Pâinea, responsabilă de kilogramele în plus?

124

paineGlutenul, duşmanul siluetei. Este o proteină pe care o găsim în multe produse pe care le consumăm în fiecare zi, cum ar fi pâine, bere, muştar, în alimente care conţin secară, orz. Astfel de produse nu sunt indicate celor care suferă de celiacă, o afecţiune care împiedică digestia normală a glutenului.

Boala se manifestă prin diaree, constipaţie, balonare, piele uscată, dureri articulare, osteoporoză şi multe altele. Aceste simptome dispar odată ce boala este descoperită şi se adoptă un regim fără gluten.

Există oameni care au adoptat dieta fără gluten. Boala celiacă este foarte rar întâlnită şi se depistează numai prin analize complicate. Dacă suferi de constipaţie şi balonare, asta nu înseamnă că ai această boală.

În SUA şi în vestul Europei au apărut din ce în ce mai multe produse fără gluten şi piaţa acestor alimente este în creştere. Să sperăm că nu va mai dura mult şi va veni şi la noi această modă.

Slăbeşti doar dacă nu mai mănânci pâine?

La noi, cine vrea să slăbească trebuie să renunţe la pâine, fiind sursa principală de gluten. Este cea mai întâlnită metodă. De fiecare dată când vrei să slăbeşti, primul sfat pe care îl primeşti este „Nu mai mânca pâine”.

Să fie pâinea cel mai mare pericol pentru siluetă? Depinde de la cine ceri sfatul. Dacă e să ne luăm după Robert Atkins, cel care a inventat faimoasa dietă Atkins, acesta va interzice pe lângă pâine şi alte produse ce au în componenţă carbohidraţi: fructe, cartofi, fasole şi anumite legume.

Dieta Atkins propune pentru început consumul a doar 20 grame de carbohidraţi pe zi. Dar bineînţeles că nu sunt admise pastele, dulciurile şi orice conţine făină şi zahăr.

Ideea este că aceşti carbohidraţi, care sunt eliminaţi din dietă asigură organismului zahărul, adică energia. Şi de aici te vei trezi şi cu o stare de oboseală permanentă şi dureri de cap.

Aşa că, dietele moderne au în vedere că trebuie să consumi câte puţin din toate, deci ele nu interzic carbohidraţii. Există şi variante în care mulţi nutriţionişti sunt de părere că lipsa carbohidraţilor, deci o dietă care nu conţine pâine, mai degrabă îngraşă decât slăbeşte.

Dar cum aşa? O alimentaţie din care lipsesc carbohidraţii, deci fără pâine, cereale sau paste, va duce la o oboseală permanentă şi nu vei putea stăpâni foamea.

Dacă renunţi definitiv la pâine cu siguranţă o să mănânci mai mult şi mai des decât normal, apelând şi la gustări între mese, sunt de părere anumiţi nutriţionişti. Iar gustările sunt cele mai periculoase deoarece de regulă se rezumă la ciocolată, bomboane sau napolitane.

Citeşte eticheta

Aşadar, carbohidraţii nu trebuie eliminaţi definitiv. Doar câteva felii de pâine la masă nu vor aduce kilograme în plus. Dar e important ce pâine mănânci, ceea ce alegi.

Pâinea albă, dulciurile, în general carbohidraţii simpli îţi asigură energie doar pe o perioadă relativ scurtă de timp după care glicemia scade brusc.

Carbohidraţii complecşi – produsele din cereale integrale – trec imediat în sânge şi vei avea energie pe o perioadă mai mare de timp. La micul dejun câteva felii de pâine integrală sau un bol cu cereale integrale îţi vor asigura energie mai mult timp, astfel încât nu va mai fi necesară gustarea de la ora 10:00 – 11:00.

Bineînţeles, excesele nu sunt indicate nici de această dată. O singură felie mare de pâine neagră poate să conţină aproape tot atâtea calorii cât un ou fiert.

Să nu ai încredere în toţi producătorii! Nu toată pâinea închisă la culoare este integrală. Obişnuieşte-te să citeşti eticheta, doar aşa vei alege un produs bun. Cantitatea de făină integrală trebuie să fie cât mai mare.

Cristina Răscol

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here