O manifestare culturală de excepţie: „Brâncuşi – dincolo de timp”

530

Miercuri, 16 martie 2016, la 59 de ani de la trecerea în eternitate a marelui sculptor Constantin Brâncuşi, Consiliul Local și Primăria Municipiului Târgu-Jiu, Centrul de Cercetare, Documentare și Promovare „Constantin Brâncuși”, Filiala Târgu-Jiu a UAP din România, în parteneriat cu Muzeul Județean Gorj „Alexandru Ștefulescu” și Complex Anna Events au organizat la Târgu-Jiu o amplă manifestare culturală, sub genericul „Brâncuși – dincolo de timp”. Primul eveniment, desfăşurat la Galeriile Municipale de Artă Târgu-Jiu (la orele 15.00), a fost vernisajul excelentei expoziții de sculptură „Tekar”, a cunoscutului artist vizual Tajó. Au fost prezenţi numeroşi artişti, oameni de cultură, actori, profesori şi elevi de la Liceul de Muzică şi Arte Plastice „Constantin Brăiloiu”.
Tajó este membru al Filialei Timișoara a UAP din România. Palmaresul său cuprinde numeroase expoziţii personale, de grup şi internaţionale, lucrări în colecţii particulare şi de stat (în 29 de ţări), premii (inclusiv la Salonul naţional de sculptură mică organizat de Centrul „Brâncuşi” la Târgu-Jiu). A participat la nu mai puţin de 30 de simpozioane şi tabere de creaţie.
Remarcabilă a fost şi prezentarea expoziţiei, realizată de către criticul de artă timişorean Gabriel DSC08202Kelemen: „Este foarte greu să-l defineşti pe Tajó, pentru că el reuşeşte să aducă materia într-o zonă de interdisciplinaritate, la graniţa dintre artele majore, într-un demers extraordinar de personal. Dacă-i spui grafician îl reduci, dacă-i spui sculptor îl pierzi ca şi conţinut. El aduce în operă un soi de lume a elementelor care sunt într-o mecanică incipientă. Lucrările lui ţin de împachetare, de colare, de meticulozitate, de maniera lui de a simţi natura. Ele trimit la înţelesurile care se ascund în spatele cuvântului viu şi nu al verbului golit de sens sau al automatismului verbal. Tajó caută limbajul primar, adamic. Dincolo de discursul plastic, estetic şi pictural, el sondează şi caută calea spre această zonă impalpabilă – şi în fapt insondabilă – a înţelegerii absolute, care este energie necreată. Avem de a face cu o operă «cosmică» şi ea se suprapune în mod fericit spaţiului în care se află capodopera lui Constantin Brâncuşi”.
Seara (la orele 19.00), pe insuliţa de pe Jiu, la Complexul Anna Events, în prezenţa oficialităţilor, a numeroşi oameni de cultură, ziarişti şi a sute de spectatori s-a lansat filmul de prezentare a Ansamblului Monumental „Calea Eroilor”, în regia lui Cornel Mihalache. Filmările aeriene (realizate cu o dronă) prezintă capodopera lui Brâncuşi din unghiuri inedite, ceea ce constituie un nou prilej de meditaţie asupra semnificaţiei acesteia. Celebrul regizor ne invită să vedem din nou (şi să redescoperim), într-un timp foarte scurt şi dintr-o altă perspectivă (aeriană, ca un zbor lent), tot traseul „Căii Eroilor”: Masa
Tăcerii, Aleea Scaunelor, Poarta Sărutului, Biserica „Sfinţii Apostoli” şi Coloana Infinită.
DSC08217Dar cel mai aşteptat moment al zilei a fost spectacolul „Calea Îngerului Uman”, în care Grigore Leşe colaborează la traspunerea scenică a unei lucrări de înaltă ținută a Mihaelei Vosganian, sub conducerea muzicală a lui Cristian Lupeș. A participat grupul solistic de muzică și dans contemporan Inter-Art, cvartetul Passione, în coregrafia Lilianei Iorgulescu și a scenografiei asigurată de artista Maria Constantinescu. Conceptul foto-video aparține artistului Mihai Cucu, iar versurile poetului Varujan Vosganian. Premiera spectacolului a avut loc la Teatrul de Operetă şi Musical „Ion Dacian” din Bucureşti, la data de 28 octombrie 2015, fiind bine primit de public şi de critica de specialitate.
Mihaela Vosganian prezintă spectacolul drept o poveste purtătoare de tâlc şi adevăr, un basm inițiatic al devenirii omului: „Am conceput această lucrare gândindu-mă la interpretarea lui Grigore Leșe. Calea Îngerului Uman pentru mine reflectă conștientizarea propriei misiuni divine pe care ar putea să o aibă orice om deschis spre înțelesurile spirituale. Nu suntem încă îngeri, dar avem deja perspectiva însușirilor angelice pe care le-am putea integra în întruparea noastră actuală”.
Autoarea a reuşit să găsească şi să adune într-o colecţie muzicală spectaculoasă, instrumente vechi ce stau alături de instrumente electronice, într-o perfectă armonie. „Este o rară ocazie de a vedea un dirijor transpus într-un DJ sau de a-l auzi pe Grigore Leșe cântând pe fundal de chitară electrică”, explică dirijorul și organizatorul spectacolului, Cristian Lupeș.
Spectacolul, de înaltă ţinută, a avut darul de-a provoca publicul gorjean, care a asistat la un incitant dialog al artelor, într-un limbaj situat între contemporan și arhaic.
Sorin Lory Buliga

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here