Ce trebuie să ştim despre apa minerală

423

apa minerala1Apa este sursa naturală de viaţă – lichidul care nu conţine calorii, şi fără de care existenţa omului nu este posibilă, mai mult de trei zile.

Conform prof. univ. dr. Gheorghe Mencinicopschi un adult, care practică o activitate fizică normală, are nevoie de 1,5 – 2 litri de apă potabilă zilnic.

Această cantitate nu este fixă, ea fiind diferită în funcţie de climă, efortul fizic şi mental, cât şi de alimentaţie. Conţinutul de apă al corpului omenesc depinde de vârstă, sex şi gradul de adipozitate al indivizilor. Bărbaţii, de exemplu, au o apacantitate de apă mai mare în corp decât femeile.

Apa este cel mai banal lichid, care hidratează organismul şi stăpâneşte setea, aducând totodată corpului şi o cantitate de minerale. Niciun alt lichid cum ar fi: laptele, berea, sucurile industriale nu poate substitui apa, pe termen lung, fără să determine tulburări metabolice, aport de calorii şi deteriorarea sănătăţii.

Dar, să le luăm pe fiecare în parte, chiar dacă este tot lichid, laptele nu trebuie asociat cu apa, deoarece el este o sursă de nutrienţi şi calorii.

În ceea ce privesc băuturile răcoritoare, excitante, energizante, carbogazoase sau fără gaz, în afară de faptul că hidratează, aduc o cantitate mare de zahăr, E-uri (conservanţi, coloranţi, edulcoranţi etc.), arome artificiale, nestăpânind, de fapt, setea. De asemenea, sucurile din fructe şi legume, care se obţin pe loc, trebuie băute cu moderaţie şi numai diluate cu apă, pentru a le micşora indexul glicemic. În final, nici acestea nu trebuie să substituie apa.

Problema deshidratării

Deshidratarea este foarte periculoasă, în mod deosebit, pentru copii şi pentru persoanele vârstnice. Cantitatea de apă creşte în anumite situaţii, cum ar fi efectuarea unei munci fizice, a practicării sportului, în condiţii de temperaturi mari (caniculă).

Ce apă e minerală?

Apa distilată – demineralizată NU este bună pentru consum, deoarece produce dezechilibre metabolice, şi chiar moartea.

În consecinţă, toată apa potabilă este o apă minerală, dar sărurile care se găsesc în acestea diferă de la 50 la peste 1.400 mg la litru, diferenţiind astfel: apa oligominerală, apa minerală şi ape medicinale.

Apa plată (oligominerală)

Apa de consum obişnuit (1,5 – 2 l/zi) ar trebui să constituie, de regulă, apa oligominerală (plată).

Apa plata este o apă oligominerală, pură microbiologic, care nu conţine gaz şi cu un echilibru fizico-chimic care o face să fie bună de consum aproape un an, în ambalaje sterilizate.

Apa minerală naturală

Apa minerală este o apă pură microbiologic, care se găseşte într-un zăcământ/acvifer subteran, a cărei proprietate minerală rămâne stabilă în timp.

Datorită sărurilor minerale dizolvate, apa minerală se distinge sub mai multe variante: minerală slabă, oligominerală, minerală, puternic minerală.

Datorită tipului şi existenţei sărurilor minerale dizolvate, apele minerale se clasifică în: bicarbonatate, sulfatate, clorurate, calcice, magneziene, fluorurate, feruginoase, carbogazoase, sodice etc.

Apa minerală carbogazoasă îşi are originea în calcarele cristaline-dolomitice strânse între şisturile cristaline, producerea de CO2 realizându-se datorită circulaţiei zgomotoase prin fisurile şi spaţiile libere ale acestora.

Efecte specifice

Apele bicarbonatate, de exemplu, sunt foarte bune, în special în zilele noastre, când alimentaţia modernă este puternic acidofenă, în eradicarea acidozei metabolice care poate să ducă la instalarea: osteoporozei, gutei, maladiilor cardiovasculare, cancerelor.

Scut pentru sănătate

Datorită faptului că sedentarismul a cuprins din ce în ce mai mult populaţia, apa deţine un loc special, şi în ceea ce priveşte necesarul fiziologic zilnic de anumite elemente (Ca, Mg, K, I, Fe etc.), dar fără să aducă un adaos caloric aşa cum fac celelalte alimente. Din acest considerent trebuie să reţinem că este obligatoriu să ne potolim setea numai cu apă, alte lichide (sucuri industriale, carbogazoase, stimulante etc.) trebuind consumate de plăcere şi dacă se poate să fie consumate ocazional. Desigur, dacă vrem să preîntâmpinăm lipsurile minerale, accelerarea detoxifierii şi declanşarea obezităţii. În absenţa apei, organismul eliberează reziduurile într-o variantă mult mai concentrată, ceea ce face ca respiraţia, urina şi transpiraţia să fie urât mirositoare. Deci, în orice anotimp, consumă 8 pahare cu apă pe zi.

Citeşte eticheta! Studiază-le şi achiziţionează apă oligominerală, care să aibă un indice de mineralizaţie de 50-500 mg de săruri pe litru.

De notat!

Atenţie la temperatura de menţinere a apei! Aceasta nu trebuie consumată nici prea rece, dar nici prea caldă, deoarece poate deranja digestia şi produce probleme ale sistemului gastrointestinal. De asemenea, nu se va bea niciodată apă în timpul mesei, ci doar cu o jumătate de oră înainte de masă sau după o ora de la terminarea mesei. În acest sens, trebuie să alegem apa oligominerală (mineralizaţia 50 – 500 mg săruri la litru) şi fără adaos de gaz. Nu alegeţi apă cu dioxid de carbon care nu provine din zăcământul de apă respectiv.

Cristina Răscol

 

 

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here