Educaţia…şi Lecţia de viaţă – “Premiul acordat la Gala Celebrităţilor anului 2014, mă onorează şi îmi motivează demersurile viitoare”

909

– Rep. Domnule Prof. univ dr. Adrian Gorun, sunteți Preşedintele Senatului Universităţii «Constantin Brâncuşi» din Târgu-Jiu și secretar general al Comisiei Naţionale de Prognoză, iar ca o încununare a unei prodigioase activități profesionale și științifice, ați fost premiat, iată, cu premiul pentru Educație, în cadrul Galei Celebrităţilor anului 2014, și vă felicit din inimă pentru acest lucru, dar aș vrea să vă întreb, cu ce sentiment ați primit acest prestigios titlu și chiar trofeu pe care îl aveți aici și îl păstrați cu ”sfințenie” în biroul dumneavoastră?

“Mi-am făcut doar datoria faţă de comunitatea şcolară şi universitară”

– Cu sentimentul apartenenţei la una din cele mai nobile profesii, profesia de dascăl, pe care am îmbrăţişat-o cu zeci de ani în urmă şi pe care am slujit-o şi o slujesc cu credinţă, aşa cum au făcut-o mulţi dintre colegii noştri! Şi aș dori să fac aici o mărturisire: dacă ar fi, să fiu acum în situaţia unei opţiuni profesionale, aş lua-o cu încredere şi elan de la început! Premiul acordat la Gala Celebrităţilor anului 2014, mă onorează şi îmi motivează demersurile viitoare!
Vă mulţumesc pentru felicitări şi – prin intermediul dumneavoastră, mulţumesc tuturor celor ce au fost cu gândul alături de mine!
– Rep. Trebuie să recunoască toată lumea că acesta este un titlu care vă consacră definitiv în rândul personalităților de marcă din sistemul educațional românesc, dar, cred că sunteți de acord că este și un argument de anvergură morală care vă responsabilizează și mai mult și vă face mai proeminent în relațiile cu oamenii din spațiul vieții sociale!
-Eu n-am urmărit obţinerea unui premiu, ci, mi-am făcut doar datoria faţă de comunitatea şcolară şi universitară cu care sunt şi mă simt în consonanță și în deplină afinitate. Am considerat întotdeauna că dacă ai ceva esenţial de spus, în domeniul tău de referinţă, este normal şi moral să o faci, mai ales atunci când, intrând în contact cu un set de valori, dobândeşti şi capacitatea şi potenţialul epistemic prin care îţi legitimezi afirmaţiile sau negaţiile. Aşa cum cei mai mulţi dascăli s-au consacrat unei misii sacre – aceea de a forma oameni – şi eu mi-am dăruit cea mai mare parte din viaţă înfăptuirii acestui deziderat! De altfel, cei care sunt sinceri cu ei înșiși, mi-au recunoscut tot timpul rezultatele muncii. Elevii, studenţii, părinţii și colegii oneşti au fost cei care au contribuit din plin la consacrarea mea şi afirm cu toată convingerea, că fară de ei, nici eu nu aş fi reuşit!

“Universul nostru axiologic, nu poate fi conceput, dacă nu vom învăţa cu toţii să fim oameni”

