Importanţa laptelui în alimentaţie

467
lapte 1Sunt câteva întrebări pe care ni le punem atunci când vine vorba de consumul de lapte, care este esenţial în alimentaţia noastră de zi cu zi. Unele dintre ele ar fi: Ce rol are Calciul în prevenirea acestei boli devenită din ce în ce mai frecventă, şi anume osteoporoza?

Care sunt sursele majore de Calciu cu înaltă biodisponibilitate (care dintre legume, sardine, lapte)? Cât lapte ar trebui să bem zilnic pentru a ne asigura doza zilnică de Calciu?

Laptele de vacă are o mare concentraţie de Ca, fiind apreciat ca cea mai importanta sursă de Ca din alimentaţia umană. În plus, fiind absorbit în intestin în proporţie de 25-40%, acest Ca prezintă o foarte bună biodisponibilitate. în Germania, 59% din necesarul zilnici de Ca provine din lapte şi alte produse lactate. În cazul femeilor la menopauză, s-a constatat o uşoară tendinţă de scădere a vitezei de absorbţie a Ca în următoarea ordine: lapte integral, iaurt, lapte cu ciocolată, brânză. Laptele oferă nu numai Ca şi un pachet de nutrienţi pentru construirea sistemului osos ci şi componente care controlează metabolismul Calciului.
Poţi slăbi cu lapte
Laptele poate fi un aliat în lupta cu kilogramele. S-a descoperit că prezenţa acidului linoleic conjugat în lapte (un acid gras cu legături duble conjugate, cunoscut pi sub numele de acid rumenic) te poate ajuta să scapi de surplusul de grăsime din ţesuturi. Dacă adăugăm pi faptul că grăsimea laptelui are un efect protector împotriva mai multor tipuri de cancer (piele, sân, stomac şi colon) cred că nu ne mai rămâne nici un motiv să ocolim laptele (dacă o făceam până acum). Grăsimea laptelui are şi un efect protectiv împotriva deteriorării dinţilor, acest efect fiind atribuit parţial absorbţiei grăsimii pe suprafaţa dinţilor la om şi parţial efectului antimicrobian al acizilor graşi nesaturaţi din lapte. Acidul rumenic sau CLA are cea mi mare concentraţie în laptele integral (5.5mg/g de grăsime), urmând în ordine descrescătoare untul, smântâna, brânza).
Persoanelor care decid să ţină regim evitând produsele lactate, trebuie să li se spună că o cană de lapte degresat are numai 80 calorii şi ZERO grăsimi. În plus, aduce ¼ din necesarul zilnic de Ca (1200mg). Adulţii ar trebui să bea 1L de lapte/zi pentru a-şi acoperi necesarul de Ca. De fapt, oamenii care au diete bogate în Ca, pot cântări mai puţin, iar corpul lor poate avea mai puţine grăsimi.
lapte 2Rahitismul
Între 2 şi 12 luni este perioada cea mai propice de instalare a rahitismului, pentru ca în acest prim an de viaţă se înregistrează cel mai mare ritm de creştere (niciodată organismul uman nu se mai întâlneşte cu acest ritm). De aceea consumului unui litru de lapte pe zi de către viitoarea mămică este esenţial în asigurarea unui aport considerabil de vitamina D, a cărei carenţă poate duce la rahitism. Vitamina D intervine în absorbţia activă a calciului şi fosforului, elemente de care organismul copilului are mare nevoie pentru formarea oaselor scheletului şi smalţului dentar.
Dar şi între 2 şi 12 ani, înălţimea şi greutatea copiilor se dublează, construindu-se fundaţia corpului ce va dura de-a lungul vieţii. O nutriţie corespunzătoare nevoilor din această perioadă a vieţii are o importanţă vitală. Lipsa anumitor minerale şi vitamine din dieta copiilor cauzează deficienţe fizice şi are influenţă asupra dezvoltării mentale. Este oare întâmplător că a fost ales laptele pentru alimentaţia în şcoli? Fără niciun fel de ironie, laptele întruneşte calităţile alimentului ideal, prin cele 8 din cele mai importante 10 vitamine: Ca, Mg, carbohidraţi, vit.B6, B9, vitamina D, toate în proporţii echilibrate şi uşor asimilabile de către organism astfel încât nu mai avem nevoie de suplimente alimentare, dacă îl consumăm regulat.

Cristina Răscol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here