Oul, un aliment nelipsit din alimentaţia noastră

115
oulFolosit în mod obişnuit în bucătăriile din lumea întreagă datorită preţului său mic, oul este un aliment uşor de preparat, complet, bogat în proteine de calitate foarte bună şi cu un conţinut caloric scăzut. Ouăle aduc alimentaţiei zilnice vitamina A, riboflavina (vitamina B2) şi alte vitamine şi minerale importante.

Greutatea medie a unui ou este de 60 g. Albuşul conţine 88% apă, 11% proteine şi o cantitate mică de vitamine ale complexului B. În pofida mărimii lui reduse, gălbenuşul este de şase ori mai nutritiv decât albuşul şi, în plus, conţine o mare cantitate de fosfor şi alte substanţe minerale uşor de asimilat.

Gălbenuşul este partea care conţine toate grăsimile, grăsimile saturate şi colesterolul din ou. Acesta are un total de 5 g grăsimi, 2 g acizi graşi saturaţi, 215 mg colesterol şi aproximativ 60 calorii. Tot în gălbenuşul de ou sunt concentrate vitaminele A, D, E, carotina şi vitaminele grupei B.
Proteinele din ou sunt de foarte bună calitate şi, de asemenea, acest aliment conţine şi alte substanţe nutritive importante, cum ar fi colina sau lecitina.
Ouăle şi colesterolul
Ouăle reprezintă ingredientul-cheie al multor reţete. De la ouă-ochiuri, fierte, omletă, până la folosirea lor pentru diverse salate sau prăjituri, ouăle reprezintă un aliment nelipsit din dieta zilnică. Oul este un aliment uşor de digerat şi de asimilat, dar, cu toate acestea, e bine să eviţi excesele, din cauza colesterolului şi a unor elemente care pot face rău ficatului.
Un ou mare conţine aproximative 215 mg colesterol, iar consumul zilnic de colesterol recomandat este de 300 mg. Fără îndoială, persoanele care suferă de afecţiuni ale inimii sau de diabet nu ar trebui să consume mai mult de 200 mg, cam cât are un ou de mărime medie. Pentru a nu depăşi necesarul de colesterol zilnic, e necesar să ai grijă şi la alte alimente care conţin colesterol, cum ar fi produsele lactate sau carnea.
Ţine minte că fructele şi vegetalele nu au colesterol! Cei cu nivelul de colesterol crescut trebuie să limiteze consumul de ouă destul de mult ? Nu mai mult de două – trei pe săptămână, deoarece pot avea probleme serioase de sănătate. Colesterolul în exces se depune pe pereţii arterelor. Sângele nu mai circulă bine şi apare riscul unor boli grave: angina, infarct, accident vascular cerebral.
Principalele beneficii:
Buna funcţionare a sistemului nervos – datorită complexului de vitamine B (B1, B2, B12).
Împotriva îmbătrânirii celulare – vitamina E are un rol foarte important în protejarea celulelor, ea fiind considerată vitamina anti-îmbătrânire prin excelenţă.
Pentru o piele sănătoasă – datorită vitaminei A (retinol), care stimulează sinteza colagenului şi îmbunătăţeşte calitatea epidermei.
Împotriva calcifierii oaselor – vitamina D conţinută de ou este folositoare copiilor şi adolescenţilor în perioada de creştere, dar şi femeilor aflate la menopauză, care au probleme cu osteoporoza.
Pentru creşterea şi funcţionarea celulelor – datorită conţinutului de colină, care asigură flexibilitatea celulelor.
Pentru protejarea vederii – oul conţine luteina, o substanţă de tip carotenoid, care protejează vederea de unele afecţiuni, printre care se află şi cataracta.
Pentru creşterea şi rezistenţa părului – graţie vitaminei B5 conţinute în oul de găină.
Fraţii mai mici, de prepeliţă
Deşi este de cinci ori mai mic decât un ou de găină, oul de prepeliţă conţine de cinci ori mai mult fosfor, de şapte ori mai mult fier şi de şase ori mai multă vitamina B1. Ouăle de prepeliţă sunt bogate şi în calciu, potasiu, fier şi zinc, toate aceste substanţe minerale fiind vitale pentru un corp sănătos.
În privinţa beneficiilor consumului de ouă de prepeliţă, e important de menţionat că acestea nu conţin colesterol. Două ouă de mărime medie conţin cam 140 de calorii, echivalentul a 350 g de lapte sau 50 g de carne.
Cristina Răscol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here