Proiectul Erasmus +„step (stem to environmental problems)” cu Școala Gimnazială „Gheorghe Tătărescu”, Târgu-Jiu

1760

Deoarece se spune că „toamna se numără bobocii” și pentru că totodată, pe 5 octombrie sărbătorim Ziua Mondială a Educației, pare foarte potrivit să facem un bilanț al muncii și al cunoștințelor dobândite pe tema educației pentru mediu începând din anul școlar trecut și până în momentul curent.
Așadar, pe 30 mai 2019, la Târgul Internațional de Științe desfășurat la Hotel Story din Târgu-Jiu, două echipaje de elevi de clasa a VII-a („bobocei” în studiul chimiei), de la Școala Gimnazială „Gheorghe Tătărescu”, Târgu-Jiu, coordonate de profesorul lor de chimie-fizică, Simona-Antoanela Măciucă, au câștigat burse Erasmus+ lansate în mediul educațional al județului Gorj de către Asociația Edulifelong – Târgu-Jiu.
Fiecare echipaj a fost format din patru elevi care au reușit prin muncă și străduință neobosite să facă adevărată magie cu substanțe din bucătărie. Prin convingerea, seriozitatea, hotărârea și entuziasmul cu care au comunicat în limba engleză, au atras cele mai multe voturi ale membrilor juriului internațional, făcând posibilă victoria. Ca urmare, cele două echipaje ale Școlii Gimnaziale „Gheorghe Tătărescu”, Târgu-Jiu, au fost premiate cu 9 burse Erasmus+ (8 elevi + profesorul îndrumător), având asigurate transportul, cazarea și mesele timp de o săptămână pentru a participa la un schimb de scurtă durată cu elevi, la alegere, în câte una din țările: Bulgaria, Polonia sau Bulgaria.
Primul echipaj, „The Originals”, a ales să călătorească în Polonia, iar cel de-al doilea echipaj, „Fire Crew”, a ales Turcia. Ambele țări sunt partenere alături de România, Letonia și Bulgaria în proiectul Erasmus+ „STEP (STEM To Environmental Problems)”.
În perioada 16-21 septembrie 2019, primul echipaj format din elevii Cîmpeanu Ionela-Andreea, Morancea Rareș, Petreuș David-Mihai și Păun Cristian-Ioan însoțiți de profesorul lor îndrumător Măciucă Simona-Antoanela, a reprezentat România la a treia întâlnire a proiectului, cea din Polonia. Activitățile proiectului s-au desfășurat în orașul Poznan și în Debogora, sub coordonarea ONG OBEZ din Polonia.
Ziua de luni, 16 septembrie 2019, a început cu exerciții și jocuri „de spargere a gheții” având scopul de a facilita cunoașterea reciprocă a participanților implicați în proiect și comunicarea dintre ei. Apoi, elevii și profesorii au călătorit cu tramvaiul în campusul universitar Morasko, unde au asistat la o prezentare introductivă pe tema despăduririi, a scăderii biodiversității, a speciilor dispărute sau pe cale de dispariție; a urmat vizitarea unei colecții istorice naturale de specii animale și vegetale din incinta Facultății de biologie; primirea participanților la proiect, explicațiile, prezentarea exponatelor au fost realizate cu multă pasiune și dăruire de biologul dr. Szymon Konwerski, profesor angajat al Facultății de biologie care a reușit, cu dragostea sa contaminantă pentru profesie, să îi facă pe cei prezenți să înțeleagă noțiuni precum „ecosistem”, „biodiversitate” etc.
Apoi, elevii și profesorii au format echipe mixte având membri din fiecare țară participantă la proiect și au participat la un concurs cu întrebări pe tema pădurilor și a biodiversității; primele 3 echipe câștigătoare au primit premii din partea gazdelor.
S-au desfășurat apoi, în aer liber (în pădurea din preajma clădirii Facultății de biologie), sub îndrumarea biologului dr. Szymon Konwerski, activități de prindere, observare și identificare a diverselor specii de insecte.
În după-amiaza primei zile, prin jocuri inițiate de experții turci în tehnica STEM (știință, tehnică, inginerie și matematică), elevii și profesorii însoțitori au descoperit mesajul că orice exagerare a unei relații de mediu, duce la un dezechilibru al naturii, că defrișarea are drept consecință dispariția diferitelor specii vii.
La sfârșitul primei zile, elevii și profesorii, ghidați de membrii echipajului gazdă care i-au informat despre istoria celor mai vechi și impunătoare construcții (Palatul Dzialynski, case vechi ale comercianților etc.), s-au deplasat în centrul vechi al orașului Poznan, unic prin farmecul său.