– Rep. Care au fost aspectele interesante și chiar personalitățile care v-au impresionat mai mult la festivitatea de la Ambasad’or din Bucureşti, unde s-a desfăşurat Gala Celebrităţilor anului 2014?
-Totul a fost interesant în acest cadru de excepţie. M-a impresionat emoţia trăită laolaltă, efervescenţa culturală, bucuria temperată a marilor personalităţi! Ca de fiecare dată, m-au impresionat Florin Zamfirescu, Cezara Dafinescu, Leonard Doroftei, Gheorghe Turda, Sebastian Papaiani. Însă, cea mai puternică impresie mi-a produs-o medicul Radu Zamfir, pentru că rareori am putut constata simbioza perfectă între valoare şi modestie, aşa cum le-am observat la medicul Zamfir. De la el, un om care le redă semenilor viaţa, riscându-şi propria viaţă, putem învăţa valenţele conjugării verbului «a fi». Mă gândesc la ceea ce înseamnă a fi pentru oameni și cu ajutorul oamenilor! El demonstrează prin fapte, că imperativul categoric revendicat de ieşirea din criza morală este circumscris acestui verb. Căci, universul nostru axiologic, nu poate fi conceput, dacă nu vom învăţa cu toţii să fim oameni!
– Rep. Am înțeles că și Președintele, deja în funcție, al României, dl Klaus Iohannis, a fost desemnat în unanimitate de către componenţii juriului Galei Celebrităţilor, ca fiind personalitatea anului 2014!
-Preşedintelui Klaus Iohannis i-a fost conferit premiul anului pentru rezultatele de excepţie obţinute în calitate de Primar al Sibiului, precum şi pentru câştigarea alegerilor din 16 noiembrie. Adică, Marele Premiu.
Regret că nu a putut participa la Gală, pentru că, trebuie să recunoaştem, era personalitatea cea mai aşteptată. Cota sa de încredere – acum, la câteva zile de la preluarea mandatului, depăşeşte cele mai optimiste anticipări sociologice.
Să sperăm că “lucrul bine făcut” în fruntea statului va impune la toate nivelurile o asanare a clasei politice!

“Dacă n-aş fi optimist, aş fi încremenit demult în proiecte fără finalitate”

– Rep. Toată lumea, cred că va fi de acord că acest premiu constituie nu numai o răsplată a muncii dumneavoastră, dar și un motiv în plus care să vă determine să fiți și mai hotărât în concretizarea proiectelor dumneavoastră de reformare a sistemului educațional românesc, de aceea, v-aș întreba, ce veți întreprinde în viitor în acest domeniu și dacă sunteți optimist în concretizarea eforturilor dumneavoastră?
-Recunosc, fără ezitare, că premiul mă motivează, însă, aşa cum v-am spus, satisfacţia intrinsecă muncii de cercetare depăşeşte în intensitate şi amplitudine orice bucurie ce însoţeşte momentele unei festivităţi. Dacă n-aş fi optimist, aş fi încremenit demult în proiecte fără finalitate! Fiecare om este preocupat să facă ceea ce ştie mai bine. Iar eu, ştiu că performanţele mele sunt în domeniul pe care-l stăpânesc prioritar – cel al Educaţiei. Scriu în varii domenii, precum sunt cele ale: Sociologiei, Filosofiei, Ştiinţelor Juridice, dar sunt preocupat, în aceeaşi măsură, de ştiinţele nomotetice. Ca profesor, însă, nu pot să nu inovez în ştiinţele educaţiei. Îmi place să anticipez şi să provoc schimbările necesare, dar repudiez formele fără fond. Mai am multe de spus şi de făcut! Acum, mă concentrez pe elaborarea proiectului unei legi, cu adevărat a Educaţiei Naţionale. Evitând imitaţiile sterile, vreau să contribui substanţial la compatibilizarea sistemului nostru educaţional, atât cu sistemele din ţările avansate, dar şi cu sine. Numai astfel, se poate relansa identitatea educaţiei româneşti, o educaţie care să redefinească prestigiul şi să ne readucă strălucirea de altădată a şcolilor şi universităţilor noastre. Cam acesta este spaţiul în care vreau să acţionez în următorii ani!
– Rep. Realizatoarea Galei, Mihaela Șerban, făcea mențiunea interesantă, că dumneavoastră sunteți protagonistul unui proiect ”de relansare a identităţii educaţiei româneşti”, de aceea, cu mult respect, vă rog să evidențiați reperele esențiale care definesc această ”identitate” și în ce măsură sunt acestea compatibile cu eficientizarea sistemului de învățământ de toate gradele din România?
-Proiectul meu s-a concretizat în 5 volume în care realizez analize sociologice, istorice, de filosofia educaţiei şi juridice asupra întregii legislaţii din învăţământul românesc – de la prima lege – Legea instrucţiunii publice din 1864 – la Legea 1/2011. Cât privește reperele identităţii educaţiei româneşti, cred că acestea se regăsesc în capitalul social şi capitalul educaţional, adică în seturile de valori pe care se întemeiază idealul educaţional, valori validate de-a lungul timpului şi obiectivate în finalităţi precise, în acţiuni care au ca rezultat educaţia ca bun-public. Valoarea resursei umane, calitatea educaţiei – înţeleasă ca proces complex, a mediului formal şi informal, exigenţa şi obiectivitatea evaluărilor – iată câteva dintre reperele ce asigură eficientizarea sistemului de învăţământ din România. Însă, spre a face saltul de la proiect la realitate sunt necesare două condiţii: să definim corect misiunea şcolii româneşti şi să renunţăm la politizarea excesiv partinică a deciziei în Educaţie!
– Rep. Cum credeți că vor privi și vor primi vestea acordării acestui premiu și acele persoane care nu privesc întotdeauna cu ochi buni afirmarea unei personalități ca dumneavoastră, care poate fi chiar viitorul ministru al educației naționale?
-Orice om este şi apreciat şi contestat, mai ales atunci când reprezintă ceva în profesia lui. Într-un relativism exagerat care alimentează criza actuală a culturii, mă aştept ca “amicii” să minimalizeze eforturile mele. Ei se decredibilizează, nu eu!
Nume de referinţă precum Andrei Marga, Mircea Miclea, Mihai Şora au fost pur şi simplu demolate pentru ideile lor novatoare, în timp ce anonimii care au ocupat acelaşi fotoliu ministerial, au fost mereu menajaţi. Nu aspir la demnitatea de ministru al educaţiei naţionale şi nu consider că a fi vremelnic ministru, presupune neapărat şi recunoaşterea valorii tale profesionale!

