Cu sprijinul internetului şi noilor tehnologii, Doi turişti rătăciţi în masivul Parâng, recuperaţi de salvamontiştii gorjeni

359

La sfârşitul săptămânii trecute, doi turişti rătăciţi în masivul Parâng au apelat numărul unic de urgenţă 112 şi Dispeceratul Naţional Salvamont pentru a cere ajutorul salvamontiştilor. Turiştii aveau asupra lor un GPS, astfel că identificarea poziţiei acestora a fost simplu de realizat. Cu ajutorul internetului şi al noilor tehnologii în salvare montană, salvamontiştii au reuşit să îi localizeze destul de repede pe cei doi, recuperându-i şi aducându-i în siguranţă la Rânca.

Sâmbătă seara prin serviciul unic de urgenţă 112 şi Dispeceratul Naţional Salvamont ( 0SALVAMONT), salvamontiştii gorjeni au fost solicitaţi să acorde sprijin pentru recuperarea a doi turişti rătăciţi în masivul Parâng, care erau blocaţi în zona de jnepeniş de pe una din văile care coboară din vârful Pleşcoaia. Întrucât cei doi aveau la îndemână un GPS care le oferea în timp real coordonatele locului în care se aflau, a fost organizat un comandament care să direcţioneze echipele de salvare către persoanele rătăcite şi orientarea deplasării acestora către o zonă în care să se poată întâlni cu salvatorii. „Folosindu-se imagini satelitare în 3D de pe internet s-au localizat cei doi turişti hotărându-se nu o continuare a coborârii pe vale, întrucât configuraţia reliefului era foarte accidentată, săritori, cascade, vegetaţie abundentă, ci direcţionarea prin deplasări scurte de 50 -200 de metri, pe curbă de nivel, sau în urcare, către zone mai accesibile. După fiecare sector de deplasare se verificau noile coordonate atât ale celor doi, cât şi cele ale echipei de intervenţie pornite din Rânca, stabilindu-se permanent direcţiile de înaintare până când aceştia au reuşit să se întâlnească, cei doi fiind aduşi în siguranţă la Rânca unde au rămas peste noapte. A fost nu numai o acţiune reuşită din toate punctele de vedere, timp redus de soluţionare a acţiunii, folosirea de resurse umane, materiale şi financiare la nivelul minim necesar, dar, mai ales, o acţiune care a demonstrat că folosirea tehnologiilor moderne, internet, localizare prin satelit, telefonie mobilă, pot influenţa pozitiv activitatea de salvare”, a explicat Sabin Cornoiu, directorul Serviciului Public Judeţean Salvamont Gorj.

Aplicaţia SALVAMONT, sprijin real pentru turişti
La începutul acestui an a fost lansată aplicaţia Salvamont a Asociaţiei Naţionale a Salvatorilor Montani din România (A.N.S.M.R.); aceasta are o importanţă majoră în acţiunile de salvare a turiştilor. „Un rezultat mult mai bun se poate obţine dacă turiştii au instalată pe telefonul mobil aplicaţia SALVAMONT, aplicaţie creată de Vodafone – partenerul oficial al Salvamontului, aplicaţie gratuită, indiferent de reţeaua de telefonie mobilă, care oferă automat în timp real poziţia celor care au probleme, echipajele de salvatori putând fi direcţionate cu precizie către acestea”, menţionează şeful Salvamont Gorj.

Sistem modern de radiocomunicaţii, în Gorj
Potrivit conducerii Salvamont Gorj, din această toamnă, odată cu finalizarea proiectului „Dezvoltarea sistemului integrat de salvare montană”, cea mai mare parte a zonei montane a judeţului Gorj va beneficia de un modern sistem de radiocomunicaţii şi transmitere de date de localizare, primul de acest gen din ţară, prin care pe monitoarele din centru de comandă a Salvamontului Gorjean şi pe telefoanele mobile ale salvatorilor se vor afişa harta zonei de intervenţie, poziţia accidentaţilor, a salvatorilor şi traseul acestora. Salvamontiştii gorjeni sunt siguri că astfel de echipamente vor sprijini foarte mult activitatea de salvare, vor micşora timpii de intervenţie, mărind astfel şansele de supravieţuire a accidentaţilor.
Minodora Sucea

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here