Lucrările la Limba română, recorectate după noul barem

153

Ministerul Educaţiei a decis miercuri ca la proba de limba şi literatura română din cadrul examenului de Evaluare Naţională să fie punctaţi atât elevii care au ales răspunsul „subiectivă”, cât şi cei care au optat pentru răspunsul „predicativă”, fiecare dintre aceştia urmând să primească 6 puncte. În urma acestei precizări făcute de Ministerul Educaţiei, lucrările elevilor de clasa a VIII-a la limba şi literatura română au fost recorectate.

La subiectul II din cadrul primei probe a examenului de Evaluare Naţională, elevii au avut de rezolvat un exerciţiu a cărei cerinţă era să analizeze o propoziţie subordonată dintr-o frază: „Ceea ce mă jenează este dificultatea răsfoirii”. Elevii au avut de ales între trei variante de răspuns: a)„atributivă”, b)„predicativă” sau c)„subiectivă”, în baremul iniţial emis de Ministerul Educaţiei singura variantă corectă fiind c) „subiectivă”. După numeroase plângeri şi comentarii din partea părinţilor şi a elevilor, Ministerul Educaţiei a decis însă că vor fi punctaţi atât elevii care au ales varianta c), cât şi cei care au optat pentru varianta b) „predicativă”. „Decizia ministrului se fundamentează pe mai multe argumente ale specialiştilor în limba română. Una dintre cele mai importante opinii a venit din partea Academiei Române. Reprezentanţii Institutului Lingvistic „Iorgu Iordan – Al. Rosetti”, cel mai important for în domeniul normării gramaticii limbii române, susţin că în speţa care a făcut obiectul dezbaterii răspunsul este ambivalent – atât subiectivă, cât şi predicativă, în funcţie de context sau de intonaţie, lucru subliniat de Gramatica Academică a Limbii Române (GLAR), conform aceloraşi surse. La rândul lor, cadrele didactice specializate în limba şi literatura română au remarcat aceeaşi ambiguitate a răspunsurilor. Al treilea argument care a determinat decizia a fost procentul aproximativ egal al elevilor care au răspuns pe cele două variante, respectiv 42% subiectivă şi circa 40% predicativă. Acest fapt reflectă indubitabil opiniile formulate de specialişti”, se arată într-un comunicat al Ministerului Educaţiei.

3700 de lucrări, recorectate în Gorj
Recorectarea celor aproximativ 3700 de lucrări ale elevilor gorjeni a început de ieri după-amiază, conducerea Inspectoratului Şcolar Judeţean spunând că a luat toate măsurile pentru a duce la îndeplinire precizările Ministerului. „Am primit o precizare referitoare la faptul că s-a modificat baremul de corectare la subiectul II de la proba de Limba şi Literatura română din cadrul Evaluării Naţionale. Se notează cu 6 puncte atât varianta b) cât şi varianta c). Am luat toate măsurile pentru a duce la îndeplinire precizările Ministerului. Este un câştig pentru copiii care nu au ales varianta c). Interesul a fost ca aceştia să nu fie discriminaţi”, a declarat inspectorul şcolar general adjunct Ion Işfan. Acesta a precizat de asemenea că subiectele au fost elaborate pe parcursul a 6 luni de către 240 de cadre didactice. Variantele au fost definitivate şi aprobate încă din luna martie 2012 iar apoi, conform metodologiei, au fost secretizate până în ziua desfăşurării probei.
R.L.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here