Tun din fonduri europene, în doi pași: Bijuteria viceprimarului de Lelești, băgată în insolvență

1957

A accesat un proiect european, a încasat opt miliarde de lei vechi cu care a realizat o spălătorie auto și un magazin, ca la un an după implementare să bage firma în insolvență. Rețeta îi aparține viceprimarului de Lelești, Adrian Dumitru Rotaru, care a inaugurat spațiul comercial în campania electorală, ca la două luni după să dea țeapă, atât celor care i-au oferit produsele cu care și-a umplut rafturile, cât și unor instituții de control. Rotaru, care s-a debarasat de societate, riscă acum să restituie o parte din banii obținuți din proiect, deoarece încă se află sub monitorizarea ADRSV Oltenia, în ceea ce privește angajații spălătoriei și cifra de afaceri.

da1 da2 da3Afaceristul Adrian Rotaru a fost până la numirea în funcția de viceprimar al comunei Lelești, administratorul firmei ROMADICOM SRL, societate cu sediul în Botorogi, comuna Dănești. Afacerile le făcea respectivul, în paralel cu activitatea prestată în funcția de director al SC UTIL SALUB SRL, societatea Consiliului Local Lelești, care se ocupă de serviciul de apă, canal, gunoi și gospodărire comunală, organism în fruntea căruia s-a aflat până în iunie fostul primar Marian Rotaru, unchiul patronului ROMADICOM. De altfel, soția lui Adrian Rotaru, Ana Maria, și ea salariată a SC UTIL SALUB SRL, are legături cu firma deținută până în iunie, în procent de 100% de soțul său, numele nevestei aflându-se în lista de creditori ai ROMADICOM SRL.

di1 di2Diamantul lui Rotaru, din fonduri europene
La scurt timp după alegerile locale, afaceristul candidând din partea PSRo la Consiliul Local Lelești, Adrian Rotaru devine și consilier local, prin redistribuire. Unchiul acestuia face tot posibilul ca pe protocolul PSD-PSRo să-și împingă nepotul pe funcția de viceprimar la Lelești. La scurt timp după scrutin, Adrian Rotaru devine astfel vice cu acte în regulă al comunei Lelești, chiar dacă PSD-ul are majoritatea necesară să-și impună propriul om în această funcție.

panouOdată cu funcția de viceprimar, Adrian Rotaru trebuie să renunțe însă la două servicii, cea de director al UTIL SALUB SRL, cât și la funcția de administrator deținută la ROMADICOM, astfel noul ales ar fi intrat într-o situație de incompatibilitate. Rotaru renunță la ambele, asta deși prin ROMADICOM accesase un proiect cu fonduri europene în 2012, iar din cei 800.010 lei primiți pe proiect a realizat o spălătorie auto, la ieșirea din Târgu-Jiu spre Lelești. Spălătoria primește denumirea “Diamant”, proiectul finalizându-și perioada de implementare în august 2015.

13219801_10207932442923186_210065067_nCampanie, în Doi Pași!
În clădirea ridicată cu fonduri europene, pentru spălarea mașinilor, Adrian Rotaru deschide pe 17 mai 2016 un magazin, pe franciza “La Doi Pași”. Spațiul comercial, realizat în clădirea pe care este postat anunțul privind proiectul cu fonduri europene, a fost inaugurat în campania electorală pentru alegerile locale, nepotul chemându-și unchiu, candidat la Primăria Târgu-Jiu, la inaugurare. Magazinul, fapt surprins în fotografiile de la eveniment, are rafturile doldora de produse, achiziționate de la diverși agenți economici care acceptă ca acestea să le fie plătite la un termen de una sau două luni. Patronul, ieșit din firmă în iunie, la o lună după inaugurare, se spală însă pe mâni de datorii, și nu plătește nimic, până în prezent, creditorilor.

