Proiectul „Note comune”, la final

403

Proiectul „Note comune” – Conectarea tradițiilor populare cu ajutorul tehnologiei moderne”,  derulat de Muzeul Judeţean Gorj „Alexandru Ştefulescu”, în parteneriat cu Clay Center for the Arts and Sciences din Charleston, Virginia de Vest, a ajuns la final. Rezultatele obţinute în urma derulării acestui proiect au fost prezentate ieri, în cadrul unei conferinţe de presă la care a participat şi ataşatul cultural al Ambasadei Statelor Unite ale Americii, Marjorie Stern.

Proiectul ”Note Comune – Conectarea tradițiilor populare cu ajutorul tehnologiei moderne”, finanțat de Alianța Americană a Muzeelor, instituție a Departamentului de Stat al SUA, prin programul „Museums Connect” a reprezentat și reprezintă o colaborare inedită atât pe plan local, cât și pe plan național. Rezultat al unei colaborări iniţiate în octombrie 2013, dintre Clay Center for the Arts and Sciences din Charleston, Virginia de Vest, SUA, și Muzeul Județean Gorj ”Alexandru Ștefulescu”, proiectul s-a dezvoltat de-a lungul timpului și a fost declarat câștigător în iulie 2014, alături de încă alte 8 proiecte internaționale din cadrul programului „Museums Connect”, ediţia 2014. Muzeul Judeţean Gorj este singurul muzeu din România care a reuşit această performanţă, fapt subliniat şi de Marjorie Stern, ataşatul cultural al Ambasadei Statelor Unite ale Americii în România, în cadrul conferinţei de încheiere a proiectului. „Ne-am bucurat foarte mult să aflăm că Muzeul Judeţean Gorj a fost declarat câştigător în competiţia „Museums Connect 2014”. Este singurul muzeu din România care a câştigat această competiţie, iar anul trecut a fost şi singurul din Europa. „Note comune” este un nume foarte potrivit pentru acest proiect pentru că, deşi vorbim limbi diferite, muzica reprezintă un limbaj universal. Indiferent din ce ţară provii, muzica reprezintă o cale de a comunica”, a spus Marjorie Stern.
Un an de schimburi culturale

Desfășurat între august 2014 și iulie 2015, ”Note Comune” are ca scop promovarea culturii tradiționale prin folosirea tehnologiilor specifice secolului XXI, ca instrument de învățare continuă. Astfel, prin povestirile digitale și prin mixurile muzicale create, elevii au învățat despre cele două culturi – cea gorjenească și cea din zona Munților Apalași, despre asemănările și diferențele existente între cele două stiluri muzicale tradiționale. În cadrul proiectului au fost organizate două concerte publice de muzică populară apalașă – bluegrass și muzică tradițională gorjenească.
Primul concert public a avut loc în luna octombrie 2014, în SUA, iar cel de-al doilea în luna aprilie 2015, la Târgu-Jiu. Au mai fost organizate, de asemenea, concerte şi la cele două licee partenere din proiect: Liceul Wahama şi Liceul de Arte „Constantin Brăiloiu” Târgu-Jiu. Tot ca parte a acestui proiect au mai fost organizate două seturi de cursuri de pregătire profesională pentru profesori (unul în octombrie 2014 și unul în aprilie 2015), ţinute de Coordonatorii de Programe Educaţionale de la Clay Center, a fost creată o comunitate online pentru comunicare şi interconectare în cadrul proiectului şi s-au desfăşurat cinci video conferințe Skype de comunicare directă (informare despre tradiții, pregătire materiale digitale, pregătire pentru schimburile culturale).

Rezultatele proiectului
Publicul țintă al proiectului „Note Comune” a fost reprezentat de 25 de elevi români şi 25 elevi americani de liceu, alături de doi profesori români, doi profesori americani, precum şi de doi artişti de muzică tradiţională românească şi doi artişti de muzică tradiţională apalaşă. De-a lungul a celor 12 luni de colaborare cultural-educaţională, toţi cei implicaţi în proiect au avut ocazia să afle lucruri noi despre o comunitate în legătură cu care nu ştiau prea multe, dar şi să-şi îmbogăţească cunoştinţele în domeniul digital. Cel puţin asta arată chestionarele de evaluare aplicate participanţilor la proiect. „Comunităţile din judeţul Gorj şi Virginia de Vest şi-au sporit cunoştinţele despre cultura tradiţională proprie şi a partenerului implicat în proiect, aşa cum o arată chestionarele de evaluare completate de elevi, profesori şi artişti, dar şi cele completate de publicul larg. Potrivit chestionarelor, aproximativ 75% din elevii participanţi la proiect şi-au sporit cunoştinţele în domeniul digital, prin crearea povestirilor digitale şi a mix-ului digital, 75% dintre profesorii implicaţi şi-au sporit cunoştinţele în domeniul digital media, iar 24% dintre elevi vor continua să studieze cultura partenerului din proiect. Deși proiectul se va finaliza în curând legăturile de prietenie dintre cele două părți din proiect vor continua dincolo de acest an de colaborare”, a precizat Alina Tiţa, managerul de proiect. Elevii celor două licee implicate în proiect au colaborat pentru a crea patru povestiri digitale şi două compoziţii muzicale digitalizate în care au fost îmbinate cele două stiluri muzicale. Poveștile digitale și mixul muzical digital creat vor fi postate pe site-ul Muzeului Județean Gorj www.muzeugorj.ro, în cadrul unei secțiuni special creată pentru proiectul „Note Comune”.
R.L.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here