A doua zi, elevii și profesorii au fost informați de către d-ra biolog Ada Traczyk asupra rolului grădinilor zoologice atât în prevenirea și protecția speciilor pe cale de dispariție, cât și în educația populației; au vizitat Grădina zoologică a orașului Poznan pentru a vedea și afla informații despre cele mai multe specii în pericol de dispariție (amfibienii și reptilele), au asistat la expunerea d-nei dr. biolog Katarzyna Hadas asupra problemelor Poloniei iscate de defrișări pe suprafețe foarte mari.
În cadrul activităților STEM inițiate de experții turci, sub îndrumarea profesorilor însoțitori, echipele mixte au avut de desenat pe malul unui râu construcții care să ofere o viață confortabilă oamenilor și de marcat sursele de poluare prin poziționarea unor bile de plastilină cu dimensiuni proporționale cu nivelul de toxicitate al noxelor; în final, mesajul jocului transmis elevilor a fost acela că râul este mai poluat în aval decât în amonte.
Fiecare echipă, sub îndrumarea profesorului însoțitor, a prezentat propriul material (film, ppt.) despre activitatea desfășurată în intervalul de timp scurs de la întâlnirea din România; echipajul român a prezentat un filmuleț cu activitățile experimentale desfășurate pentru participarea la Târgul Internațional de Științe din 30 mai 2019 și câștigarea bursei de participare la această întâlnire din Polonia.
Apoi, sub îndrumarea profesorilor însoțitori, echipele țărilor participante la proiect s-au întrecut on line în a da răspunsuri corecte la întrebări pe tema problemelor de mediu, pe platforma Kahoot.La finalul zilei, participanții au vizitat centrul comercial și de artă din Poznan, unde au servit, de asemenea, cina. În cea de-a treia zi, participanții la proiect au ascultat și vizionat informații despre pădurea Notecka – cea mai mare pădure din Polonia; și-au notat tema la care fiecare echipă din fiecare țară participantă a trebuit să prezinte rezolvarea în data de 19.09 (să opteze pentru o variantă din lista: dramă, performanță, spectacol, gestică și mimică, în vederea transmiterii mesajului dintr-o anumită imagine care are ca subiect defrișarea suprafețelor). Apoi, au călătorit cu autocarul spre Debogora, la o pensiune înconjurată de pădure, unde au fost cazați în ultimele 2 nopți, după care au desfășurat în aer liber activități de observare, comparare, cercetare pentru a găsi aplicații ale matematicii în natură, ca de exemplu: cochilia unui melc și feriga sunt aplicații ale șirului lui Fibonacci în natură etc. În cea de-a patra zi, toți elevii și profesorii însoțitori au călătorit cu autobuzul spre localitatea Wielen, unde au participat la recepția organizată de primarul localității, apoi au vizitat liceul silvic din localitatea Goraj și au fost informați despre un scurt istoric al clădirii castelului ce găzduiește acum liceul; au vizitat și admirat expoziția de la Direcția Silvică de Stat, unde li s-a vorbit despre rolul activităților forestiere durabile în susținerea climatelor și rezolvarea problemelor biodiversității; la activitățile STEM elevii au construit, sub îndrumarea profesorilor însoțitori, locuințe având suprafață mică pe baza tiparelor din natură, folosind fiecare echipaj 80 cuburi de zahăr. Apoi, elevii și profesorii au vizitat cele două muzee-colecții ale bunicului proprietarului de pensiune: unul militar, conținând o colecție valoroasă de obiecte din trecutul istoric al Poloniei, celălalt etnografic.
În timpul cinei fiecare echipă din fiecare țară a prezentat varianta aleasă pentru redarea mesajului din imaginea atribuită fiecărui echipaj în data de 18.09, înaintea plecării la Debogora; echipajul român, sub îndrumarea profesorului însoțitor, a ales să prezinte mesajul sub forma unei emisiuni de știri, în care fiecare elev avea un anumit rol: crainic TV, 2 cetățeni care se confruntau cu probleme-consecințe ale defrișărilor, reporter TV.
În ultima zi a proiectului, cea de-a cincea, elevii și profesorii participanți au fixat experiențele dobândite pe parcursul acestei întâlniri prin trecerea în revistă a activităților desfășurare în fiecare zi; au primit certificatele de participare la această întâlnire de proiect de la echipa gazdă, apoi și-au luat rămas bun de la gazde pentru a se întoarce la Poznan în scopul revenirii fiecărui echipaj în țara de origine.
Atât pentru elevi, cât și pentru profesorul însoțitor a fost o experiență nouă, un prilej pentru a achiziționa noi cunoștințe, pentru a dezvolta anumite competențe și abilități, o dovadă că educația pentru mediu și nu numai, poate fi realizată prin activități nonformale interactive, antrenante, foarte atractive pentru elevi.
Prof. Măciucă Simona-Antoanela,Școala Gimnazială „Gheorghe Tătărescu”, Târgu-Jiu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here