(Re)întoarcerea la lectură: Colocviile de critică şi istorie literară ale revistei „Portal-Măiastra”

322

DSC05510Colegiul Naţional „Ecaterina Teodoroiu” din Târgu-Jiu va fi joi, 16 februarie 2012, gazda celei de-a cincea ediţii a Colocviilor de critică şi istorie literară ale revistei „Portal Măiastra”, organizate de către scriitorul Zenovie Cârlugea, sub egida Societăţii de Ştiinţe Filologice din România, alături de Centrul Judeţean pentru Conservarea şi Promovarea Culturii Tradiţionale Gorj şi Biblioteca Judeţeană „Christian Tell”.

Prezenţi la manifestare vor fi scriitorii Ion Mocioi, Ion Cepoi, Viorel Surdoiu, Andrei Popete-Pătraşcu, Olimpia Bratu (director Biblioteca Judeţeană Christian Tell) alături de tinerii condeieri de la Colegiul Naţional „Ecaterina Teodoroiu”, membrii ai Cenaclului literar „Studium”: Diana Bîzoc, Oana Florea, Roxana Munteanu, Adela Trăistaru, Andreea Denisa Vlădulescu şi Diana-Andreea Ungureanu. Tot în cadrul Colocviilor de critică şi istorie literară ale revistei „Portal Măiastra”, va fi omagiat şi sculptorul Constantin Brâncuşi, în cadrul vernisajului Expoziţiei de fotografie „Februarie în forme ale tăcerii de piatră”, autoare Andreea Denisa Vlădulescu, elevă în clasa a X-a, la Colegiul Naţional „Ecaterina Teodoroiu”, iar în Sala de lectură a aceluiaşi liceu va fi deschisă Expoziţia de carte: „Brâncuşi – părintele sculpturii moderne”, cuprinzând un număr de aproape 30 de lucrări despre viaţa şi opera sculptorului. Vor fi lansate şi prezentate cărţi precum: „Catalog liric” (autor Gheorghe Grigurcu), de către prof. dr. Zenovie Cârlugea, într-o prezentare intitulată „O istorie a poeziei româneşti de azi”, „Aspecte ale vieţii cotidiene din Gorj în mărturii ale vremii (1938-1947)” (autori Gheorghe Nichifor, Dorina Nichifor şi Andrei Popete-Pătraşcu), de către prof. dr. Gheorghe Nichifor, preşedintele Societăţii de Ştiinţe Istorice din România – Filiala Gorj şi altele. Amfitrionul Colocviilor de istorie şi critică literară ale revistei „Portal Măiastra” va fi neobositul cărturar gorjean Zenovie Cârlugea, preşedintele Societăţii de Ştiinţe Filologice din România – Filiala Târgu-Jiu, director al revistei „Portal-Măiastra”, ajunsă în cel de-al şaptelea an de apariţie. Profilul revistei este cel al unei publicaţii culturale cu un spectru larg de preocupări: literatură, critică, istorie şi teorie literară, arte, ştiinţe filozofice, istorie, cu participarea unor prestigioşi oameni de cultură din ţară şi străinătate. Importanţa naţională a revistei rezultă şi din componenţa echipei redacţionale, din care fac parte: Ovidiu Drimba (preşedinte de onoare), Gheorghe Grigurcu, Sorana Georgescu-Gorjan, Grigore Smeu, Nina Stănculescu, Constantin Zărnescu, Lucian Gruia, Ion Miloş, Adam Puslojic, Traian Diaconescu, Nicolae Dragoş, Ion Cepoi, Romulus Iulian Olariu, Romeo Magherescu, alături de directorul proiectului „Portal MĂIASTRA” – Zenovie Cârlugea.

(Re)întoarcerea la lectură

Prezenţi la manifestările celei de-a cincea ediţii a Colocviilor de critică şi istorie literară ale revistei „Portal Măiastra”, vor fi şi elevii implicaţi în Campania-Proiect C.N.E.T. „(Re)întoarcerea la lectură”, care vor oferi pliante ale campaniei şi vor vorbi despre importanţa lecturii, a locului şi rolului pe care aceasta ar trebui să îl ocupe în viaţa tinerilor. Mihai Voicu, unul dintre elevii Colegiului Naţional „Ecaterina Teodoroiu”, ne-a oferit un răspuns la întrebarea: Ce este lectura? – „Dacă i-aş putea atribui o definiţie, aceasta ar fi: Lectura este bucuria de a citi. Pentru mine cititul nu reprezintă doar actul în sine… deschid cartea, o citesc mai mult plictisit decât încântat, ajuns la final o închid, o aşez la loc în bibliotecă şi gata… ideile rămân ferecate între paginile cărţii. Pentru mine cititul reprezintă o empatie, o transpunere în „universul” cărţii, dar şi în gândurile autorului. Acesta este şi obiectivul campaniei „(Re)întoarecerea la lectură”, să determine elevii să redescopere lectura, să redescopere bucuria de a citi.” Acţiunile campaniei de conştientizare a rolului lecturii vor continua şi în săptămânile următoare, organizatorii promiţând că luna martie va aduce şi primele acţiuni în afara Colegiului Naţional „Ecaterina Teodoroiu”. „Proiectul nu se adresează doar elevilor, ci şi părinţilor sau altor persoane. Rezultatele chestionarului nostru au oferit o serie de răspunsuri care au evidenţiat punctele slabe ale sistemului de principii pe care tinerii îl construiesc, îndepărtându-se astăzi de lectură. Un exemplu îl oferă faptul că părinţii recomandă foarte rar lectura unei cărţi copiilor lor, aşa cum a reieşit din răspunsurile celor 345 de elevi chestionaţi în cadrul campaniei. Prin demersul nostru încercăm să eliminăm o parte din aceste deficienţe”, ne-a declarat prof. Andrei Popete-Pătraşcu.

Minodora Sucea