Sfaturi pentru a găti sănătos

175
gati 1Ca să nu distrugeţi nutrienţii importanţi din mâncare, învăţaţi să combinaţi alimentele şi să folosiţi temperatura potrivită şi timpul optim preparării lor.

Dacă ştiţi să gătiţi mâncarea la temperaturile potrivite, veţi absorbi la maximum nutrienţii importanţi din alimente. Ca să vă întăriţi inima, oasele, imunitatea şi să vă protejaţi celulele organismului, iată câteva sfaturi ale experţilor în nutriţie:

Gătitul roşiilor
Când gătiţi roşiile, un fitonutrient important pe care îl conţin acestea, licopenul, suferă anumite schimbări chimice care îl fac mult mai uşor de absorbit de către organism. Licopenul este cel care le dă tomatelor culoarea roşie şi tot el le protejează celulele împotriva razelor soarelui.
Studiile au arătat că această substanţă este foarte importantă pentru organismul oamenilor deoarece întăreşte inima şi reduce riscul de infarct şi alte boli cardiace. Încălzirea alimentelor în timpul gătitului ajută intestinul să absoarbă mai mult licopen.
Atunci când faceţi sosuri din tomate este de preferat să le preparaţi cu ulei de măsline. Înainte este recomandat să le fierbeţi la temperaturi ridicate, timp de 10-15 minute. Puteţi folosi de asemenea, şi roşii din conservă.
Mâncăruri cu usturoi
O enzimă din usturoi protejează de cancer şi se numeşte alinaza. Dacă preparaţi mâncăruri cu usturoi, ţineţi cont de faptul că poate fi distrusă cea mai importantă enizimă a usturoiului, alinaza. Această substanţă întăreşte imunitatea organismului şi îl protejează de cancer.
Sfatul este să nu gătiţi la temperaturi foarte ridicate. După ce tăiaţi căţeii de usturoi bucăţele, lăsaţi-i să se “liniştească” într-un castron pentru 15-20 de minute şi abia apoi adăugaţi-i în tigaia încinsă. Cât vor sta în castron, căţeii de usturoi vor genera nişte compuşi capabili să reducă din efectele distrugătoare ale căldurii.
Pentru sănătatea dvs., este util să mâncaţi din când în când şi usturoi crud. Încercaţi salatele în care adăugaţi şi usturoi sau puneţi-l pe o felie de pâine prăjită, alături de câteva felii de roşii şi ceapă.
Usturoiul este de asemenea bogat în minerale (calciu, magneziu, fier, selenium, cupru, zinc, aluminiu) şi are un conţinut de sulf de 3 ori mai mare decât ceapa. Nu conţine colesterol şi are foarte puţine fibre. Vitaminele C, B (mai puţin B12) se găsesc şi ele în cantitate destul de mare în usturoi.
Nu doar alinaza din usturoi vă protejează de cancer, ci şi licopenul. Acesta din urmă reduce în special riscul de cancer gastric, de colon, precum şi de prostate.
Alimentele acidulate se combină cu cele bogate în fier
Când gătiţi roşii sau alte alimente acide, puneţi-le într-un vas adânc de aluminiu sau într-o oală, astfel încât să nu se răspândească uşor particulele de fier pe care le conţin aceste produse. Unele particule de fier de pe vasul de aluminiu se vor duce în mâncare, dar acestea sunt suficient de mici încât să nu dăuneze organismului.
De asemenea este bine să ştiţi că merită să combinaţi produsele bogate în fier cu altele, acide, întrucât acestea din urmă vor creşte absorbţia de fier. Dacă fierul din carnea roşie se absoarbe simplu, pe cel din fasole, cereale şi legume este mai greu să-l asimilaţi şi este indicat să faceţi combinaţii acide. Se poate combina, de pildă, fasolea cu roşiile.
Uleiuri peste carnea roşie
Dacă adăugaţi avocado, ulei de măsline, nuci ţi alte alimente care conţin uleiuri sănătoase la carnea roşie, veţi absorbi mai uşor vitamine solubile în grăsimi, cum sunt A, E si K. Acestea îmbunătăţesc vederea, cresc imunitatea şi protejează împotriva osteoporozei şi atacului de cord. Grăsimile acţionează ca un transportor pentru ele.
Supa bogată în calciu
Dacă gătiţi o supă de pui, ar fi bine să puneţi şi puţin oţet sau suc de roşii. Acidul din aceste alimente va interacţiona cu nutrienţii din oasele de pui, iar asta va creşte conţinutul de calciu din supă cu 64%.
Cristina RĂSCOL

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here