Viaţa sănătoasă – Cum să ne bucurăm de o viață lungă și sănătoasă

436

Cu toții ne dorim să trăim cât mai mult și să fim sănătoși, însă mult prea puțini sunt aceia care și fac ceva pentru asta. Cei mai importanți factori care trebuie respectați pentru o viață până la adânci batrâneți sunt alimentația, mișcarea, somnul, renunțarea la consumul substanțelor nocive și abordarea unei atitudini pozitive. Specialiștii ne oferă câteva sfaturi pe care le putem urma pentru a ne păstra sănătatea și calitatea vieții pe termen lung:

1. Alimentația sănătoasă
Cel puțin cinci porții de fructe și legume pe zi, preferabil crude, de toate culorile și sortimentele, ajută foarte mult organismul. Consumul moderat de carne, evitarea prăjelilor, leguminoasele din plin, produsele lactate slabe în grăsimi, nu doar că vă vor menține funcțiile vitale, dar vă vor întări sistemul imunitar.

2. Hidratarea
O hidratare necorespunzătoare va afecta fluxul sângelui. Apa este un element important din conținutul celulelor, componenta principală a sângelui. Întregul corp va fi în stare de alertă în cazul în care nu este hidratat. Capacitatea creierului și puterea de concentrare vor avea de suferit. Medicii recomandă, pentru hidratare, apa, sucurile de fructe sau ceaiul din plante. Societatea germană pentru alimentație recomandă adulților un consum de minim doi litri de lichide zilnic.

3. Aer curat și lumină
Oxigenul crește puterea de rezistență a corpului. Plimbările în aer liber sunt foarte indicate indiferent de anotimp. Dacă ne expunem luminii, ne este influențată pozitiv dispoziția. Specialiștii în medicină sunt de părere că expunerea la lumină produce un transmițător neuronal, numit serotonina, care ne ajută la îmbunătățirea stării generale și combaterea depresiei. Chiar și în zilele cu vreme mohorâtă, lumina naturală este mult mai puternică decât cea din interior. În plus, lumina este importantă pentru producția de vitamina D – indispensabilă pentru oase rezistente

4. Mișcarea regulată
Sportul ajută în întărirea forțelor de apărare ale corpului, în reducerea simptomelor de stres și previne apariția bolilor cardiovasculare, a diabetului, a supraponderalității și a osteoporozei.
Orice formă de mișcare fizică ajută la creșterea stării de bine. Pentru evitarea afecțiunilor, medicii recomandă un minim de mișcare lejeră de 30 de minute de 5-7 ori pe săptămână. Nu este niciodată prea târzie practicarea unui sport. Chiar și persoanele care încep să facă sport la vârste înaintate profită imediat de efectele pozitive ale mișcării.

5. Relaxarea
S-a demonstrat științific că stresul, haosul și presiunile psihice afectează puterea de rezistență a organismului. Distrugerea echilibrului între stres și relaxare poate conduce la afecțiuni severe. Specialiștii sunt de părere că tehnicile de relaxare, cum ar fi antrenamentul autogen, destinderea progresivă a mușchilor folosind metoda Jacobsen (încordarea și relaxarea alternativă a diferitelor grupe musculare produce o stare de relaxare profundă) sau Yoga ajută în regăsirea echilibrului și a stării de liniște.

alergatura6. Somnul suficient și regulat
Somnul este indispensabil vieții și reprezintă o condiție de bază pentru dezvoltare, starea de bine și de sănătate. În timpul somnului, metabolismul se reduce, lăsând loc mecanismelor de refacere să preia conducerea. Medicina a demonstrat că sistemul imunitar, digestia, sistemul circulator și inima, sistemul nervos și creierul au nevoie de somn pentru a se regenera. Astfel, studiile actuale indică faptul că persoanele care dorm puțin, în mod regulat, sunt predispuse unui risc mai mare de a suferi un infarct.

7. „Antrenarea“ creierului
La fel ca și musculatura, și creierul trebuie menținut activ pe întreg parcursul vieții. Dacă materia cenușie nu este menținută în mișcare, acesta începe să se descompună. Creierul poate fi antrenat ca un mușchi. Pentru a ne menține în formă din punct de vedere mental, trebuie să ne antrenăm zilnic materia cenușie.

8. Evitarea  substanțelor nocive
Auzim peste tot că fumatul dăunează grav sănătății și chiar așa și este. Nu este niciodată prea târziu să renunțăm la fumat. Medicii spun că sănătatea va avea de câștigat, chiar dacă se renunță la fumat după ani de zile de dependență de nicotină. Astfel, după 10 ani de la renunțarea la fumat, riscul cancerului de plămâni este egal cu cel al nefumătorilor. La fel și în cazul afecțiunilor sistemului de circulație și a bolilor de inimă, după 15 ani.
De asemenea, de evitat este și alcoolul în cantități foarte mari. Consumat cu măsură acesta poate avea efecte pozitive. Nu trebuie să se consume mai mult de un pahar mic de alcool, urmat de câteva zile de pauză, deoarece un consum de alcool fără riscuri nu există.

9. Pozitivismul
Persoanele cu o atitudine pozitivă acceptă mai putin stres în viață, protejâdu-și astfel puterea de apărare a organismului. Conviețuirea și împărtășirea experiențelor de viață cu persoane cu experiențe și stiluri de viață diferite, ne ajută să rămânem flexibili. Toți cei care rămân prinși în aceleși modele de viață repetitivă, își limitează posibilitățile de expunere la experiențe și pierd astfel șansa de a-și menține creierul activ.
C.R.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here