Educaţia…şi Lecţia de viaţă – Interviu cu Doamna Inspector General, Prof. dr. Maria Cochină – ,,Cred că se impune şi un moment al schimbării din punctul de vedere al conţinuturilor activităţilor şcolare, un moment al schimbării mentalităţilor”!

6644

-Rep. Doamna prof. dr. Maria Cochină, iată, aţi revenit la Inspectoratul Şcolar al Judeţului Gorj, de data aceasta, nu pe postul de inspector de specialitate, istorie şi ştiinţe sociale, ci, în funcţia de Inspector şcolar general, o funcţie de înaltă răspundere care presupune atribuţii sporite privind conducerea unei echipe de inspectori care îndrumă şi controlează activitatea unităţilor de învăţământ din Gorj!
-M.C. Vă mulţumesc pentru acest prilej de a purta un dialog pe probleme de învăţământ şi pentru faptul că sunteţi mereu aproape de preocupările importante ale şcolii!
-Rep. Ce ne puteţi spune despre gândurile dumneavoastră şi mai ales despre aspectele care vă preocupă împreună cu colectivul de inspectori pe care îl conduceţi?
-M.C. Aşa, după cum cunoaşteţi, ca fost cadru didactic, fost inspector şcolar şi ca om al cetăţii, problemele sunt numeroase şi chiar stringente în ceea ce priveşte şcoala românească în general! Vine o perioadă în care lucrurile trebuie să-şi găsească o altă orientare, există o perioadă în care se doreşte ca lucrurile care s-au făcut până acum, să fie evaluate, dacă nu s-au concretizat în rezultatele dorite!
-Rep. Cu alte cuvinte, în toate cele care se întâmplă, vine şi un moment al schimbării!
-M.C. Da, cred că se impune şi un moment al schimbării din punctul de vedere al conţinuturilor activităţilor şcolare, un moment al schimbării mentalităţilor!
-Rep. Dar, mentalităţile sunt ale oamenilor, deci, se schimbă oamenii, cum se spune!
-M.C. Ca un moment de schimbare în ceea ce priveşte modalităţile de evaluare şcolară, pentru că şi aici sunt multe aspecte care trebuie analizate! Toate trebuie actualizate în funcţie de cerinţele impuse de mersul societăţii. De modul în care societatea cunoaşte un parcurs nou, pentru că învăţământul este o componentă foarte importantă a sistemului social, iar acest sistem trebuie să se modernizeze odată cu evuluţia societăţii.
-Rep. Cum aţi regăsit Inspectaroratul şcolar, după ani de absenţă în această instituţie coordonatoare a sistemului de învăţământ din judeţ?
-M.C. Ca să fiu sinceră, dacă vă referiţi la instituţie, cred că este aceeaşi, dacă vă referiţi la colegi, toţi sunt colegii noştri din sistemul de învăţământ preuniversitar, care şi-au desfăşurat activitatea în cadrul instituţiei de mai mulţi ani de zile. O parte dintre dumnealor au avut concursuri, iar o parte mai puţin, sunt colegi cu care lucrez în continuare, deci, deocamdată, n-aş zice că se fac schimbări deosebite din momentul în care mi-am început activitatea la Inspectoratul Şcolar!
-Rep. Doriţi să imprimaţi echipei din inspectorat un alt stil de muncă ce poartă amprenta personalităţii dumneavoastră?
-M.C. Cu siguranţă, aceasta facem cu toţi, pentru că personalitatea fiecăruia îşi spune cuvântul în orice fel de activitate!
-Rep. Consideraţi că este necesară o mai bună cunoaştere în teritoriu a situaţiei şcolilor, a efectivelor de elevi şi a încadrării cu personal didactic?
-M.C. Sigur că da! Din păcate, lucrurile nu stau bine deloc în ceea ce priveşte efectivele şcolare, care sunt în continuă scădere, iar anul viitor situaţia va fi de-a dreptul dramatică, pentru că din toate estimările demografice realizate şi din analizele noastre, rezultă că avem o scădere de 25% a numărului de elevi, ceea ce la nivelul judeţului este o mare problemă! Faptul acesta, pe care dumneavoastră, ca om al şcolii îl ştiţi, generează schimbări la nivelul catedrelor, la nivelul populaţiei asociate, iar aici mă refer la personalul didactic, dar şi la personalul didactic auxiliar! Deci, vor fi şi oameni nemulţumiţi pe care încercăm să-i ajutăm pe cât se poate, însă, aşa cum vă spuneam, situaţia capătă accente dramatice, pentru că efectivele de elevi sunt din ce în ce mai scăzute!

,,În viitor, şcoala românească va avea o mare problemă cu efectivele didactice”!

