Şi totusi, ne pasă de mediu

731
Peste trei sferturi din români (77%) au declarat că atunci când cumpără sau folosesc un produs ţin cont de impactul pe care acesta îl are asupra mediului. Ne situăm totuşi uşor sub media Uniunii Europene, care este de 83%, potrivit unui Eurobarometru publicat de Comisia Europeană (CE).
Eurobarometrul a fost realizat recent pe un eşantion de 26.500 de persoane din cele 27 de state membre ale UE şi din Croaţia.
Preocuparea pentru mediu este maximă în Grecia, unde peste 9 din 10 persoane chestionate au susţinut că influenţa produselor asupra mediului joacă un rol important în achiziţiile pe care le fac, iar cehii sunt cei mai puţin interesaţi de acest aspect (62%).

Potrivit aceluiaşi sondaj, 42% dintre români, comparativ cu 34% media UE, cred că modalitatea cea mai bună pentru promovarea produselor ecologice este reducerea taxelor asupra acestora, în timp ce 31% (faţă de 46% media UE) susţin că cel mai potrivit ar fi o combinaţie între taxarea mai mică a produselor eco şi creşterea taxelor asupra produselor cu impact dăunător asupra mediului. Britanicii sunt cei mai favorabili acestui sistem de dublă taxare (65%).
Doar 20% dintre români consideră că o suprataxare a bunurilor care au efecte nocive asupra ambientului ar fi benefică pentru promovarea produselor ecologice. Pe ansamblul UE, doar 14% dintre respondenţi votează pentru majorarea taxelor la mărfurile periculoase.
În plus, 48% dintre români spun că sunt „total conştienţi” sau „conştienţi în mare măsură” de impactul produselor cumpărate sau folosite asupra mediului, comparativ cu 55% cât este media pe ansamblul tuturor statelor membre.
Majoritatea respondenţilor găsesc că retailerii trebuie să se implice în promovarea produselor ecologice şi se pronunţă în favoarea impunerii obligatorii a etichetelor care indică amprenta de carbon.
Aproximativ jumătate dintre cetăţenii UE (49%) apreciază că retailerii ar trebui să mărească vizibilitatea produselor ecologice pe rafturi sau să creeze un colţ „verde” în magazine.
„Bătălia împotriva schimbărilor climatice trebuie purtată pe toate fronturile şi fiecare trebuie să contribuie. Nu este numai răspunderea firmelor şi a guvernelor. Consumatorii au şi ei un rol de jucat. Cumpărând produse care nu afectează mediul şi clima, fiecare consumator dă un semnal corect producătorilor care, la rândul lor, reacţionează producând produse mai ecologice”, a declarat comisarul european pentru mediu, Stavros Dimas.
Marius BECHERETE

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here