Sunt şi E-uri benefice?

80
euriSpecialiştii ne anunţă că nu ar trebui să ne ferim de toate alimentele ce conţin E-uri, ba dimpotrivă. Ştiaţi de exemplu că aditivii alimentari au fost folosiţi încă din Antichitate pentru a da savoare alimentelor? Rolul aditivilor era acela de a înlocui culoarea pierdută a alimentelor, în urma depozitării sau prelucrării acestora. Conform Codex Alimentarius aditivii alimentari au primit pe lângă litera E (de la E-uri) şi un număr de ordine, astfel fiind mai uşor de recunoscut (hotărârea este valabilă numai în ţările din Uniunea Europeană).

Şi atunci care să fie aditivii benefici sănătăţii? De fapt vorbim de acei aditivi, care sunt extraşi din fructe şi legume şi care într-adevăr au efecte benefice asupra sănătăţii noastre. Ca să înţelegeţi cum stau lucrurile, gândiţi-vă la coloranţii din legume (morcovi, sfeclă, ardei, struguri, coacăze etc). De exemplu unele bucătărese obişnuiesc să dea un pic de culoare murăturilor folosind varza roşie, acelaşi lucru se întâmplă şi în cazul aditivilor.

Unul dintre cei mai cunoscuţi aditivi alimentari este acidul ascorbic (vitamina C sau E300). Dacă în coşul vostru de cumpărături se pot găsi 5 alimente, cel puţin jumătate din acestea au inscripţionat pe etichetă şi acest aditiv. Din păcate mulţi dintre noi când pleacă la cumpărături nu verifică şi lista ingredientelor, în timp ce alţii citesc eticheta produselor, dar nu reuşesc să dezlege misterul în întregime. Multe substanţe regăsite sunt trecute pe etichetă sub denumirea lor ştiinţifică şi bineînţeles că acestea sunt cunoscute doar de către o mică parte din consumatori.
Dar, există şi situaţii în care producătorii nu trec toate ingredientele sau niciunul. În cazul în care aţi cumpărat un produs alimentar, care nu are nimic inscripţionat pe etichetă, mai bine lăsaţi-l pe raft şi cumpăraţi altceva în schimb. Aveţi idee ce conţine un produs alimentar, care nu are nimic inscripţionat pe etichetă?. Dar să trecem şi la restul de E-uri benefice.
Vitamina E (E 3006), este un alt aditiv folosit în industria alimentară. Pe lângă aceştia, mai sunt: clorofila (E140), roşul de sfeclă (E162), lecitina (E322), vitamina B12 (E101-colorant obţinut din germeni de grâu, ficat, drojdie), cucurmina (E100-este hepatoprotector) licopenul (E160), pectina (E440) şi extractul de algă (E407).
În ceea ce priveşte licopenul, vitamina C şi E, acestea două sunt antioxidanţi, adică previn acţiunea oxidanţilor (radicalii liberi) de oxidare a celulelor-proces în urma căruia ADN-ul are de suferit şi astfel se declanşează cancerul. Vitamina E se găseşte în special în: ouă, lapte, ulei vegetal. Licopenul a constituit subiectul multor teste, în urma cărora s-a arătat că acesta are capacitatea de a preveni cancerul. Licopenul acesta se obţine prin fierberea roşiilor, dat fiind faptul că aceste legume sunt printre cele mai bogate în licopen. Ştiaţi că pasta de roşii conţine mai mult licopen decât roşiile crude? Roşul de sfeclă este folosit în: lichioruri, dulciuri (bomboane) etc.
Şi pectina, ce e pectina? Ei bine, aceasta este o substanţă organică, de origine vegetală, care intră în alcătuirea fibrelor solubile ( care reglează digestia). Pectina este adăugată în alimente pentru a da consistenţă acestora. Pectina din coaja fructelor şi legumelor este benefică sănătăţii. În industria alimentară, pectina se foloseşte ca şi agent de îngroşare în gemuri şi jeleuri. Era să uit de lecitină. Ei bine, pe aceasta o găsiţi în dulciuri (ciocolată). Este cunoscută ca o substanţă care stimulează memoria. În concluzie, dintr-un total de 315 aditivi alimentari, 20 dintre aceştia sunt benefici sănătăţii. Haideţi că e bine şi aşa!
Cristina Răscol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here