-Rep. Prin studiile de caz pe care le-am realizat, ca sociolog, în câteva comune gorjene, care nu sunt dintre cele mai puţin dezvoltate, am văzut că scade dramatic numărul locuitorilor, natalitate scăzută, mortalitate ridicată, migraţie externă şi multe alte fenomene care dezvăluie depopularea ţării!
-M.C. Este o problemă de siguranţă naţională, până la urmă, dar este şi o problemă pe care dumneavoastră, ca un cercetător al realităţii sociale o înţelegeţi şi vă puteţi spune cuvântul, adică, eu constat că populaţia şcolară este într-o continuă descreştere, doar în judeţele mai puţin dezvoltate, care sunt considerate cele mai rămase în urmă din punctul de vedere al nivelului de dezvoltare economică, pentru că economicul determină suprastructura societăţii! În acest caz, ar trebui să reprezinte un semn de îngrijorare pentru noi toţi, deci, şi pentru gorjeni, de ce la noi lucrurile nu merg, iar în alte judeţe lucrurile merg mai bine! Populaţie este, dacă nu constantă, chiar în creştere, în condiţiile în care toţi suntem locuitorii acestei ţări! E necesară o analiză sociologică extrem de simplă, cred eu…
-Rep. Nu poate fi atât de simplă, dacă priveşte o perspectivă de redresare economică!
-M.C. Spun simplă, pentru că ar oferi posibilitatea unor concluzii interesante!
-Rep. Care sunt factorii care determină redresarea situaţiei, oare, numai factorul politic?
-M.C. Nu, nici vorbă despre factorul politic, cel care este un factor complementar, pentru că factorul economic este de bază! Din păcate, la noi economicul a fost subordonat politicului, în multe privinţe, pentru că raportul dintre cele două domenii este economic-politic, chiar dacă, din păcate, cel puţin în unele judeţe a devenit un raport politic-economic! ,
-Rep. E foarte interesant ceea ce spuneţi, aveţi o viziune pertinentă şi lucidă, chiar pragmatică asupra realităţii sociale! Cum vedeţi omul societăţii de astăzi, în contextul unor frământări accentuate în planul vieţii spirituale?
-M.C. Cred că sunt mai multe aspecte care pot fi aduse în discuţie şi nu aş dori să analizez unele tipuri pe care nu le cunosc suficient! Aş putea să vă spun, cum îi văd pe o parte dintre târgujienii zilelor noastre, sau, dacă vreţi, m-aş referi la segmentul de populaţie pe care îl cunosc mai bine, acela al dascălilor, pe care îi văd ca pe nişte oameni care de cele mai multe ori trăiesc sub presiunea zilei de mâine!
-Rep. Deci, vă îngrijorează condiţia precară a dascălului gorjean!
-M.C. Da, pentru că este o condiţie îngrijorătoare şi pot să spun că nu am găsit până la momentul actual politici care să asigure o dezvoltare şi o situaţie consistentă a acestui segment al populaţiei din ţara noastră! Îmi exprim temerea că în viitor, şcoala românească va avea o mare problemă cu efectivele didactice, pentru că generaţiile competente şi eficiente se duc spre realizarea unor obiective stabilite pe un anumit sector de activitate, iar, aici vreau să spun că, din păcate, nu îi văd pe tineri foarte dornici să se îndrepte spre învăţământ! Îmi este teamă de faptul că în viitor, numărul cadrelor didactice va fi din ce în ce mai redus! Chiar să nu mai acoperim necesarul de elevi! La noi, avem şi scăderea efectivelor de elevi şi s-ar putea să se compenseze, dar, la nivel de ţară, cred că vor fi probleme! Îmi povestea cineva că datorită unei politici în privinţa cadrelor didactice într-o ţară dezvoltată din occident, se ajunsese ca numărul cadrelor didactice să fie atât de mic, încât se desfăşurau cursuri prin rotaţie la diferite şcoli! Fără o politică eficientă privind încadrarea cu personal didactic, privind remunerarea şi chiar aprecierea dascălilor în societate, iar aici cred că dumneavoastră ştiţi mai bine decât mine, cât de mare era respectul cadrului didactic în faţa comunităţii, în faţa elevilor, lucru pe care acum, din păcate, nu îl mai avem! E adevărat pentru că şi noi suntem oameni şi oameni, poate uneori, unii chiar nu merităm acest respect, dar, cred că marea majoritate a cadrelor didactice din judeţul nostru merită statutul de dascăl şi merită să fie apreciate pentru ceea ce fac la clasă! De cele mai multe ori, situaţia trebuie analizată cu mare atenţie!
-Rep. Care este consecinţa condiţiei precare a dascălului din ziua de astăzi asupra elevilor, asupra eficienţei procesului instructiv-educativ?
-M.C. Eu, cred că sunt mai mulţi factori care converg în acest sens, dar, în primul rând, cred că trebuie regândită legislaţia şcolară, o legislaţie care a fost făcută după interese de moment, decât pe baza unor studii psiho-pedagogice fundamentate! Funcţionăm după Legea 1/2011, o lege care, din păcate, nu a fost urmată de metodologiile de punere în aplicare a a unor idei necesare! Chiar dacă a fost considerată o lege bună la vremea respectivă, o lege modernă, cu viziune, însă, a rămas o lege fără mijloace de acţiune! Este ca o navă fără vâsle care funcţionează doar atunci când bate vântul şi umflă pânzele, dar, apar probleme în ceea ce priveşte direcţia!
-Rep. Doamna Inspector general, vă mulţumesc pentru acest interviu şi vă doresc mult succes în activitate!
Profesor Vasile GOGONEA

3 COMENTARII

  1. Eheee, dacă toți politrucii se cred indispensabili în funcțiile pentru care nu au dat examen, este evident că școla va suferii în continuare; educația, adică. Despre reporter, ce să zic, stai, d-le în picioare! pentru că nu și se vedere privirea…
    A plecat una, din conducerea pisdista, și a venit alta, din conducerea penelistă, – care a mai fost pe acolo. Deci, nimic nu se poate schimba, păstrând aceleași figurine.
    Părerea mea.

  2. A propos, eu, fără să fiu sociolog – precum intervievata, am observat și am constatat reducerea numărului de cetățeni și, implicit elevi, de circa 20 de ani; fără să mă laud cu asta. Cine nu observă. Dezastros este faptul că la conducerea ISJ-ului, iarăși, ajunge un politruc. Și, tot ”de istorie”.
    O altă bomboană așezată pe coliva discursului este alambicarea dintre economic și politic, încercând să nu recunoască întrepătrunderea ilegală dintre politruci și economie. Numai dacă te uiți la lingăii care sug din CEO, prin firme particulare…
    Dezamăgitoare persoană! și, tov. subordonat profesor?!

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here