Sărbătoare Arhierească la Hramul Mănăstirii «Sfântul Ioan Botezătorul» din Protopopiatul Târgu-Cărbunești, Gorj

550

Sâmbătă, 29 august 2015, Mănăstirea «Sfântul Ioan Botezătorul» Cămărășeasca din Tg. Cărbunești a îmbrăcat haine duhovnicești de Praznicul: «Tăierea Capului Sfântului Ioan Botezătorul», iar în prezența sutelor de credincioși veniți de pe tot cuprinsul Gorjului și a reprezentanților administrației locale, în acordurile Grupului psaltic al Catedralei Mitropolitane «Sfântul Mare Mucenic Dimitrie» din Craiova, Sfânta Liturghie a fost oficiată în altarul de vară al sfântului lăcaș de către Înaltpreasfinţitul Părinte dr. Irineu, Arhiepiscopul Craiovei şi Mitropolitul Olteniei, ajutat de un ales sobor de preoți și diaconi în frunte cu Preacucernicul Părinte Protoiereu Iulian Mărgineanu.

“Ioan Botezătorul este Proorocul, dreptul sfânt care păzește Legea Lui Dumnezeu”
La încheierea slujbei euharistice, în prezentarea cuvântului său de aleasă învățătură, Mitropolitul Olteniei le-a spus celor prezenți că praznicul mănăstirii este un minunat prilej de a realiza faptul că atunci când îl sărbătorim pe Sfântul Ioan Botezătorul și mai ales Tăierea Capului său, o sărbătoare cu totul diferită de altele din calendarul bisericesc, noi suntem obișnuiți să serbăm nașterea sfinților, faptele lor minunate, așa cum este și trecerea din lumea aceasta a Sfântului Ioan Botezătorul, într-un chip deosebit, deoarece privind calendarul nostru, constatăm că sunt foarte mulți sfinți mucenici și mucenițe care au trecut din lumea aceasta în «patria» veșnică, printr-o moarte violentă, martirică, fiind osândiți la moarte de împărații și domnitorii lipsiți de credință și de frică de Dumnezeu! Subliniind cu aleasă elocință, că toți laolaltă formăm Trupul Mântuitorului Iisus Hristos și toți ne ostenim în această sfântă așezare dumnezeiască pentru a primi de la El Harul și puterea Duhului Sfânt, Întâistătătorul lăcașelor de cult de pe întregul cuprins al Olteniei a spus: “Constatăm de aici iraționalitatea împărăției pământești, dar, mai ales lipsa de rațiune a lui Irod. Știm că Irod Fotografie0294este acela care a trăit până în timpul pătimirilor Mântuitorului Iisus Hristos. Deci, Domnul a fost osândit la moarte în vremea lui Irod acesta, care l-a și condamnat pe Sfântul Ioan Botezătorul la moarte. De ce l-a condamnat la moarte? O întrebare pe care noi trebuie s-o deslușim. În primul rând, Sfântul Ioan Botezătorul este Proorocul, dreptul sfânt care păzește Legea Lui Dumnezeu. «Dumnezeu este minunat întru sfinții Săi», ne spune Sfânta Scriptură.
Nu numai pentru că sfinții sunt făcători de minuni, dar sfinții sunt modele! Sfinții sunt aceia care ne arată că Legea Lui Dumnezeu este posibilă! Posibil de urmat! Adică, dacă Dumnezeu spune să iubești pe aproapele tău, iată, cel care împlinește această poruncă este Sfântul Ioan Botezătorul. Chiar dacă îl mustră pe Irod, îl iubește pe Irod. El nu mustră ca omul care este răutăcios, care vrea să domine, care vrea să stăpânească, vrea să arate că e mai bun decât Irod! El vine și îl mustră pe Irod, ca să părăsească păcatul, adică, are grijă de sufletul său! Îi pare rău de viața lui Irod, mai ales că Irod, ca împărat, dădea un exemplu negativ la supușii săi. În felul acesta se prezenta înaintea oamenilor ca un «călcător de lege», cel care nu face voia Lui Dumnezeu. Dar, Irod se arată întru toate risipitor și în același timp, om al fărădelegii, de aceea, Sfântul Ioan Botezătorul vine de nenumărate ori la el cu putere mare! Așadar, există puterea care dăinuiește în noi, care alungă tot ceea ce este necurat și în același timp dă un nou sens existenței noastre și vieții noastre, în așa fel încât împăratul acestui veac, stăpânitorul acestui veac, nu mai are puterea asupra noastră, pentru că el este îngrădit. Sfânta Cruce sau mai bine zis, Mântuitorul, prin Sfânta Cruce l-a legat ca să nu mai stăpânească asupra noastră, și mai mult, prin Taina Sfântului Botez, Duhul Lui Dumnezeu l-a alungat din inimile noastre în așa fel încât noi, opera Lui Dumnezeu, creația Lui Dumnezeu, să fim și cuprinși de Dumnezeu, «umpluți» de Dumnezeu”!

