Transalpina, mândria Gorjului! – „Drumul Regelui”, accesibil tuturor

283

ranca (1)„Drumul Regelui”, sau Transalpina, conform denumirii oficiale, este şoseaua cea mai înaltă din România (DN 67 C). Aceasta urcă din Novaci (500 m), trece prin Rânca (1.579 m) şi atinge în Pasul Urdele altitudinea de 2.145 m, pentru a ajunge la Obârşia Lotrului (1.361 m) şi de acolo se continuă până la Sebeş. Odată devenită accesibilă, Transalpina este mândria autorităţilor locale din Novaci, dar şi a tuturor gorjenilor.

Autorităţile din oraşul Novaci s-au implicat activ în reabilitarea drumului ce traversează staţiunea Rânca şi ajunge în Sebeş. Acum, când acesta este accesibil traficului rutier, el a devenit şi „vedeta” gorjenilor. Deşi multă lume considera că Transfăgărăşanul este cel mai înalt drum din ţara noastră, adevărul este că Transalpina îl depăşeşte. Dacă primul ajunge la 2000 de metri, „Drumul Regelui”, ranca (2)atinge în Pasul Urdele altitudinea de 2.145 metri.

Transalpina, reabilitat complet

Iniţial şoseaua a fost construită şi pietruită de germani în timpul Primului Război Mondial, din raţiuni militare, dar a fost foarte puţin folosită. În Perioada Interbelică a fost reconstruită şi dată în folosinţă în 1935, când a fost inaugurată chiar de regele Carol al II-lea, de aici şi denumirea de „Drumul Regelui”. După Cel de-al Doilea Război Mondial, când Transalpina a mai fost folosit şi reabilitat de germani, şoseaua nu s-a mai modernizat sub nicio formă până anul trecut.

În 2009 au început lucrările de reabilitare a „Drumului Regelui”. „S-a lucrat din două direcţii, de la Sebeş sper Obârşia Lotrului şi de la Bengeşti, unde este kilometrul 0, sper Obârşia Lotrului. Acum, se pare că, din totalul de 146,4 kilometri, cât este distanţa şoselei Transalpina, numai 3 kilometri ar mai fi de asfaltat în zona Obârşiei Lotrului. În rest, tot drumul este modernizat la standarde europene”, a declarat Pantelimon Todea, primarul oraşului Novaci.

ranca (3)Traseu de 4 ore

Transalpina, drumul care face legătura între Oltenia şi Ardeal, se parcurge într-un timp relativ scurt, dacă luăm în calcul faptul că este vorba despre un traseu montan în mare parte. Astfel, dacă în 1935, la inaugurarea Transalpinei, Carol al II-lea şi suita sa au parcurs traseul Jina – Novaci în opt ore, în zilele noastre, datorită lucrărilor aflate în curs pe traseul Jina – Şugag, Transalpina este parcursă pe traseul Sebeş – Şugag – Obârşia Lotrului – Rânca – Novaci într-un timp de aproximativ 3 – 4 ore. Iată, aşadar, cum, odată cu trecerea timpului, dar şi graţie tehnicilor moderne de realizare a drumului, un traseu care în trecut se parcurgea în opt ore, acum se poate face în mai puţin de jumătatea timpului respectiv. E drept că şi mijloacele de transport contemporane au aportul lor în cronometrarea timpului de parcurgere a drumului Novaci – Sebeş.

rancaTrebuie să recunoaştem, totuşi, că este într-adevăr o mândrie, indiferent de context, să poţi ajunge din inima Olteniei, în inima Ardealului în numai 3-4 ore. Iar acest fapt este o realitate, dacă optăm pentru Transalpina.

Minodora Sucea

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here