Pregăteşte cât mai sănătos preparatele de Crăciun

181

preparate de craciunNe aflăm în perioada apropiată Crăciunului, prilej cu care românii se gândesc la ce preparate vor pune pe masa de Crăciun, fără a lipsi evident tradiţionalele preparate din carne de porc. În acest sens este bine să ştiţi anumite reguli de a prepara gustările pentru masa de Crăciun.

Prin prelucrarea termică se risipeşte o cantitate mai mică sau mai mare din vitaminele şi proteinele aflate în alimentele crude. De asemenea, anumite preparate sunt considerate mai puţin sănătoase în comparaţie cu altele, deoarece asigură un conţinut mare de grăsimi.

Prăjirea într-o cantitate mare de grăsime este considerată cea mai nesănătoasă metodă de gătit, de aceea iată şi alte procedee de preparare a cărnii de porc:

Gătitul la abur: este o metodă prin care se reţin nutrienţii, dar mâncarea poate avea şi un miros uşor diferit de cel natural.

Microunde: prin această metodă se poate decongela carnea, dar şi încălzi foarte bine preparatele din carne de porc. Cuptorul cu microunde este util şi pentru pregătirea legumelor sau a peştelui.

gatitul la aburRotisarea: este numai bună pentru gătirea muşchiului de porc. De asemenea este considerată o alternativă sănătoasă a prăjirii deoarece se elimină o mare parte din grăsimi.

Frigerea: este cea mai la îndemână metodă de a găti cantităţi mari de carne. Un truc gastronomic pentru a avea la masă o carne fragedă este acela de a stropi bucăţile, din când în când, cu vin.

Prăjirea cu grăsime mai puţină: folosind o tigaie cu fund rotund care atinge într-un timp relativ mic o temperatură ridicată, se va prăji carnea de porc, care nu va absorbi decât puţin ulei, dar va avea un gust plăcut.

Fierberea: în general, prin acest procedeu nu se beneficiază de multe vitamine hidrosolubile, mai ales cele din grupul B şi vitamina C. Însă, carnea va pierde o cantitate mare de grăsime.

Sfaturi utile pentru masa de Crăciun

După ce trece perioada de post, de restricţie alimentară destul de drastică, majoritatea sunt tentaţi să mănânce mult. Astfel, o zi plăcută de sărbătoare poate deveni un calvar, datorită problemelor de digestie. Deci, pentru a preîntâmpina aceste neplăceri gândeşte-te mai devreme ce mâncăruri vrei să găteşti şi mai ales în ce cantităţi;

În acelaşi timp sunt şi o serie de substanţe nutritive din alimente, a căror valoare este amplificată de procedeele termice, precum licopenul din roşii (antioxidant care previne bolile cardiovasculare). Astfel, sucul pregătit pentru iarnă are o cantitate mai mare de licopen în comparaţie cu o salată de vară din roşii.

Scade cantitatea de grăsimi animale nesănătoase şi pledează pentru grăsimile nesaturate care se găsesc în surse vegetale (uleiul de măsline, uleiul de palmier, uleiul de floarea-soarelui etc.).

Dar, chiar şi utilizarea grăsimilor vegetale trebuie să se facă cu măsură, deoarece toate grăsimile au un număr mare de calorii;

Pentru ca preparatale tale pentru masa de Crăciun să nu devină o sursă de germeni şi implicit de îmbolnăvire, trebuie ţinute în frigiderul curăţat şi spălat. De altfel, ai grijă la cum veţi depozita preparatele, deoarece alimentele uşor perisabile vor fi puse în zonele cele mai reci;

Încearcă să adaugi câteva porţii de fructe şi legume pe zi, atât în mâncarea gătită cât şi în stare proaspătă. Optează în principal pentru tarte de fructe decât pentru torturi înţesate de frişcă şi ciocolată, cât şi pentru legume sote sau la grătar decât banalii cartofi prăjiţi;

Zaharurile, chiar dacă ne referim la siropul de porumb, zahărul alb, zahărul brun sau mierea, nu trebuie incluse în alimentaţie deoarece adaugă destule calorii la mâncărurile pe care le găteşti. Stai departe de dulciurile prelucrate industrial, care au zaharuri ascunse.

Cristina Răscol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here