Viaţa sănătoasă – Calitățile și beneficiile fructelor de vară

681

În perioada anotimpului călduros majoritatea piețelor și supermarketurilor abundă de fructe, considerate, de sezon al căror efect lasă o amprentă importantă asupra funcționării la capacitate maximă a principalelor sisteme ale organismului uman. Specialiștii recomandă să vă bucurați din plin de nutrienții și, implicit, avantajele oferite de acestea pentru o sănătate de fier. Totodată, în anotimpul călduros cel mai indicat este să consumați fructele proaspete și nu cele ambalate sau confiate, majoritatea ultimelor având un conținut mai mare de zahăr.
• Experimentați, pentru început, una dintre plăcerile specifice sezonului estival: o bucată îndrăzneață de pepene verde. Parfumat și dulce, pepenele verde este reconfortant și ușor.
Acesta conține mai mult licopen, care luptă împotriva cancerului, decât tomatele: aproximativ 40%. Licopenul prezent în pepenele verde este ușor de absorbit, fără să necesite tratare la temperaturi înalte, spre deosebire de cel din tomate și, este relativ stabil atunci când fructele sunt depozitate și refrigerate. Este, de asemenea, o sursa bogată de vitaminele A și C, conține vitamina B6, beta-caroten, tiamină și potasiu. Pepenele pe care îl achiziționați trebuie să fie tare și simetric, să nu aibă taieturi sau urme de lovituri. Este recomandat ca înainte de a fi servit, coaja pepenelui verde să fie spălată și uscată.
Perele nu sunt la fel de gustoase ca merele, dar conțin mai multe fibre decât acestea din urmă, un nivel comparabil de vitamina C, puține calorii și carbohidrați. Când alegeți perele dintr-un magazin de fructe, asigurați-vă că acestea au un parfum plăcut și consistență moale.
• În timpul verii, piețele sunt pline cu piersici proaspete. Bucăți din acestea pot fi amestecate cu iaurt sau cereale la micul dejun, pot fi adăugate în compozițiile plăcintelor sau tartelor, dar la fel de bine pot face parte și din compoziţia felurilor principale de mâncare ori pot fi consumate simple, zemoase și aromate. Cu excepția aromei extrem de plăcută, piersicile sunt bogate în vitamina A, C și potasiu, reprezintă o sursă importantă de antioxidanți, betacaroten (cel care le oferă o culoarea galbenă, la interior) și de flavonoide, care pun ”umărul” la încetinirea procesului îmbătrânirii, reducând riscul apariției anumitor tipuri de cancer și boli cardiovasculare. În plus, fiecare piersică are doar 60 de calorii și este bogată în fibre. Alegeți din piețe piersicile parfumate și evitați-le pe cele foarte moi. Culoarea roșie nu înseamnă, neapărat, că piersica este foarte coaptă, acest factor fiind specific doar anumitor soiuri. Evitați piersicile verzi sau foarte tari. Dacă piersicile mai au nevoie să se coacă, după ce le-ați achiziționat, așezați-le într-un singur strat pe bufet și lăsați-le o zi sau două la temperatura camerei. Odată coapte, le puteţi introduce în frigider unde își vor păstra prospețimea aproximativ o săptămână.
Cireșele. Fie că le preferați dulci sau amare, cireșele proaspete se numără printre preferatele dumneavoastră. Cireșele dulci se găsesc mai ales în stare proaspată, în timp ce vișinele pot fi găsite și în stare congelată, conservate sau uscate în supermarketuri. Cireșele au un nivel ridicat de antioxidanți: antocianide, care sprijină activitatea antioxidanților, și quercetină, care ajută la reglarea tensiunii arteriale. Acestea sunt și o sursă bună de fibre, potasiu, vitaminele A și C. Cireșele pot fi folosite pentru compoturi, dulcețuri sau plăcinte. Este indicat să alegeți cireșele cărnoase, ferme și strălucitoare, care nu sunt lovite sau prea moi, apoi depozitați-le proaspete în frigider, cât mai rapid după cumpărare.
• Când sunt foarte coapte, caisele au o aroma incomparabilă. Acestea sunt moi, ușor de digerat, întrucât fibrele lor insolubile sunt parțial transformate în pectină, o fibră solubilă pe care intestinul o agrează. Acest fruct, fie fiert sau proaspăt, oferă organismului cantitați substanțiale de vitamina A sau betacaroten. În organism, acest antioxidant prețios este convertit în vitamina A, cea care ajută la menținerea sănătății pielii, a vederii pe timp de noapte și sprijină capacitatea naturală de apărare a organismului. Nu ratați consumul de caise, pe timp de vară!
• Zmeura. Suculentă, dulce și răcoroasă, zmeura delicioasă poate fi introdusă în dieta zilnică, atât proaspată, cât și în compoziția diferitelor deserturi. Zmeura este bogată în fibre, dintre care unele sunt solubile – sub forma de pectină, care ajută la scăderea colesterolului, fiind o sursă excelentă de vitamina C. Culoarea roșie a zmeurei este oferită de nivelul crescut de antociani (antioxidanți). De preferat, pentru consum, sunt fuctele viu colorate, cu aspect cărnos, întrucat zmeura nu va continua să se mai coacă odată ce a fost culeasă. Nu cumpărați fructe de pădure care au fost culese prea devreme, întrucat gustul acestora va deveni acru. Ca mai toate fructele de pădure, zmeura va mucegăi ușor, fiind fragilă și perisabilă. Poate fi păstrată în frigider și se va utiliza în termen de maxim 2 zile.
Murele sunt fructe zemoase, au forma unei grupări de boabe mici. Consumul de mure oferă organismului multiple beneficii nutritive. Grație lor, organismul poate lupta împotriva infecțiilor și bolilor. Murele sunt, de obicei, folosite sub forma de topping pentru înghețate, iaurturi, deserturi, fac parte din compoziția sucurilor de fructe și a gemurilor tartinabile, dar pot fi consumate și proaspete.
• Ananasul este specific sezonului călduros, are o textură densă, bogat în vitamine, enzime și antioxidanți. Ananasul are efect antiinflamator, protejează împotriva cancerului de colon, degenerescență maculară și artrită.
• Mango este un fruct care are efect răcoros, în mod natural, asupra organismului, cu un conținut important de vitamina A, C și betacaroten, ce poate ajuta la prevenirea cancerului și susține sănătatea pielii.
• Fructele de avocado au un conținut ridicat de grăsimi bune pentru organism și sunt o sursă importantă de potasiu, vitaminele C, B6, acid folic, tiamină, niacină și magneziu. Acesta ajută la absorbția carotenoizilor sănătoși.
C.R.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here