“Niciodată nu am disociat capacitatea mea de a investiga, de hotărârea şi tenacitatea de a acţiona”

– Rep. Totuși, v-aș întreba, cum apreciază sociologul Adrian GORUN, capacitatea omului Adrian GORUN în luarea unor decizii care pot hotărî soarta sistemului educațional românesc și propulsarea acestuia în rândul sistemelor educaționale moderne, cum ar fi cel finlandez, spre exemplu, chiar dacă nu este și cel mai competitiv, în opinia unor specialiști?
-Grea întrebare, pentru că niciodată nu am disociat capacitatea mea de a investiga, de hotărârea şi tenacitatea de a acţiona. Doar deciziile strategice pot conduce la finalităţile anticipate, însă, acord pe mai departe credit potenţialului nostru, generat de veritabilul patrimoniu axiologic dobândit de-a lungul istoriei moderne. Dacă se va înţelege că educaţia este singura investiţie rentabilă pe termen lung, atunci se va reuşi!
– Rep. Credeți că vom avea, sub conducerea noului Președinte al României, care este la bază cadru didactic, un fundament, un argument relevant în demersul de a constata cu satisfacție că este posibil și un alt mod de a face politică educațională în societatea românească?
-Deocamdată, sper! Pentru că, audiind discursul de învestitură al Preşedintelui, am avut satisfacţia să constat că aşează educaţia şi sănătatea la rangul priorităţilor de gradul zero. Dacă va reuşi asanarea mediului politic, cu certitudine că va reuşi chiar şi o schimbare de anvergură în politica educaţională. Important este ca Preşedintele, exercitându-şi prerogativele în limite constituţionale, să găsească mijloacele adecvate spre a-şi traduce intenţiile în fapte!
– Rep. Încă o dată, vă felicit din inimă pentru premiul obținut, iar după un Crăciun luminos, alături de cei dragi, vă doresc să aveți un An Nou, 2015, fericit, plin de împliniri și în deplină sănătate! În perioada aceasta a Sărbătorilor de iarnă, ce doriți să le transmiteți cititorilor Ziarului ” «GORJEANUL» și tuturor conjudețenilor dumneavoastră? 
-Vă mulţumesc și eu încă o dată pentru felicitări! Cititorilor ziarului «Gorjeanul», tuturor gorjenilor, le doresc sărbători liniştite şi un Nou An cu împliniri, sănătate şi belşug! Eu, ca gorjean, mă bucur alături de ei, pentru toate reuşitele, şi trăiesc împreună cu ei momentele mai dificile și chiar insuccesele!     Fie ca 2015 să reprezinte pentru noi toţi, anul în care dezideratele fiecăruia se vor împlini! LA MULȚI ANI!
(MONITORUL DE OLTENIA, 24 Decembrie 2014)
Profesor, Vasile GOGONEA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here