Atelierul Internațional de Poezie și Critica Poeziei „Serile la Brădiceni”, ediția a XXVIII-a, 5-6 septembrie 2024

68

Eseurile aproape politice ale lui Paul Valéry
În Salonul Editorial al Atelierului Internațional de Poezie și Critica Poeziei „SERILE LA BRĂDICENI”, ediția a XXVIII-a (5-6 septembrie 2024, Târgu-Jiu, Brădiceni, Peștișani), a fost inclusă și o ediție îngrijită și tradusă din limba franceză de scriitorul și hermeneutul Marius Ghica, laureatul pentru Opera Omnia, al manifestării de anul trecut, 2023, din „Eseurile aproape politice” ale poetului, eseistului și teoreticianului literar Paul Valéry.
Cartea a fost găzduită de editura Tracus Arte, cuprinde 12 articole și numără 249 pagini. Mesajul ei e multipolar și-i invită pe scriitorii și prietenii români ai literelor la o reflecție adâncită, sub semnul urgenței asupra rostului și sorții culturii și ai implicării politice în dezvoltarea ei.
Strigătul îngrijorat al lui Paul Valéry denunță o criză a spiritului european după ce întreprinde un bilanț al inteligenței ca facultate și clasă. Într-un „Discurs despre istorie”, esteticianul și poeticianul francez atrage atenția, tragic, asupra puterii de conflict istoric a doctrinelor filosofice ori literare. Un scriitor care-și trăiește destinul trebuie el însuși să aleagă asupra existenței și a importanței faptului în care se angajează, cu o consimțire capitală, uneori (auto)sacrificială.
Politica însăși a Spiritului (mentorial-programatic mai ales) a oferit umanității mereu, în mod accidental, arzătoare lecții centrate îndeosebi pe puterea de transformare a energiilor în acte de conștiință epocală, la nevoie, directitudinală (a se vedea forța lor de a naște uimitoare creații pe tărâm cultural-civilizatoriu – n.m., I.P.B.).
Dar Paul Valéry ia în calcul deopotrivă instinctul personal(izat) = imbold și reinventarea trecutului pus ciclic în acord fin cu inventarea viitorului; subliniind, vai, și acea necesară cea mai scurtă cale de a institui actul revoluționar, grefat pe-o scontată „nouă normalitate”, în care lumea să construiască perspective ale unghiului de reacție politică, căreia, dureros, mai întotdeauna îi lipsește în mod nedefinit ceea ce nu există: de unde urgența emergentă a vizionarilor vaticinari, care să demonstreze că forța ascunsă a <<mâinelui>> Kairotic poate evada din lanțul mișcărilor indescifrabile ale <>, adept al gimnasticii folosirii posibilului nonrepetitiv și al insurgenței evenimențiale.
Închei prin ideea că „orice politică implică o idee despre om”, că proiectele pe care le facem sunt de natură mitică și doar așa pot avea garanția neperisabilității, că fiecare spirit creator (din orice domeniu) crede în steaua lui (adică în el însuși – n.m.); că dacă o carte are o încărcătură foarte variabilă de autenticitate și/sau de credibilitate, valoarea ei nu întârzie să devină social-politică ș.a.m.d.
Ion Popescu-Brădiceni,doctor în filologie, scriitor

Postscriptum: Marius Ghica este laureatul Opera Omnia al Atelierului Internațional de Poezie și Critica Poeziei „Serile la Brădiceni”, la cea de-a XXVII-a ediție, din 2023.