Anul școlar 2021-2022: Scenarii agreate după depășirea pragului de 6 la mie. Ce se întâmplă după apariția unui caz de COVID-19 într-o clasă

1323

Autoritățile au anunțat ce posibile scenarii de funcționare s-ar putea aplica în unitățile de învățământ după depășirea pragului de 6 la mie, dar și ce măsuri se vor lua în cazul apariției unui caz de COVID-19 într-o clasă. O altă precizare importantă se referă la măștile de protecție: nu se mai permite utilizarea celor textile.

Măsurile au fost anunțate marți, în cadrul unei videoconferințe cu prefecții ce a avut ca temă pregătirea deschiderii anului şcolar 2021-2022 și la care au participat premierul Florin Cîţu, ministrul de Interne, Lucian Bode, ministrul Sănătății, Ioana Mihăilă, și ministrul Educației, Sorin Cîmpeanu. „Ca idee, la nivelul guvernului ne-am asumat ca prioritate începerea și menținerea învățământului față în față cât mai mult posibil. Și atunci voi trece, scurt, în revistă principalele modificări față de ce s-a întâmplat anul trecut. În acest sens, se va opta pentru participarea zilnică cu prezență fizică a tuturor preșcolarilor și elevilor în unitățile de învățământ, cu respectarea și aplicarea tuturor normelor de protecție, până când incidența cumulată în ultimele 14 zile a cazurilor din localitate se menține sub 6 la mia de locuitori. Când incidența trece peste 6 la mia de locuitori, lucrăm acum cu două posibile scenarii: unul este trecerea în învățământ online integral; sau sistem hibrid – cu învățământ online pentru copiii care sunt nevaccinați și netrecuți prin boală și posibilitatea de a continua învățământul față în față pentru copiii care sunt vaccinați sau au trecut prin boală în ultimele 180 de zile”, a spus Ioana Mihăilă, ministrul Sănătății. „Peste şase la mie, confirm cele prezentate de doamna Mihăilă. Avem două ipoteze: una care nu diferențiază între vaccinaţi şi nevaccinaţi, merg toţi în online. Aş vrea să vă spun că vin de la o întâlnire cu Consiliul Naţional al Elevilor din România, care au solicitat această măsură, motivând în felul următor: scenariul hibrid este un scenariu care a generat pierderi foarte mari, or prezenţa fizică a celor vaccinaţi diferit de prezenţa online a celor nevaccinaţi ar conduce la un scenariu hibrid care ar face dificile recuperările după această perioadă. Chiar dacă îmi place să cred şi să sper că nu vor fi multe localităţi, nu vor fi mari acele localități care vor depăși incidenţa de şase la mie, luăm în considerare şi această ipoteză, peste şase la mie, şi până la instituirea carantinei să se lucreze în două variante. Prin consultări cu doamna ministru Mihăilă şi cu reprezentanții CNSU şi INSP, vom vedea care este ipoteza pe care o s-o v-o propunem, domnule prim-ministru, şi care să fie anunțată, după aprobarea la nivel CNSU, printr-un ordin de ministru pentru care ne-am asumat public, împreună, termenul 1-2 septembrie, dar constat că există o nerăbdare, să-i spun aşa, pentru a avea acest ordin de ministru încă de la finalul lunii august şi cred că putem să luăm în calcul să vă propunem promovarea acestui ordin de ministru pe care să-l facem public. Este de mare interes, pentru că sunt trei milioane de copii şi părinții, de asemenea, sunt foarte numeroși. Deci, practic, am putea merge pe două scenarii: până la şase la mie – prezență integrală, cu respectarea tuturor regulilor, şi peste şase la mie – online integral. Asta ar putea să simplifice lucrurile oarecum. Vom vedea dacă diferențiem preșcolarii de școlari, adică va trebui să vedem peste șase la mine ce facem cu creșele și grădinițele. Elevii, am înțeles. S-au solicitat, pe baza celor două motive pe care vi le-am prezentat, au solicitat să intre cu toții în online și să nu existe aceste diferențieri între elevi care ar face grea recuperarea pierderilor”, a spus și Sorin Cîmpeanu, ministrul Educației.

Fără măști textile
O modificare importantă se referă la faptul că nu mai este permisă utilizarea măștilor textile. „Referitor la mijloacele de protecție, se menține obligativitatea purtării măștii în spațiile închise. În spațiile deschise masca nu este obligatorie, cu excepția ceremoniei de deschidere a noului an școlar, pentru că acolo anticipăm că vor avea loc aglomerații de persoane și că nu se va putea menține corespunzător distanțarea fizică.
Activitatea sportivă se poate desfășura preferabil în spații exterioare. Dacă condițiile meteo nu permit, se poate desfășura în interior, până la incidență de 2 la mie fără mască de protecție. Suplimentar față de ce a fost prevăzut în anul anterior, măștile utilizate de către elevii din învățământul primar, gimnazial, liceal, precum și la nivelul universităților și facultăților trebuie să fie măști de uz medical. Deci, nu se mai permite utilizarea măștilor textile. Avem în vedere această modificare și menținerea mijloacelor de protecție deoarece cifrele privind incidența infecției și severitatea infecției cu covid-19 la copii sunt îngrijorătoare, atât la nivel internațional, cât și la nivel național. Ce vedem, acum, în zilele acestea: sunt rate destul de crescute de spitalizare pentru copii infectați cu COVID”, a mai precizat ministrul Sănătății. La apariția primului caz într-o clasă – se testează toți elevii sau intră în online

Ministrul Educației a vorbit și despre ce se va întâmpla în situația în care într-o clasă va fi confirmat un caz de COVID-19.
„Pentru componenta de testare (…) sigur că până la momentul de față sunt agreate testările pentru absolut toate cazurile simptomatice, elevi sau cadre didactice. De asemenea, în cazul apariției unei îmbolnăviri într-o clasă, pentru că totul va fi judecat la nivel de clasă, și nu de unitate de învățământ, la apariția primei îmbolnăviri se testează, dacă își dau acordul, toți elevii din acea clasă; dacă nu își dau acordul trec automat în online, indiferent de rata de incidență; dacă își dau acordul și sunt testați, în cazul în care toți sunt negativi, procesul de predare cu prezență fizică continuă până la apariția următorului caz de îmbolnăvire în aceeași clasă, situație în care toată clasa trece în online. Deci, toată clasa trece în online dacă se refuză testarea tuturor sau dacă apare o a doua îmbolnăvire, și asta fără deosebire între învățământul primar, gimnazial și liceal. Aceasta este ipoteza la care lucrăm, da, sigur că da, ea va trebui să fie validată de cei mai îndreptățiți să se pronunțe, Ministerul Sănătății și INSP”, a precizat Sorin Cîmpeanu.
Roxana Lupu

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here