O asistentă și un ambulanțier de la substația Bumbești-Jiu a SJA Târgu-Jiu, sancționați disciplinar pentru felul în care au gestionat o situație de urgență! Pacientul MORT

16984

Un eveniment petrecut pe 17 octombrie 2019 la Curtișoara, în urma căruia s-a solicitat o ambulanță, fiind sesizată starea de rău a unui bărbat de 71 de ani, care a și murit în acea dimineață, a impus o anchetă internă la Serviciul Județean de Ambulanță Gorj. Ieri, organismul de anchetă al SJA a decis că echipajul care a intervenit atunci s-ar face vinovat de felul în care a gestionat situația de urgență, apelată prin 112. Practic, asistenta de la substația Bumbești-Jiu a SJA Gorj a fost sancționată cu 10% din salariu pe două luni, iar ambulanțierul cu avertisment scris. Sancțiunea poate fi anulată dacă cei doi o vor contesta și vor avea câștig de cauză. Familia decedatului nu este mulțumită de măsurile sancționatorii luate, ieri, și cere ca asistenta și ambulanțierul să fie dați afară din sistem, anunțând că vor apela la instanța de judecată pentru acest lucru.

Situația de la Curtișoara a fost reclamată SJA Gorj pe 31 octombrie, la două săptămâni de la decesul lui Gornoavă Constantin, survenit, potrivit familiei din cauze necunoscute care s-ar fi datorat și ,,intervenției superficiale a echipajului de pe ambulanță”. Familia cere sancționarea echipajului de pe ambulanța de tip B care ajunge fără medic la caz, și, mai mult, greșește adresa la care trebuia să ajungă. Aparținătorii decedatului susțin că dispecerul nu coordonează corect situația, trimițând la pacient o ambulanță fără medic, pe motiv că acesta nu ar fi fost de gravitatea care ar fi impus o ambulanță de tip C. Practic, se trimite la caz o autospecială cu asistent de la substația de la Bumbești-Jiu, pe motiv că aceasta ajunge mai repede la caz.
Familia decedatului spune că varianta de rapiditate aleasă este greșită, cu atât mai mult cu cât se pierd minute prețioase prin greșirea adresei solicitantului. Femeia a apelat la 112 de trei ori și declară că bărbatul său este în stare de inconștiență, respiră greu și are probleme cu inima. Mai mult se specifică de 5 ori în apelurile amintite adresa corectă și concretă, indicând localitatea și numărul casei și că se află în stânga intersecției. În mod ciudat, ambulanța face dreapta în intersecție și merge la un alt cetățean la poartă cu același nume de familie.

Analizat din ochi
Este necesar ca apelanta să fugă la ambulanța care staționase greșit la altă adresă, pierzându-se minute prețioase care puteau salva viața omului. Echipajul se mută la pacientul corect, în jurul orei 6.55, deși primul apel se face la 112 la ora 6.32. La momentul intervenției, asistenta trece incorect în foaia de observație că s-a prezentat la caz la ora 6.46, lucru incorect, deoarece la 6.50 se facea al treilea apel la 112. Asistenta de pe ambulanță face precizarea că pacientul este decedat, neefectuând o consultație de specialitate din care să rezulte că la acel moment bolnavul nu prezenta funcții vitale. Astfel, potrivit familiei, a ignorat protocolul cu serviciul de ambulanță și nu monitorizează pacientul și nu efectuează manevrele de resuscitare, aspecte ce aveau obligația să le facă.
Acesta nu a efectuat niciun fel de consultație privind analiza integrală a corpului, decide că nu e moarte suspectă și nu este necesar ca pacientul să fie transportat la Medicina Legală. În situația în care, procedura ar fi fost alta, adică decedatul ar fi ajuns la SML, s-ar fi constatat cauza și ora decesului, cred aparținătorii decedatului, care pun vina pe asistentă pentru asta. În mod normal, în acest caz și medicul de familie trebuia să se prezinte la caz, lucru pe care nu l-a făcut. Familia explică că, urmare a acestor numeroase semne de întrebare, decide să ceară explicații SJA, și face o petiție în acest sens.
Primește un prim răspuns evaziv, că s-a respectat protocolul, iar de vină ar fi soția decedatului că nu ar fi dat adresa corectă și simptomele pacientului. Familia nu e mulțumită, cere sprijinul STS în acest caz și aduce informații suplimentare, probe certe, în susținerea petiției în cauză. Acest lucru impune o nouă anchetă a SJA, care dă dreptate reclamanților care au demonstrat că în acea dimineață echipajul de pe respectiva ambulanță a greșit.

Ancheta finalizată!
,,Am demarat deja o anchetă în acest sens. Marți, s-a finalizat ancheta disciplinară, iar asistenta de la substația Sadu a fost sancționată disciplinar cu 10% din salariu pe două luni, iar ambulanțierul cu avertisment scris, pe motiv că ar fi greșit adresa, după spusele reclamantului. Ambii pot contesta sancțiunea în termen de 30 de zile de la primirea dispoziției. Asistenta a greșit, dar l-am întrebat pe reclamant de ce nu s-a adresat poliției dacă aveau suspiciuni legate de decesul persoanei. Să te adresezi însă după trei luni să ceri anchete e cam mult”, a declarat Constantin Mitroi, directorul SJA Gorj. Din sesizarea transmisă de familie se arată că aceasta s-a depus la SJA pe 31 octombrie, adică după două săptămâni de la deces. În ceea ce privește asistenta sancționată, Mădălina Dogaru este, culmea, chiar din Curtișoara, mama acesteia locuind la doar câteva case de imobilul decedatului.
A.STOICA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here