Pofta de cartofi prăjiţi…

140

cartofi-prajitiCartofii se pregătesc foarte uşor şi se găsesc peste tot, în restaurante, la fast-fooduri şi în toate meniurile. Fiind foarte gustoşi sunt preferaţi de toată lumea. Conform unor studii s-a arătat faptul că atât americanii cât şi europenii sunt campioni consumului de cartofi prăjiţi.

Dar să aflăm de ce cartofii prăjiţi nu sunt alimente sănătoase.

Cartofii sunt alimente hrănitoare, fiind alimente de bază, contrar ideii greşite că ar fi sărac nutritiv. De exemplu cartofii copţi conţin calorii, proteine de cea mai bună calitate, glucide (amidon), grăsime, vitamina C, vitamine din grupul B, acid folic (important pentru femeile însărcinate), fibre şi fier. Dar, să nu uităm că majoritatea preferă cartofii prăjiţi şi mai puţin pe cei copţi sau fierţi.

De ce nu sunt recomandaţi cartofii prăjiţi?

Iată şi răspunsurile la această întrebare.

Prin procesul de prăjire creşte foarte mult conţinutul de grăsime şi calorii. Grăsimile conţinute fac să transforme cartoful într-o „bombă calorică”, ceea ce duce la apariţia bolilor cardiovasculare, a diabetului şi cancerului (conform unor studii s-a ajuns la concluzia că femeile care consumă cartofi prăjiţi destul de des în copilărie creşte riscul de cancer la sân). Cartofii albi sunt cei preferaţi pentru prăjire, iar aceştia în urma metabolizării, trec mai rapid în glucoză. Alimentele bogate în carbohidraţi devin rapid absorbabili, şi astfel organismul îi foloseşte foarte rapid ca sursă de energie sau se pot depozita sub formă de grăsime. Astfel apare obezitatea şi creşterea riscului de boli cardiovasculare şi diabet. Cartofii conţin amidon iar dacă îi prăjim în ulei, aceştia devin foarte nocivi, deoarece la temperaturi înalte se eliberează o substanţă cancerigenă, numită acrilamida. Se admite zilnic 1 mg de acrilamidă, iar în timpul prăjelii se eliberează în jur de 20 mg. Prin folosirea uleiului de floarea soarelui, sau alte uleiuri care nu rezistă la temperaturi mari se generează în plus alţi compuşi toxici (acizi graşi trans polinesaturaţi), devenind şi mai nocivi prin descompunerea lor rapidă, care apoi se oxidează. Cartofii prăjiţi sunt alimente cu calorii foarte multe, iar multe dintre ele reprezentând calorii fără nicio valoare nutritivă, care nu conţin mineralele şi vitaminele esenţiale pentru menţinerea sănătăţii. Nutriţioniştii ne sfătuiesc să renunţăm la cartofii prăjiţi, tip fast-food, sau să-i consumăm doar ocazional, şi să încercăm să ne obişnuim cu gustul cartofilor fierţi sau copţi. Cartoful este, deci o legumă sănătoasă, însă depinde numai de noi cum alegem să o consumăm.

Cristina RĂSCOL

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here