Ceapa verde, medicamentul primăverii

587

ceapa verdeLipsa de mişcare din timpul iernii, la care se adaugă excesele alimentare îşi fac simţite efectele la început de primăvară. Acest anotimp aduce odată cu ea şi o mare diversitate de legume.
Ador gustul fresh al salatei de legume, să “ronţăi” bulbii albi ai cepei verzi, să-i simt aroma, şi-apoi să mă chinui să curăţ dinţii care păstrează dovada vie.

Nu mi-e ruşine să mănânc un mic dejun rustic cu: brânză, pâine de casă li ceapă verde. Combinaţia aceasta îmi aduce aminte, cam de fiecare dată, de aerul proaspăt şi de iarba verde, de la bunici. De fapt numai vorbind mi se face poftă. Mi-e poftă de o cremă de brânză cu ceapă verde, de o porţie cu stufat de miel, dar până atunci mai este. Aşa că, mă prefac că, nici prin gând nu mi-a trecut. Dar, parcă tot nu pot renunţa la o porţie de salată verde, musai cu ceapă, şi mai este şi de post.
Ştiu că v-am făcut poftă, unora dintre voi care, încearcă în această perioadă să-şi ţină departe gândurile legate de mâncare, aşa că nu pot decât să vă invit la o porţie de lectură. Iar dacă sunteţi la dietă, vă ţine, ce-i drept pentru o perioadă, departe de bucătărie. Dar să vedem de ce este bine să gătiţi cu ceapă verde, de ce eu nu pot renunţa la ea, de ce salatele au un gust aparte, dacă este adăugată ceapa verde, şi multe altele.
Ca să vă bucuraţi de sosuri, salate delicioase şi multe alte preparate cu ceapă verde, va trebui să fiţi atenţi la cum vi se prezintă ceapa, mai precis la starea sa. Legăturile de ceapă verde, care trebuie să fie consistente, vă vor indica o ceapă de calitate, după bulbii albi ce nu trebuie să fie pătaţi, şi frunzele care trebuie să fie de un verde intens. În plus, acestea nu trebuie să fie vestejite.
Ajunşi acasă, după un lung drum obositor la cumpărături, nu aruncaţi ceapa oriunde.
Căci în comparaţie cu surata sa (cea uscată), ceapa verde este perisabilă, aşa că înlăturaţi legăturile de plastic şi puneţi-o într-o pungă de plastic (dar să nu fie udă). Punga îşi va găsi loc în frigider, într-un sertar liber. Atenţie, ceapa verde nu trebuie să stea alături de alimente ce”fură” din mirosuri, ca de exemplu: porumbul şi ciupercile! Frigiderul îi va fi “cămin” pentru cel mult cinci zile, până când bulbii albi încep să se vestejească.
Mâncarea prinde gust
Daţi-i salatei gust, adăugând ceapa verde. Poate fi adăugată întreagă în mâncare, din acest punct de vedere se găteşte ca şi lăptucile. Sau, poate fi tocată şi adăugată în multe reţete. Oferă mâncării o aromă uşoar de ceapă. Se potriveşte la multe tipuri de salate, de la salata verde, la salată de paste, până la salata de cartofi. Se poate căli, sau servi ca şi garnitură la cartofi copţi, ori piure de cartofi. Mai puteţi adăuga ceapă verde în: supe, salsa, sosuri, peste pizza. Indiferent dacă sunteţi vegetarieni, ori nu ceapa verde îşi găseşte cu uşurinţă loc în multe reţete atât vegetariene, dar şi pe bază de carne. Poate da culoare şi savoare până şi unei banale omlete. Însă, până la momentul în care ceapa va ajunge în oală, va trebui să o pregătiţi.
Răsfăţa-i ceapa verde, căci merită! Spălaţi-o bine cu apă rece şi tăiaţi-i “mustăţile” rădăcinile şi vârfurile frunzelor.
Beneficiile
Are în mare parte aceleaşi beneficii cu ceapa uscată. Adică: scade glicemia, reduce tensiunea sângelui, scade riscul dezvoltării cancerului de colon şi a altor tipuri de cancer; scade colesterolul şi reduce inflamaţia. Toate aceste se datorează faptului că, este săracă în calorii, nu are colesterol, sodiu şi grăsimi.
Conţine minerale
Habar n-avem, mulţi dintre noi, câte vitamine şi minerale se găsesc în ceapa verde. Conţine o substanţă (ali propil disulfid) care reduce glicemia; querticina care este un antioxidant puternic ce-i oferă proprietăţi antiinflamatorii. Cât priveşte mineralele, ceapa verde conţine: magneziu, cupru, vitamina B6 şi potasiu. Este recomandată graţie conţinutului de crom-care normalizează nivelul de glicemie. La toate aceste se adaugă un important nivel de vitamina C (cu rol de stimulare a sistemului imunitar) şi fibre, care reglează digestia şi grăbesc saţietatea.
Nu ştiu dacă aţi înţeles că, nu pot renunţa şi pace la porţia zilnică de salată, că îi rezerv cepei verzi un loc binemeritat, cu câteva poziţii sub broccoli, că nu mi-e teamă de mirosurile, ce-ar putea fi emanate după consumul unei mâncări pe bază de ceapă verde, că ador prospeţimea acestei legume, şi nu mă sfiesc să îi găsesc loc în mâncare, atunci când ea mă fericeşte cu sosirea în supermarket, dar mai ales în pieţele noastre cu legume.
Cristina RĂSCOL

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here