Ce trebuie să facem pentru a găti sănătos

106
a gatiCând gătim mâncarea la aburi, avem marele avantaj că avem mâncare proaspătă, cu multe vitamine, iar aromele se păstrează. Deşi, mulţi dintre noi preferăm mâncărurile prăjite, deoarece se pare că sunt mai gustoase, dar ştiaţi că de fiecare dată când prăjiţi alimente, determinaţi o schimbare a substanţelor chimice din acestea? De exemplu pulpele, crocante de pui, sunt sărace în nutrienţi. Da, o să vă spuneţi că este o metodă de-a mea de persuasiune.

Nu, nu! Puiul în sine este un aliment sănătos, însă dacă nu-l gătiţi aşa cum trebuie, atunci degeaba vă mai lăudaţi că mâncaţi proteine slabe, căci ele sunt deja bombe calorice dacă le-aţi prăjit.
Dacă se consumă frecvent prăjeli riscaţi să vă îmbolnăviţi de diabet, hipertensiune, obezitate şi ateroscleroză? Atunci când prăjiţi alimentele în ulei sau untură de porc, le “scăldaţi” în grăsimi nesănătoase (saturate) care nu pot fi descompuse în organism pentru a fi supuse digestiei şi astfel ele rămân mai mult timp în celule (ca de exemplu pe coapse, pe şolduri şi în jurul inimii). Iar aceia dintre voi, care şi-au făcut mai demult iniţierea în domeniul nutriţiei, ştiu cu siguranţă impactul pe care îl au grăsimile nesănătoase asupra nivelului de colesterol din sânge (care declanşează bolile cardiovasculare).
Şi pentru a păstra cât mai mult din valoarea nutritivă a alimentelor, fără să le încărcăm de grăsimi nesănătoase prin prăjire, indicat este să le supunem unei “băi” de aburi. Dacă până acum unii dintre noi răsuflau uşuraţi că au inclus în dieta lor numai alimente sănătoase, roata se învârte acum. Păi şi ce dacă sunt sănătoase? Oare nu mai contează şi cum sunt gătite!?
De exemplu broccoli, în ciuda faptului că are mulţi antioxidanţi, care previn cancerul, dacă este călit ori fiert îşi pierde din proprietăţi. Un alt exemplu este peştele, acesta este bogat în fosfor şi nu îngraşă. Şi dacă voi îl prăjiţi, reduceţi din valoarea nutritivă a acestuia, plus că-i creşteţi nivelul caloric din cauza uleiului din tigaie. Aşa că, o metodă sănătoasă de a găti alimentele o constituie “baia cu aburi”.
Gătirea alimentelor la aburi este o metodă sănătoasă. Pentru aceasta va trebui să achiziţionaţi un dispozitiv de fiert la aburi. Luăm un alt exemplu, dieta cu alimente crude, ei bine aceasta este una dintre cele mai recomandate, graţie nutrienţilor din alimente. Iar gătirea alimentelor la aburi nici nu vă ia prea mult timp.
Când gătiţi cu un dispozitiv de fierbere la aburi, alimentele nu intră în contact cu apa, astfel încât nutrienţii se păstrează. Datorită temperaturii joase, din dispozitivul de fierbere la aburi, alimentele îşi păstrează structura celulară, ţesuturile precum şi aroma. Dacă vă veţi folosi de dispozitivul de fierbere la aburi şi pentru a găti carnea, veţi observa că până şi aceasta va rămâne fragedă şi gustoasă.
Ce se poate găti la aburi
Gătirea legumelor la aburi este o metodă bună prin care acestea îşi păstrează flavonoizii şi vitaminele, altfel decât crude. Un alt aliment sănătos care poate fi gătit cu dispozitivul de fierbere la aburi este peştele. Peştele în special cel gras, îşi va păstra astfel acizii graşi omega 3. Şi dacă vă plac fructele de mare şi pe acestea le puteţi înghesui în dispozitiv. Orezul brun ar trebui gătit la aburi pentru că numai aşa îşi păstrează vitamina B1. Eh, cine ar fi crezut asta!?
Cristina Răscol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here