la inaugurare magazinuluiFiscul, ITM, AJOFM și Primăria Dănești, pe lista creditorilor
Mai mult, firma care accesase fonduri europene, aflată încă sub monitorizarea Agenției pentru Dezvoltare Regională Sud-Vest(ADRSV) Oltenia, nu își plătește datoriile și amenzile primite de la Finanțele Gorj, la Agenția Județeană de Ocupare a Forței de Muncă, de la Inspectoratul Teritorial de Muncă ori taxele și impozitele la Primăria Dănești. Banii nu ajung nici la distribuitorii produselor din magazinul deținut de ROMADICOM, de care se ocupă de aproape Ana Maria Rotaru.
Creditorii cer astfel, la instanță, intrarea în insolvență a firmei familiei Rotaru, lucru aprobat de o instanță a Tribunalului Gorj chiar la începutul lunii trecute.
Instanța decide pe 19 august deschiderea procedurii de intrare în insolvență a ROMADICOM, în dosarul 2872/95/2016, nestabilind încă un administrator special, ci doar administratorul judiciar, adică Insol Industry IPURL din Târgu-Jiu. Creditorii firmei sunt așteptați să se înscrie încă la masa credală, în timp ce reprezentanții ADRSV Oltenia abia acum au aflat de situația economică în care se află firma din Gorj.

Controale la ROMADICOM, pe linia monitorizării
Contactați pentru un punct de vedere legat de situația ROMADICOM SRL, reprezentanții ADRSV Oltenia au explicat că societatea din Gorj chiar dacă a ieșit din perioada de implementare se află încă sub monitorizare pentru cel mult trei ani de zile. Mai mult, ni s-a comunicat că firma s-a angajat în proiect să aibă un anumit număr de salariați și o cifră de afaceri pe care în insolvență s-ar putea să nu le mai poată respecta. ADRSV Oltenia va trimite, în perioada următoare, o echipă la Târgu-Jiu pentru a verifica situația concret, ne-au spus reprezentanții instituției, urmând să decidă exact care sunt măsurile care se vor lua cu aceasta. Societatea riscă să restituie o parte din fondurile europene primite pentru proiect, prin Ministerul Dezvoltării. De asemenea, fostul administrator, Adrian Dumitru Rotaru, nu va fi absolvit de răspundere.

DSC_0005Verificările pot împinge firma spre faliment
De altfel, din practică, se cunoaște că acei comercianți care sunt sau au fost beneficiari ai unor proiecte cu finanțări europene nerambursabile și intră în insolvență în perioada de implementare sau monitorizare sunt mai afectați decât alți protagoniști pentru care se aplică această procedură.
Autoritățile care gestionează fondurile europene prevăd, în formatul standard al contractului de finanțare, că beneficiarul se obligă să respecte, pe toată durata de valabilitate a contractului, criteriile de eligibilitate și de selecție înscrise în cererea de finanțare pe o perioadă de N ani de la data semnării acestuia de către ambele părți. De asemenea, intrarea în insolvență a beneficiarului de fonduri europene, precum și înstrăinarea bunurilor ce fac obiectul proiectului finanțat prin Program (achiziționate, construite, modernizate), reprezintă nereguli și încălcări ale clauzelor contractului de finanțare și ale legislației speciale în domeniu, fiind stipulată sub sancțiunea de declarare ca neeligibilă a cheltuielilor aferente și declanșarea procedurii de constituire și recuperarea debitului potrivit legislației aplicabile creanțelor bugetare. În momentul când se constată insolvența în proiectele cu finanțare europeană, autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene/naționale sunt obligate să demareze activitatea de constatare a neregulilor și de stabilire a creanțelor bugetare și implicit emiterea Procesului verbal de constatare a neregulii, care este titlu executoriu de drept. În acel moment datoriile comerciantului cresc foarte mult, autoritățile cu competențe în gestionarea fondurilor europene/naționale se înscriu la masa credală cu acel titlu de creanță și șansele debitorului de a ieși din insolvență scad vertiginos. Aceste reglementari fac aproape imposibilă ieșirea din insolvență și împing spre faliment/lichidare debitorul.
Anamaria Stoica

14215733_1031975803585608_1438998927_o

1 COMENTARIU

  1. Era de asteptat ca aici se va ajunge. Angajatii spalatoriei aveau contract pe 4 ore si lucrau 13 ore pe zi. Ana Maria Rotaru in timp ce era in somaj lucra si la magazin pe un salariu de 1500 lei, in timp ce in documente administrator era Simona Rotaru.
    Sa nu mai spunem ca existau diverse miscari intre II Rotaru Ana Maria, sc romadicom si pizzria rotaru…….sunt multe ascunzisuri intre aceste firme

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here