Cele mai bune oraşe de mers cu bicicleta

499
biciclete mondenMersul cu bicicleta este cel mai distractiv mod de a vedea un oraş şi de a-ţi păstra condiţia fizică. De asemenea, bicicleta este şi cel mai rapid mijloc de transport atunci când trăieşti într-un oraş cu milioane de locuitori. Chiar dacă pentru România sună a poveste fantastică, plină de aventuri şi împăraţi, alte ţări au investit sume importante pentru a-i convinge pe oameni să renunţe la maşini.

Capitala mondială a bicicliştilor este Groningen, un oraş universitar din nordul Olandei. 57% din transport se face numai cu bicicleta, iar maşinile sunt interzise în centrul oraşului. Le-a trebuit 16 ani autorităţilor locale să transforme total oraşul, după ce au fost nevoite să găsească soluţii la traficul infernal.
Simbol sau chiar sinonim cu mersul pe bicicletă este însă Amsterdam, unde, cu bicicletele, se realizează 40% din trafic. Din cauza numărului mare de oameni care merg pe bicicletă, municipalitatea a fost nevoită să creeze o reţea de piste mai rapide şi confortabile, şi să gândească programe pentru siguranţa bicicliştilor, precum şi de prevenire a furtului de biciclete.
În Norvegia se află oraşul în care s-a inventat liftul pentru biciclişti. Mecanismul este instalat pe străzile în pantă din orăşelul Trondheim şi a fost gândit după principiul telescaunului folosit de schiori. 18% din locuitorii oraşului Trondheim merg pe bicicletă în fiecare zi. Trebuie menţionat şi că Norvegia vrea ca până în 2015, 8% din transportul naţional să se bazeze pe biciclete.
Berlin are 3,4 milioane de locuitori şi mai puţin de jumătate dintre ei au o maşină. Municipalitatea a investit 2,5 milioane de euro anul trecut pentru a extinde pistele pentru biciclişti. Până acum, cei 400.000 de biciclişti beneficiază de 80 de kilometri de piste pe străzi şi 50 de kilometri pe trotuare. 12% din berlinezi merg pe bicicletă în fiecare zi, iar autorităţile locale spun că până în 2010 se va ajunge la 15%.
În oraşul elveţian Basel, pistele de biciclete creează o adevărată reţea pentru care au fost făcute şi hărţi. Reţeaua de piste nu străbate numai oraşul, ci chiar întreaga regiune. În afara oraşului, acestea se continuă cu rute special construite pentru biciclişti, care leagă Basel de alte oraşe elveţiene.
Izabella MOLNAR

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here