Colegiul Național ,,Tudor Vladimirescu” într-o abordare Erasmus+ a fenomenului de bullying cu ajutorul roboticii

2224

Colegiul Național ,,Tudor Vladimirescu” a fost reprezentat de doamnele profesoare Teodora Dragotă și Nodea Gabriela, în perioada 1-6 noiembrie 2021, la prima activitate de mobilitate LLT a proiectului Erasmus+ ”Robotics as a tool to prevent bullying” nr.ref.2020-1-SE01-KA229-077805_2 în instituția parteneră Kuressaare Gümnaasium, regiunea Saaarema, Estonia, aflată pe o frumoasă insulă în care soarele răsare de după zidurile castelului Kuressaare și se reflectă în apele Mării Baltice.
Activitățile au cuprins prezentări ale școlilor partenere și ale practicilor pe care acestea le folosesc în a preveni și stăpâni fenomenul de bullying:
Agrupamento de Escolas da Batalha (Portugalia)
Kuressaare Gümnaasium (Estonia)
Colegiul Național ”Tudor Vladimirescu” (România)
Storåskolan (Suedia)
OSNOVNA SOLA BREG (Slovenia)
Manisa Fen Lisesi (Turcia)
Colegiul Național ,,Tudor Vladimirescu” a prezentat activitatea școlară și extrașcolară, precum și activitatea derulată în cadrul proiectului. A fost evidențiată principala realizare a proiectului nostru de până acum: dispozitivul cu recunoaștere vocală: ”Blink-blink Bully” (Psiholog de buzunar) creat de elevul Vlad Pătrulescu Alexandru (clasa a XI-a A), care stabilește, pe baza unui chestionar, profilul de agresat sau agresor al celui chestionat.
Acest dispozitiv, premiat în cadrul proiectului, a fost prezentat și la Târgul regional de Științe și Tehnologie Code Kids FEST (R)EVOLUȚIE 2021.
O frumoasă coincidență a făcut ca profesorii coordonatori să fie prezenți în ziua de 5 noiembrie la Târgul de Robotică ROBOTEX INTERNATIONAL 2021, Talinn-Estonia, de unde au transmis salutul lor și speranța ca anul viitor pasionații de robotică din județul Gorj să fie prezenți la acest festival internațional de robotică.
Materialele realizate în cadrul proiectului de către echipele celor șase țări partenere pot fi accesate pe website-ul proiectului: https://os-breg.si/ratab/.
Activitatea a însemnat și jocuri de rol despre tipurile de bullying: fizic, cyber și verbal, dar și o frumoasă și plină de exemple de urmat incursiune în sistemul de învățământ estonian.
Am remarcat că elevii nu purtau mască la școală, dar acest lucru se întâmpla și pentru că se testau (singuri, urmărind indicațiile dintr-un filmuleț, asistați de profesori) de trei ori pe săptămână.
Sunt impresionante atât deschiderea spre activități practice, multe dintre ele desfășurându-se în aer liber, cât și faptul că școala este văzută ca un loc unde elevii și profesorii sunt sprijiniți în a desfășura activități într-un spațiu cât mai prietenos, apropiat de cel de acasă.
Vizita la muzeul Mihkli, ce pune în valoare tradițiile și viața rurală estoniană, a însemnat, de fapt, învățarea prin descoperire, prin sarcini de rezolvat pentru profesorii oaspeți.
Elevii coordonatori ai clubului de Robotică din școala parteneră au dat spre rezolvare task-uri profesorilor participanți, folosind roboții creați de ei. Profesorii au rezolvat, în echipe, sarcinile de lucru, iar elevii au jurizat.
Cu surprindere am descoperit că, în ziua de joi, 4 noiembrie, toți elevii școlii erau prezenți în oraș pentru activități de curățenie, sport în aer liber, utilizarea codurilor QR în orientare, etc.
Cu ocazia vizitei la Centrului de Tineret, profesorii participanți au discutat și desfășurat o activitate practică de creare a unor situații de bullying, cu soluții și reprezentare grafică a acestora.
Începând cu vârsta de 7 ani și până la 26 de ani, tinerii pot participa la activități în cadrul Clubului de tineret: șah, instrumente muzicale, robotica, etc. Este un loc unde se pot propune activități, iar fondurile de la primărie susțin generos dotarea acestor cluburi.
Activitatea din orașul Kurassaare s-a încheiat prin analiza etapelor proiectului nostru și înmânarea certificatelor.
Printr-o frumoasă coincidență, profesorii participanți la acest proiect au putut fi prezenți și la Târgul de robotica Robotex International 2021, de unde au intrat în legătură online cu participanții la Târgul Regional de Știință și Tehnologie 2021 CODEKids FEST (R)EVOLUȚIE, unde elevul Vlad Alexandru Pătrulescu, membru în echipa de proiect, a prezentat dispozitivul de creare a unui profil psihologic (victima/agresor bullying).
*
Suntem siguri că acest proiect va fi un câștig pentru profesorii și elevii Colegiului Național ”Tudor Vladimirescu”, care vor beneficia de un schimb valoros de bune practici în domeniul roboticii și al gestionării situațiilor de bullying. Pentru profesorii participanți, lecția estoniană este aceea unei țări mici, dar cu oameni ambițioși și cu un spirit comunitar dezvoltat, în care libertatea a însemnat o mare grijă și responsabilitate față de țară.
Profesori coordonatori: Teodora Dragotă, Gabriela Nodea

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here