Soia, alimentul medicament

198
soiaPlanta de soia îşi are originile în estul Asiei. Primii care i-au recunoscut valoarea nutritivă au fost chinezii, ea fiind de peste 4000 de ani un aliment de bază pentru ei. În China antică, soia era considerată una dintre cele cinci culturi sacre (alături de orez, grâu, orz şi mei).
Totuşi, în Europa şi America soia a fost adoptată pe scară largă de-abia din 1960.

Lipsită de colesterol şi cu un conţinut foarte scăzut de grăsimi saturate, dar extrem de bogată în proteine, soia este indicată în primul rând pentru sănătatea inimii (scade considerabil riscul apariţiei bolilor cardiovasculare). Riscul apariţiei cancerului de sân este mai scăzut la femeile care consumă soia.

Are un efect de stabilizare a insulinei, iar datorită conţinutului bogat în fibre, are un rol important în reglarea funcţiilor intestinale. În plus, produsele din soia reduc nivelul colesterolului din sânge, de aceea se recomandă ca persoanele cu colesterolul mărit să consume zilnic 25 – 30 g de proteine din soia. De asemenea, s-a constatat că un consum regulat al produselor din soia protejează organismul împotriva bolilor canceroase.
Conţinutul bogat în proteine – 40% – face ca produsele din soia să fie foarte apreciate de către vegetarieni, putându-le înlocui cu succes pe cele de origine animală. Totodată, soia este bogată în elemente indispensabile bunei funcţionări a organismului, cum sunt: calciul, fosforul, magneziul, sodiul şi, nu în cele din urmă, vitaminele B, D, E. Cercetările au arătat că boabele de soia conţin fitoestrogeni, care au rol esenţial în sănătatea femeilor şi ajută la fixarea calciului în oase, prevenind apariţia osteoporozei.
De asemenea, soia este benefică în tulburările de menopauză, iar în cazul bărbaţilor reduce evoluţia adenomului de prostată. S-a confirmat că proteinele din soia reduc riscul atacurilor coronariene, având rol important în activarea circulaţiei sanguine şi reducerea colesterolului.
Produsele din soia sunt recomandate ca regim alimentar ajutător în o serie de boli cronice, cum ar fi cele legate de sistemul circulator: hipertensiune, hipercolesteronemie, cardiopatie ischemică, sau cele legate de nutriţie, cum ar fi obezitatea sau constipaţia cronică.
Soia este indicată în perioade scurte, cum ar fi cele de post. Nu este recomandat să înlocuiască pentru totdeauna carnea, deoarece privează organismul de o sursă importantă de fier şi de proteine de bună calitate. În post, poţi consuma zilnic aproape 200 de grame de soia.
Pe piaţă, există două sortimente de soia: modificată genetic şi bio (nemodificată) . De regulă, cea modificată genetic conţine şi un număr mai mare de aditivi alimentari. Dacă pe eticheta produselor modificate genetic nu se menţionează acest lucru, soia bio se poate recunoaşte după siglă.
Cristina Răscol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here