Sarea – amicul sau duşmanul sănătăţii noastre?

219
sarea

Sarea este mai mult decât un simplu condiment, este un aliment indispensabil vieţii. Ea joacă un rol important în menţinerea apei în corp şi în reglarea tensiunii arteriale. Totuşi, trebuie s-o consumăm cu moderaţie, altfel devine periculoasă.

Nici una dintre substanţele alimentare nu îndeplineşte atâtea funcţii ca sarea:

-este condiment, căci modifică gustul alimentelor;
-este aliment, deoarece este indispensabilă vieţii;
-este element nutritiv, întrucât este compusă din clorură de sodiu;

-este un bun conservant, căci împiedică oxidarea alimentelor.Mai mult, în unele religii, sarea este un simbol sacru. În ţările mediteraneene sau în Japonia, a oferi sare este un semn de ospitalitate, de omagiu. Chiar şi la români există obiceiul de a servi pe oaspeţii de vază cu pâine şi sare. În anumite culturi, sarea se foloseşte în ritualurile de alungare a demonilor şi de îndepărtare a nenorocirilor.

Câtă sare pe zi?
Faptul că excesul de sare ne face rău nu este cunoscut de ieri, de azi. Din nefericire, este destul de greu să evităm să o consumăm în cantităţi prea mari, căci avem tendinţa să presărăm “puţintică” sare în fiecare mâncare, pentru a-i da gust.
Greşim procedând astfel, căci toate alimentele pe care le consumăm, adică fructele, legumele, ouăle, laptele şi produsele lactate, dar în special carnea conţin sare în mod natural (chiar dacă noi nu-i simţim gustul). Sarea nu este altceva decât clorura de sodiu (NaCl). Un gram de sare conţine 400 mg de sodiu şi 600 mg de clor.
Necesităţile noastre de sare sunt mai mult decât acoperite prin alimentaţia obişnuită. Cantitatea recomandată pentru o persoană perfect sănătoasă este cuprinsă între 3 şi 5 g pe zi, însă, din păcate, noi consumăm în mod obişnuit între 8 şi 15 g de sare pe zi. Ceea ce, zic nutriţioniştii, nu este bine.
Cristina RĂSCOL

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here