaţie Incluzivă, unitate de învăţământ special care şcolarizează copii cu deficienţe intelectuale, dar şi asociate. Trebuie să vă spun că din 170 de elevi pe care noi îi avem în momentul de faţă în şcoală, aproape 20% dintre ei sunt copii cu deficienţe de spectru autist. În urmă cu 15 ani în şcoala noastră nu aveam niciun copil cu astfel de deficienţe. Ritmul de apariţie a acestor deficienţe este unul accelerat; din ce în ce mai mulţi copii sunt diagnosticaţi cu această afecţiune”, a spus Nicu Baiu, directorul CSEI Târgu-Jiu. Un astfel de diagnostic nu înseamnă însă neapărat că persoana respectivă nu se poate integra într-un colectiv sau că va trebui să depindă toată viaţa de ceilalţi. “Există la ora actuală instrumente, modalităţi de terapie, care pot să ajute aceşti copii în proporţie de 50% să se integreze, să socializeze, să comunice, să-şi schimbe cât de cât comportamentul, să relaţioneze, încât să poată să aibă acea capacitate de autonomie, de independenţă, ca să realizeze o activitate utilă pentru ei şi pentru ceilalţi. Printre aceştia mai sunt încă 30% care nu reuşesc să aibă o autonomie care să le permită să se susţină material şi de aceea ei au nevoie de sprijin”, a precizat Ion Elena, directorul CJRAE Gorj. Organizatorii seminarului şi-au anunţat intenţia ca toate intervenţiile din cadrul acestuia, comunicări ştiinţifice şi exemple de bună practică, să fi adunate într-un volum dedicat autismului. Participanţii la seminar au putut admira şi o expoziţie de lucrări realizate de copii cu autism.
Roxana Lupu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here