Un proiect interesant, la Colegiul Tehnic Nr. 2 Tâgu-Jiu

111

Suntem un grup de cadre didactice tinere din liceul nostru, având ca Grup ţintă 50 de elevi din clasele IX-XI, iar în ziua de 27 septembrie, am demarat acţiunea prin care ne-am propus iniţierea unui Proiect interesant care preconizează ca în viitor să-i implice pe adolescenţi într-o dezbatere interculturală, având ca temă de dialog şi ca subiect atractiv cunoaşterea stilului alimentar al tinerei generaţii, având în vedere consecinţele sale în planul identităţii culturale.

Elevii din instituţiile partenere vor fi ajutaţi de către profesorii lor!
Acest proiect se derulează în parteneriat cu instituţii educaţionale din alte ţări, dintre care putem aminti: «IES JOAN MIRO» (Spania), «Istituto Statale di Istruzione Secondaria Superiore “D. Sartor” di CastelfrancoV.to (TVSezione coordinata di San Gaetano di Montebelluna)» (Italia), «ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH W LUBLINCU» (Polonia), «EIIATTEAMATIKO AYKEIO EAEYOEPIOY BENIZEAOY» (Grecia), «YUSUF ZEYA ONER FEN LISESI» (Turcia) şi «EscolaBásica dos 2º e 3º ciclos Manuel de Figueiredo de TorresNovas» (Portugalia), ceea ce înseamnă că elevii din instituţiile partenere vor fi ajutaţi de către profesorii lor coordonatori să analizeze problematica alimentaţiei nesănătoase, sondând implicaţiile medicale, sociale şi culturale ale acestui tip de comportament. Protagoniştii vor opune două concept de bază: hrana tip «fast food» şi tradiţia culinară, în ideea de a înţelege ruptura care se produce în mentalul nostru individual prin asimilarea unei culturi artificiale ce tinde să devină un cod alimentar universal. De bună seamă, adolescenţii vor reflecta opţional asupra preferinţelor alimentare, la tradiţia culinară a familiei lor şi a mediului de viaţă din care provin. În acest fel, elevii vor explora domenii conexe alimentaţiei, vor cunoaşte unele tehnologii din industria alimentară, din agricultura tradiţională sau ecologică! De multe ori, ei vor putea compara culturi şi tradiţii prin extinderea experienţei culinare din tările partenere!

Fiecare partener va iniţia o cercetare în două direcţii!
La rândul său, fiecare partener va iniţia o cercetare în două direcţii: pe de o parte, o incursiune în industria “fast food”, în cadrul căreia va avea posibiltatea să studieze compuşii chimici utilizaţi la prepararea meniurilor (Mc Donald’s/ KFC, etc) şi va discuta cu nutriţionişti şi sociologi, iar pe de altă parte, când se vor confrunta opinii şi idei diferite, va fi o incursiune în specificul regiunii din care face parte, apropiindu-se astfel de unele tradiţi şi obiceiuri care privesc identităţi culturale, astfel că elevii vor fi invitaţi să ia parte la masă în cadrul unei famillii care păstrează tradiţia culturală a locului, unde vor putea asista la prepararea unui meniu tradiţional, vor degusta produse proaspete şi vor descoperi reţete, ingrediente, ustensile tradiţionale şi modalităţi de preparare şi conservare naturală a hranei. Desigur, aceste experienţe vor fi împărtăşite în cadrul vizitelor reciproce sau pe site-ul proiectului, pentru a fi materializate în produsele propuse.

Ideea de a descoperi şi alte culturi prin tradiţia culinară
Poate să surprindă faptul că în stabilirea obiectivelor Proiectului pe care îl derulăm ne-am propus definirea şi înţelegerea conceptului de alimentaţie sănătoasă, cunoaşterea pericolelor alimentaţiei industriale şi influenţa ei asupra sănătăţii fizice şi psihice, deprinderea comportamentului alimentar corect, tocmai pentru a redescoperi tradiţiile culinare, specificul culinar zonal, pentru colectarea şi traducerea reţetelor tradiţionale, înţelegerea legăturii dintre tradiţia culinară şi identitatea culturală. Este interesantă şi ideea de a descoperi şi alte culturi prin tradiţia culinară, explorarea gastronomiei altor regiuni din UE, descoperirea altor tradiţii culinare, astfel încât să vorbim despre dezvoltarea competenţelor interculturale şi de comunicare in limba engleză, îmbunatăţirea abilităţilor lingvistice ale elevilor, familiarizarea cu rolul de cetăţean europen active, dezvoltarea capacităţii de toleranţă şi respect, prin utilizarea unor metode complexe de cercetare, dezvoltarea abilităţilor de utilizare a TIC, pentru că în ultimă instanţă putem vorbi de valoarea adăugată europeană, desoperirea diversităţii culturale europene iar “întâmplarea” din liceul nostru este şi un pretext pentru conştientizarea apartenenţei la o cultură europeană comună. Astfel de activităţi au rolul de a stimula dezbaterea comună a unei problematici specifice tinerilor europeni şi are darul de a explora dimensiunea socială şi cetăţenească a acestei diversităţi a spaţiului European, promovând dialogul intercultural şi cooperarea!

Proiecte care vor menţine şi dezvolta cooperarea la nivel european.
Suntem conştienţi că exerciţiul dialogului va consolida încrederea în proiectele europene şi va motiva atât elevii, cât şi instituţiile educaţionale în continuarea colaborării cu parteneri din diferite ţări, prin iniţierea unor proiecte care vor menţine şi dezvolta cooperarea la nivel european. Pentru noi este foarte importantă prezenţa activă în cadrul comunităţii educaţionale europene, ca şi realizarea unui site european al proiectului, mai ales că actul de comunicare în cadrul forumului ne promovează tradiţiile culinare şi culturale, asigurând o zonă de impact extinsă şi un acces deosebit la rezultatele obţinute în cadrul parteneriatului. Cadrele didactice care ne-am implicat în derularea acestui proiect ambiţios am considerat că cel mai potrivit mod de a atinge acest obiectiv este acela de a derula un proiect european prin care elevii noştri să înţeleagă că problemele lor sunt aceleaşi cu care se confruntă şi tinerii din alte state şi că întoarcerea la alimentaţia tradiţională, naturală este cea mai bună opţiune a noastră. O modalitate eficientă de convingere pentru tineri este aceea de a-i implica în acţiuni comune cu parteneri din alte state iar schimbul de experienţă cu elevii din alte state va contribui şi la îmbunătăţirea competenţelor lingvistice în rândul elevilor din şcolile partenere.
Profesor Anca Peptan – coordonator

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here