Cum faci faţă alimentelor periculoase

149

alimente periculoase11În ultimul timp, din ce în ce mai multe persoane conştientizează tot mai mult cât de bine e să mănânci sănătos, pentru a nu suferi de diferite boli. Ştim de unde putem procura nutrienţii şi de ce alimente trebuie să ne ferim, fiind nesănătoase.

Mai puţin cunoscută este noţiunea de inocuitate, care aşa cum spun specialiştii are legătură cu siguranţa alimentelor. Şi înseamnă că alimentul nu trebuie să fie doar nutriţional, ci trebuie să nu prezinte periculozitate pentru consumator. Alimentul nu trebuie să conţină nimic dăunător organismului nicio substanţă care să ne provoace pe termen scurt sau lung disconfort sau boală. Dar despre ce pericolele este vorba vom vedea în continuare. Acestea sunt atât de natură chimică, cât şi microbiologică. Mai exact alimentele pot să aibă în compoziţia lor substanţe chimice dăunătoare sau bacterii, virusuri sau paraziţi care să ducă la apariţia diferitelor boli. În Comunitatea Europeană prin lege este redus conţinutul de microbi, astfel încât cei care produc boli să fie aproape inexistenţi. Tot prin aceleaşi legi sunt luate în vizor şi “chimicalele”, deoarece, pentru a fi alimente cât mai multe, este necesară şi prezenţa de îngrăşăminte, şi pesticide, şi hormoni de creştere, etc. Pe lângă aceste lucruri, trebuie să luăm în considerare şi poluarea generală a mediului, care îşi pune amprenta mai mult sau mai puţin pe ceea ce consumăm. Ce ar trebui să facem pentru a evita aceste probleme?

Iată câteva sfaturi utile ale specialiştilor pentru a evita toxicitatea din alimente

-Cumpăraţi carne care a fost verificată de medicul veterinar;

-Legumele şi fructele trebuie bine spălate, şi chiar insistat eventual, cu puţin săpun (apoi clătiţi bine). Sunt pesticide care nu se elimină doar cu apă. Se ştie că vegetarienii înghit cantităţi mai mari de pesticide decât omnivorii;

-Mai bune sunt legumele şi fructele de mărime mai mică, nu atât de aspectuoase;

– Dacă vă place coaja de citrice în deserturi, va trebui să le spălaţi foarte bine, chiar folosind o perie;

-Cartofii vor trebui bine curăţaţi în special primăvara, când are loc încolţirea lor, datorită unei substanţe toxice (solanina);

– Nu consumaţi alune, nuci, floricele, seminţe, dacă simţiţi miros de rânced. Acelaşi lucru se va face şi cu legumele sau fructele care au mucegăit. Sunt mucegaiuri care produc substanţe foarte periculoase, cancerigene chiar;

-Se ştie despre carnea de peşte că este foarte sănătoasă, dar femeile gravide sau cele care alăptează, vor trebui să evite macroul, rechinul, peştele-spadă. Aceste specii pot conţine mult mercur.

-Nu consumaţi lactate care miros ciudat, de medicament sau care prezintă o anumită culoare neobişnuită.

-Nici ouăle care au un miros străin nu trebuie consumate. Pot fi clar contaminate cu pesticide sau medicamente nepermise;

-Alegeţi alimente simple, citiţi cu atenţie etichetele înainte de a achiziţiona un produs. Dacă lista e mai mare cu ingrediente, cu atât există posibilitatea ca printre ele să se strecoare un component poluat. Organismul izbuteşte să se opună tuturor acestor “capcane”. Dar nouă nu ne rămâne decât să evităm, atât cât putem fără a deveni o obsesie, substanţele nocive.

Cristina Răscol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here