Repere metodologice pentru recuperarea materiei pierdute în anul școlar 2019-2020

1362

Ministerul Educației și Cercetării a publicat, pe site-ul educatiacontinua.edu.ro, repere metodologice pentru consolidarea achizițiilor din anul școlar 2019 – 2020. Realizate pentru fiecare nivel de învățământ (preșcolar, primar, gimnaziu și liceu), dar și pe discipline, reperele ,,recomandă modalități prin care profesorii pot realiza, în anul școlar 2020 – 2021, reducerea decalajelor între ceea ce trebuia să fie predat conform planificării calendaristice, ceea ce s-a predat efectiv și ceea ce elevii au reușit, de fapt, să învețe”.

Potrivit prezentării de pe site-ul educatiacontinua.edu.ro, aceste repere metodologice au în vedere orientarea profesorilor către un demers comun prin raportarea critică la activitatea de predare-învățare-evaluare din perioada de pandemie, orientarea către identificarea, înregistrarea, cuantificarea a ceea ce, la sfârșitul anului școlar, a fost considerat în risc, din perspectiva asigurării continuității în învățare, precum și orientarea către decizii și măsuri care să conducă la eficientizarea predării/învățării și diminuarea efectelor negative, respectiv la remedierea/recuperarea „pierderilor” în învățare. Reperele metodologice au titlu de recomandare, constituindu-se în material de sprijin, fără a reprezenta o abordare exhaustivă sau prescriptivă/obligatorie, precizându-se că ,,fiecare profesor va reflecta asupra propriului demers, în vederea stabilirii acțiunilor necesare pentru planificarea, proiectarea și desfășurarea procesului didactic în anul școlar 2020 – 2021, cu asumarea unui parcurs eficient care să permită remedierea/recuperarea decalajelor în raport cu programa școlară a anului 2019 – 2020 și fără prejudicierea țintelor anului școlar 2020 – 2021”. Reperele sunt structurate pe trei secțiuni: repere pentru realizarea planificării calendaristice pentru anul școlar 2020 – 2021, evaluarea gradului de formare a competențelor din anul anterior și recomandări pentru construirea noilor achiziții. În scopul realizării planificării calendaristice pentru anul școlar 2020-2021, profesorul va ține seama de următoarele: aprecierea unor eventuale probleme de învățare în contextul întreruperii cursurilor „față în față” în martie 2020, consultarea planificării calendaristice anterioare și sesizarea elementelor insuficient structurate în perioada de cursuri online sau neconsolidate după martie 2020 și realizarea de conexiuni între componentele estimate a fi insuficient asimilate și programa aferentă anului școlar 2020 – 2021. Cea de-a doua secțiune are rolul de a sprijini profesorii cu repere pentru elaborarea unor seturi de sarcini de evaluare, astfel încât să poată identifica măsura în care s-au structurat competențele specifice ale programei școlare din anul școlar 2019 – 2020. Vor fi puse la dispoziție sarcini de evaluare, pe niveluri, centrate pe competențe și care vor fundamenta construirea activităților de învățare cu caracter remedial/de recuperare, contextualizate și centrate pe competențe. Rezultatele evaluărilor inițiale vor sta la baza proiectării demersurilor didactice ulterioare. În plus, vor fi prezentate exemple care să faciliteze utilizarea în predare-învățare-evaluare a instrumentarului noilor tehnologii. Sunt promovate exemple de activități de învățare și pentru elevii din medii și grupuri dezavantajate, cu statut socio-economic scăzut sau cu nivel educațional al părinților scăzut, care nu au au fost beneficiarii învățării la distanță. Reperele metodologice pot fi accesate pe site-ul menționat mai sus.
Roxana Lupu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here