Consumă fructele şi legumele într-un mod sănătos

154
fructe 2Fructele şi legumele deţin un rol important în alimentaţie, datorită nutrienţilor conţinuţi: vitamine, minerale, antioxidanţi, fibre. Însă, dacă sunt consumate şi preparate necorespunzător şi depozitate în locuri inadecvate, acestea pot produce boli grave de origine alimentară. O nutriţie sănătoasă, bogată în fructe şi legume, poate ajuta la reducerea riscului de a dezvolta anumite tipuri de cancer, ne asigură specialiştii.

De asemenea, mâncând regulat anumite cantităţi de fructe şi legume poţi reduce riscurile bolilor de inimă.

În mod natural, fructele şi legumele nu conţin microorganisme (bacterii, paraziţi, viruşi etc). Însă, pe perioada culturii acestea pot fi contaminate prin intermediul solului, a apei contaminate, a animalelor sau a îngrăşămintelor. Aceste alimente pot intra în contact cu diverse microorganisme dăunătoare şi în urma modului în care sunt transportate şi depozitate.
Totuşi, această contaminare se poate produce din diverse locuri: de la supermarket, din coşul de cumpărături, din frigiderul de acasă sau de pe masă unde prepari mâncarea.
Simptomele bolilor de origine alimentară
Crampe abdominale, greaţă şi vărsături, diaree, dureri de cap şi febră sunt simptomele cele mai des întâlnite în cazul bolilor de origine alimentară. Aceste manifestări pot dura câteva ore sau chiar zile, din momentul consumului alimentelor contaminate.
Majoritatea oamenilor îşi revin complet după o astfel de afecţiune, însă în cazuri mai rare anumite persoane pot resimţi efecte foarte grave. Categoriile cele mai vulnerabile sunt femeile însărcinate, copiii mai mici de 5 ani, vârstnicii şi persoanele cu un sistem imunitar slăbit (în general convalescenţii).
Măsuri de prevenire a îmbolnăvirii
Există precauţii care îţi permit reducerea riscului apariţiei bolilor de origine alimentară, în ceea ce priveşte modul de cumpărare, depozitare şi preparare a legumelor şi a fructelor proaspete:
Cumpărarea fructelor şi a legumelor proaspete
Examinează cu atenţie produsul pe care urmează să-l cumperi şi evită-le pe cele murdare si crăpate;
Dacă vrei să achiziţionezi produse care pot fi consumate imediat (pepene tăiat, salată de legume etc) asigură-te că acestea au stat la o temperatură de 4°C sau mai puţin şi că sunt ambalate corespunzător;
În coşul de cumpărături, nu amesteca fructele şi legumele cu alimente nepreparate cum sunt: fructele de mare, carnea de pui sau cu sticlele de băutură pline de praf. Pune-le pe fiecare într-un colţ al coşului şi transportă-le în pungi separate deoarece riscul de contaminare este mare.
Depozitarea
În momentul în care ai ajuns acasă, refrigerează produsele pe care vrei să le păstrezi mai mult timp. Depozitează-le în locul special amenajat din frigider (cutia de plastic cu inscripţia „fructe”). Dacă nu ştii care produse trebuie păstrate în frigider şi care nu, întreabă vânzătorul după ce le-ai achiziţionat deoarece acesta ştie cum se păstrează în cele mai bune condiţii;
Dacă ai depozitat întâi produsele din carne, spală-te pe mâini cu apă caldă şi săpun, după care te poţi ocupa de fructe;
Asigură-te că temperatura frigiderului este cea potrivită (3-4 °C);
Prepararea
Înainte de a prepara fructele sau legumele, spală-te pe mâini cu apă şi săpun;
Asigură-te că ustensilele şi masa din bucătărie sunt curate;
Spală fructele cu grijă, sub jet de apă abundent;
Dacă fructul s-a stricat puţin, taie cu un cuţit părţile afectate. Asigură-te că ai spălat cuţitul dacă doreşti să-l refoloseşti;
Spală chiar şi produsele care au fost ambalate;
În maximum două ore de la curăţare şi tăiere este indicat să introduci fructele sau legumele în frigider;
Dacă fructele sau legumele au stat mai mult de trei ore afară (mai ales dacă au fost curăţate), riscul ca acesta să fie contaminate este foarte mare.
Daniela Scafeş

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here