Ciocolata este sănătoasă sau nu ?

555

ciocolataDe ceva timp apar pe internet tot felul de materiale pozitive legate de ciocolată încurajând consumul acesteia tocmai datorită calităţilor ei. Dar sunt aceste informaţii destul de credibile? Cât de mult înseamnă să ne preparăm ciocolata de casă?

Ciocolata are antioxidanţi. Este vorba despre polifenoli şi tanini care se găsesc în cacao, substanţe care rezistă la prepararea termică. De aceea, produsul final, conţine anumite cantităţi de pigmenţi antioxidanţi.

De altfel, singurii antioxidanţi din ciocolată sunt cei de tipul pigmenţilor, dar nu putem spune că beneficiem de antioxidanţi de foarte bună calitate din ciocolată, aceştia fiind inferiori calitativi decât cei din surse naturale: cătina, fructe de pădure, struguri, morcovi, dovleac, etc.

Cacaoa conţine teobromina, cofeina şi salsolinol, substanţe care acţionează direct asupra sistemului nervos.

Teobromina din cacao este un stimulent al sistemului nervos, care acţionează mai uşor dar pe termen mai lung în comparaţie cu cofeina (cofeina se găseşte într-un procent mai mic în cacao).

Cofeina elimină calciul din organism, acesta fiind un motiv destul de întemeiat pentru care nu este indicat copiilor; adulţii nu trebuie să exagereze cu consumul produselor cere conţin cafeină.

Excitanţii din cacao accelerează bătăile inimii, dar cacaoa are şi rol vasodilatator şi diuretic. De aceea, nu se cunoaşte exact acţiunea asupra tensiunii arteriale (depinde de cantitatea consumată). Consumul de ciocolată redus scade, cel mai sigur, tensiunea arterială, ţinând cont de combinaţia cacao – zahăr.

Salsolinolul acţionează ca un antidepresiv.

Ciocolata estre formată şi din grăsimi rele şi glucide rafinate (dăunătoare şi acestea). Ciocolata amăruie (neagră cu conţinut ridicat de cacao) conţine zahăr mai puţin.

Astfel se recomandă consumul moderat de ciocolată neagră la persoanele care nu au probleme de sănătate, în timpul efortului intelectual sau fizic ridicat. Ciocolata amăruie poate fi consumată în limite normale şi în sezonul rece (când temperaturile sunt foarte scăzute, ea fiind recomandată şi în absenţa unor suprasolicitări). Dar specialiştii sfătuiesc ca ciocolata amăruie să nu fie consumată pe caniculă. De asemenea, sortimentele de ciocolată pe care le găsim pe rafturile magazinelor, cu concentraţie mică de cacao, aduce sănătăţii mai mult rău decât beneficii (ceea ce înseamnă că trebuie redus consumul de ciocolată şi eventual doar atunci când aveţi poftă).

Ciocolata amară este însă bună pentru cardiaci (dar nu în cantităţi mari), în special în perioada rece. Dar, dacă aveţi probleme cu inima va trebui să cereţi sfatul unui medic specialist cardiolog în privinţa consumului de ciocolată, deoarece există situaţii în care ciocolata este chiar interzisă.

Pentru cei care optează pentru ciocolata de casă:

– folosiţi mai puţin zahăr sau înlocuiţi-l cu mierea;

– pregătiţi ciocolata cu mai multă cacao;

– puneţi în compoziţia ei migdale, nuci, stafide;

– adăugaţi unt în ciocolata de casă (în cantităţi mici) şi nu margarină.

Dacă preferaţi ciocolata din comerţ:

– ciocolata nu conţine aditivi foarte periculoşi aşa cum au multe alte alimente comercializate

Ciocolatele premium sunt dintre cele bune: multe feluri de ciocolată premium nu conţin aditivi periculoşi;

– ciocolata de calitate superioară nu are, în general, grăsimi hidrogenate, în schimb ciocolata obişnuită are astfel de grăsimi. Recomandat ar fi să citiţi ambalajul înainte de a opta spre un anumit tip de ciocolată;

– alegeţi ciocolata amară simplă sau cu nuci decât pe cea cu fructe stafidite.

Daca aveţi mai mult timp la dispoziţie, cel mai bine ar fi să pregătiţi ciocolata de casă care are efecte benefice asupra sănătăţii şi pe deasupra este şi mai ieftină!

Cristina Răscol

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here