“Prin Evanghelia de astăzi, noi suntem introduși în atmosfera jertfei Sfântului Ioan Botezătorul”
Deslușind cu minuțiozitate întreg conținutul mesajului Evanghelic, Părintele nostru Mitropolit a spus: “Prin Evanghelia de astăzi, noi suntem introduși în atmosfera jertfei Sfântului Ioan Botezătorul, care este cauza cuvântului său, se produce datorită predicii sale. Am putea spune că motivul jertfei Sfântului Ioan Botezătorul este acela că el a fost un sfânt care nu a putut să fie de acord cu Irod și cu viața acestuia. Deci, pentru că îi spunea lui Irod întotdeauna: «Nu ți se cade să iei de soție pe soția fratelui tău», ca și pentru multe alte învățături, Sfântul Ioan Botezătorul a fost aruncat în temniță. Iată un motiv de osândă și motiv de condamnare! Gura care vorbește adevărul este astupată și închisă de puterea ocultă, de puterea lumească! Iarăși, o tendință sufocantă a împărăției Fotografie0296acestui veac! Împărăția lui satan! Lucrează și are adepții ei! Ostașii ei! Are chiar conducătorii ei, are chiar împărații ei! Deci, iată, cât de mult pătrunde acest nor toxic al iadului în lume! Până într-acolo încât trece de la omul făcut după chipul lui Dumnezeu la omul diavol! Cum este de fapt și Antichrist! Deci, omul cu chipul lui Dumnezeu, omul cu trăsături divine, ajunge prin păcat un chip al satanei și membru al iadului. Se mai spune în Sfânta Evanghelie că și Irod, cum îl asculta pe Sfântul Ioan Botezătorul, era foarte îngândurat. Și îi plăcea să-l asculte! Stătea de multe ori de vorbă cu el și parcă dădea semne să se îndrepte. Însă, neavând statornicie, neavând rezistență și neavând hotărâre sigură împotriva păcatului, continua să se complacă mai departe în această întunecime și în această ispitire a diavolului. Am putea spune, chiar, că păcatul îi devenise o a doua natură, adică, era o a doua fire a lui”!

“Cinstirea Sfântului Ioan Botezătorul constituie și o meditație pentru noi”
În încheierea minunatului său cuvânt de aleasă ținută pastorală și morală, Stăpânul nostru Mitropolit a spus că noi trebuie să tragem învățăminte din sărbătoarea aceasta, iar întotdeauna: “Dacă Sfântul Ioan Botezătorul este arătat cu capul pe tipsie, înseamnă că trecerea lui din lumea aceasta s-a făcut plătind prețul acesta al omenescului din noi, și că acolo, în viața veșnică, el este înger! Mai mult decât înger! Înger în trup, temeiul proorocilor, al doilea și Înaintemergător al venirii Mântuitorului Iisus Hristos. Așadar, cinstirea Sfântului Ioan Botezătorul constituie astăzi și o meditație pentru noi! Cum spuneam, trebuie să dăm la o parte pe omul pământesc, să-l scoatem din viața noastră! Omul petrecerilor, omul bețiilor, omul deșertăciunilor, omul care uită pe Dumnezeu și care are nebunia să creadă că stăpânește lumea aceasta! Omul care nu se gândește în niciun moment că este trecător! Așadar, îndepărtând toate aceste gânduri și privind spre icoana Sfântului Ioan Botezătorul, să medităm și să realizăm că dacă el a fost tăiat, i s-a tăiat capul datorită păcatului lui Irod, iar noi să nu tăiem capul sufletului nostru! E foarte important acest lucru! Și noi putem să ucidem sufletul nostru! Îl ucidem peste măsură, ori de câte ori încălcăm porunca și Legea Lui Dumnezeu! Așadar, cu spovedanie, cu sfânta împărtășanie, ferindu-ne de vorbe deșarte și urâte, de drăcuieli și înjurături, să mergem cu nădejde pe calea mântuirii, a întâlnirii noastre cu Mântuitorul Iisus Hristos, avându-l, bineînțeles, întotdeauna mijlocitor și ajutător înaintea Tatălui Ceresc pe Sfântul Ioan Botezătorul, pe care îl rugăm să ne fie permanent rugător înaintea Tatălui Ceresc și a Mântuitorului Hristos, Amin”!
Cu acest prilej, a fost săvârșit parastasul de pomenire a ctitorilor sfântului lăcaș, iar ipodiaconul Florin Săpun a fost hirotonit diacon pe seama Parohiei Vădeni, Tg. Jiu. La finalul praznicului, Preacucernicul preot, lector univ. dr. Ioan Sorin Bora ne-a împărtășit câteva impresii și a precizat că Sărbătoarea Arhierească a mănăstirii este cel mai important moment al «Zilelor Orașului», mai ales că Sfântul Ioan Botezătorul este cel care s-a luptat până la jertfă cu fariseii, saducheii și eseenii, constituind un model de conduită până în zilele noastre! Credincioșii prezenţi la praznicul mănăstirii au luat parte la tradiţionala agapă frăţească.
Profesor, Vasile GOGONEA

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here