Problemele de sănătate asociate sezonului rece

152
racealaPentru că iarna bate la uşă, este bine să ştii să previi problemele de sănătate frecvente în sezonul rece.
Gripa
Este una dintre cele mai întâlnite afecţiuni, de-a lungul lunilor de iarnă şi asta pentru că se răspândeşte cu o viteză uluitoare, iar în cel mai sumbru scenariu pot să stai şi o săptămână la pat. Ai febră şi te doare gâtul? Atunci s-ar putea să ai gripă. Ca s-o combaţi mănâncă bine (asta nu înseamnă să-ţi comanzi o porţie dublă cu cartofi prăjiţi), să dormi bine şi să te vaccinezi.

Răceala frecventă
Răceala îi afectează pe mulţi dintre noi, aşa că, nu ai de ce să te temi. Ca să lupţi cu răceala consumă vegetale verzi (au antioxidanţi) şi-ţi vor întări sistemul imunitar, pentru ca tu să lupţi mai uşor cu infecţiile. Consumă spanac, salată creaţă sau condimentează-ţi mâncarea cu ghimbir, şofran sau curry. Asigură-te că mănânci 5 din aceste alimente într-o zi întreagă. Şi încearcă să consumi multe fructe.
Atacul de cord
Dacă ţi-ai spus că atacul de cord nu poate fi prevenit, ei bine te-ai înşelat. Alimentaţia joacă un rol esenţial în toată această problemă. Evită grăsimile “rele”, căci acestea cresc nivelul colesterolului, blocând arterele şi conducând în cele din urmă la atac de cord. Şi pentru că ţi-am zis mai devreme de grăsimi rele, bănuiesc că este momentul să afli şi unde le găseşti (ca să stai departe de ele, nu alta).
Produse de patiserie, carne roşie, plăcinte, lactate integrale, prăjituri şi biscuiţi-toate acestea au grăsimi nocive pentru organism. Nu strică să te cântăreşti din când în când şi să-ţi calculezi indicele masei corporale. Renunţă la fumat şi fă sport (câte 30 de minute pe zi, timp de 5 zile pe săptămână). Poţi lua în calcul plimbările în aer liber sau înotul.
Îngrăşatul
Cu toate că se zice că este mai greu în această perioadă să pui cărniţă pe tine, căci organismul consumă mai multă energie încercând să-şi menţină temperatura, există şi unele persoane care se plâng că iarna se îngraşă cel mai uşor (păi da, că sunt sărbătorile. Numai când spui Crăciun imaginaţia începe să lucreze. Deja te gândeşti la o oală aburindă cu sărmăluţe, la cozonaci şi musai la răcitură.
Şi atunci haide să fim serioşi, nu este cea mai inspirată perioadă a anului în care să te gândeşti la dietă. Şi totuşi ce se poate face? Încearcă să mănânci echilibrat (nu ca domnul Haplea) şi să faci exerciţii fizice.
Tusea
De obicei tusea te ţine câteva zile. De fiecare dată când simţi că-ţi vine să tuşeşti fă-o, folosind un şerveţel, pe care mai apoi aruncă-l la coş şi spală-ţi mâinile. Din păcate nu poţi să faci prea multe pentru a combate tusea. Pentru că de fiecare dată când tuşeşti simţi că gâtul tău este tot mai iritat, consumă miere sau iaurt. În plus, mierea o poţi folosi şi la ceaiuri.
Lipsa de energie
Nu ai avut şi tu momente în care ai simţit că pur şi simplu energia se scurge din tine şi că nu mai rămâne nimic? Statisticile arată că jumătate de milion de oameni, din lume, suferă de o forma de depresie de iarnă (dezechilibru afectiv sezonier). Depresie de iarnă? Sună ciudat, dar când stai să analizezi simptomele te gândeşti dacă nu cumva eşti şi tu afectat.
Anxietatea şi letargia sunt cele mai frecvente simptome.
În ceea ce priveşte tratamentul, oamenii de ştiinţă afirmă că lumina naturală stimulează hormonii fericirii şi substanţele chimice de la nivelul creierului. Aşa că, ia-ţi câteva minute libere şi du-te în parc şi plimbă-te. Astfel, faci mişcare şi ce mai zici că te mai şi menţii în formă. Pentru a te energiza, mănâncă sănătos, fă sport şi dormi suficient. Dacă eşti sigur că ai depresie de iarnă, ar trebui să ştii că simptomele trec odată cu venirea primăverii. Pentru că primăvara e prea departe, fă o terapie cu lumină sau ia antidepresive…evident în urma recomandării unui specialist.
Cristina Răscol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here