Indicaţii pentru un grătar sănătos

125

la gratarPentru că vremea ne permite, mulţi dintre noi alege să ne petrecem week-end-urile în locurile de picnic unde la mare căutare este grătarul plin cu bunătăţi. Deşi este o variantă sănătoasă de a găti, grătarul are pericolele sale dacă nu respecţi câteva reguli elementare.

Carnea slabă, cea mai bună pentru grătar

Carnea grasă rămâne tot grasă, chiar dacă e pregătită la grătar. Grăsimile de natură animală reprezintă factorul alimentar care determină creşterea nivelului de colesterol şi care duce la ateroscleroză.

Deci pe grătarul tău n-ar trebui să existe micii şi cârnaţii, de cele mai multe ori bogaţi în grăsime. Contrar părerii unanime, carnea de porc nu este obligatoriu mai grasă decât cea de vită sau de pui. Ba dimpotrivă, anumite porţiuni ale puiului pot fi mai grase decât muşchiul de porc.

Important e ca, înainte să pui carnea pe grătar să îndepărtezi grăsimea vizibilă, dar şi pielea de pe carnea de pui. Când ai terminat cu grătarul, înainte de a mânca, încearcă din nou să înlături orice urmă de grăsime.

Cea mai bună şi sănătoasă este carnea de curcan, datorită conţinutului de acid linoleic, o grăsime cu proprietate anticancerigenă.

Dar varianta ideală ar trebui să fie peştele, mai cu seamă macroul şi somonul, bogaţi în acizi graşi omega-3. Ţinând cont de faptul că este cel mai sănătos, peştele se prepară şi foarte repede, iar restul timpului poţi să-l acorzi mişcării.

Ca o garnitură la grătar se recomandă o salată cu un conţinut variat de legume la care poţi adăuga ulei vegetal. Dacă nu eşti un consumator de salate, încearcă să pui legumele la grătar. Vinetele, roşiile, ardeiul gras, dovleceii, toate se pot pune pe grătar, împreună cu carnea. Iar dacă ai luat cu tine şi ciuperci poţi renunţa la carne.

Carnea arsă pe grătar este cancerigenă

Grăsimea nu este considerată singura de care ar trebui să-ţi faci probleme atunci când faci un grătar. În ultimul timp s-a discutat tot mai mult despre legătura dintre carnea friptă şi cancer. La temperaturi foarte înalte, carnea elimină amine heterociclice şi hidrocarburi aromate policiclice, compuşi care sunt cunoscuţi datorită proprietăţilor cancerigene. Se presupune, de asemenea că grăsimea care se scurge din carne în jar, degajă un fum ce conţine alţi compuşi cancerigeni.

În mod cert, dacă mănânci o porţie de carne friptă pe lună sunt şanse puţine ca aceste substanţe să dăuneze. Dar, dacă mergi la grătar în fiecare weekend şi mai mult, faci chiar excese, ar trebui să eviţi formarea celor două substanţe cancerigene. Acestea îşi fac apariţia atunci când carnea se arde. Nu trebuie să mănânci fripturi în sânge, dar trebuie să te asiguri ca focul să fie mic, indiferent dacă pierzi mai multe ore în jurul grătarului. Foarte important este şi faptul ca grătarul să fie foarte curat atunci când pui carnea pe el. Altfel, există pericolul ca resturile de carne rămase de weekend-ul trecut, care conţin foarte multe substanţe toxice să intre în carnea pe care o pregăteşti acum.

Şi, de aceea, legumele la grătar sunt recomandate în locul bucăţilor de carne deoarece acestea nu eliberează substanţe cancerigene, chiar dacă se ard puţin.

Cristina Răscol

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here