Alternative pentru mesele de tip fast-food

166

fast-foodCu siguranţă, toate produsele de tip fast-food îţi furnizează energie, altfel spus, calorii. Problema este că majoritatea acestor calorii o reprezintă aşa numitele “calorii goale”, adică cele care eliberează energie, dar nu conţin mineralele şi vitaminele esenţiale pentru menţinerea sănătăţii.

Nu doar copiii de vârstă şcolară sunt direcţionaţi prin forţa lucrurilor către un stil de alimentaţie în regim fast-food, dar şi adulţii care călătoresc mult sau se află mai toată ziua pe la serviciu vor fi nevoiţi să aleagă meniuri rapide, uşor de înghiţit, consistente şi gustoase, care să le permită asigurarea necesarului de energie pentru a-şi continua astfel pe mai departe activităţile zilnice.

Întrucât tot mai multe dintre aceste persoane, copiii inclusiv, au devenit conştienţi de pericolul pentru sănătate pe care îl pot reprezenta multe dintre produsele fast-food se caută în prezent alternative mai sănătoase, care să permită o alimentaţie echilibrată chiar dacă se poate sări frecvent peste mesele principale ale zilei. Nu doar excesul de sare, zahăr sau grăsimi provoacă îngrijorarea în acest caz, dar de asemenea este de evitat şi aportul inutil de calorii seci care împreună cu carbohidraţii diverşi pot crea depresie şi induce o stare cronică de oboseală în organism.
Ca alternative sănătoase la astfel de mese rapide se propune tot mai des înlocuirea sucurilor din comerţ şi a băuturilor energizante cu lapte degresat, eventual fortificat cu ceva vitamine, iaurt sau sucuri naturale preparate acasă. Cerealele integrale, simple şi ele sau fortificate cu vitamine, reprezintă completarea fericită a unei gustări tip fast-food de dimineaţă, dar ceva mai sănătoasă decât alte variante. Fructele pot încheia această gustare frugală, servită în loc de masa de dimineaţă.
Pentru mesele mai consistente se poate opta pentru brânzeturi diverse, de la brânza topită şi caşcaval până la sandviciuri cu felii de caş sau brânză degresată la calup. Roşiile, morcovii, salata verde ori spanacul vor însoţi fericit aceste sandviciuri, iar cei care doresc şi puţină carne nu au decât să îşi procure şunca feliată, pastramă ori alte produse din carne care pot fi introduse într-un sandvici. Strugurii, bananele, merele sau perele şi în acest caz vor încheia fericit o altă masă rapidă şi mai consistentă a zilei. Este de preferat să se opteze zilnic pentru asemenea produse cât de cât naturale şi să se mai renunţe la hot-dog, mici, cartofi prăjiţi ori pulpe prăjite de pui deoarece altfel pot creşte simţitor şi riscurile de sănătate.
Alternativ se mai poate apela şi la mese de peşte la conservă sau chiar peşte la grătar, dacă se poate găsi vreun comerciant care să ofere asemenea produse proaspăt gătite, la mesele calde şi nu foarte scumpe care se servesc la cantinele şcolare ori pe la diferite restaurante cu autoservire.
Există în comerţ şi supe la pachet, care nu necesită decât apa fierbinte pentru a-şi împrăştia aroma ispititoare, conserve gustoase cu fasole, mazăre şi cubuleţe de carne sau cârnăciori, care de asemenea ar putea fi uşor încălzite şi multe alte produse care să înlocuiască cu succes produsele tradiţionale fast-food. A nu se uita nici recomandarea de a se folosi pentru sandviciuri sau simpla consumare a unei astfel de mese pâine din cereale integrale, pâine de secară etc. şi mai rar şi pâine albă.
Pentru cei care nu se ruşinează să poarte la dânşii şi pacheţele de mâncare pregătite de acasă, ouăle, untul, pateurile de casă, carnea de pui, de peşte şi şniţelele sau pârjoluţele sunt variante la fel de bune pentru servirea rapidă a unei mese consistente, ceva mai ieftină decât formulele prezentate anterior. Fructele este bine să acompanieze mereu asemenea gustări rapide, iar cerealele, servite în forme diferite, sunt şi sănătoase şi vor oferi şi o stare de bine peste zi. Nu în ultimul rând, consumul crescut de apă şi alte lichide este obligatoriu pentru a ajuta organismul să proceseze şi să elimine mai uşor toxinele din alimente sau cafea ori alcool.
Cristina Răscol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here